0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tveksam Det blir ju bara ökad effekt när pumpen är i drift, enbart varmvattendrift dessutom.I så fall borde den sitta innan växelventilen på pumpen och på inkommande kallvatten till beredaren.Då förvärmer den vattnet i både väme och varmvattendrift.Vad det kan ge för effekter reglermässigt och i drift har jag ingen aning om, det kan bli pannkaka Det finns dock snarlika lösningar när det gäller större fastigheter, fast då växlar man av efter kondensorn (underkylning) och förvärmer tappvarmvattnet via en plattvärmeväxlare.Sen finns det hetgasväxlare (innan kondensor) för att köra som spetsvärme.Fast ska du hitta på nått sånt så måste du in i köldmediekretsen.
Med min kopling så andvänder man vvb som vanligt, men om man håller på at tappa vatten samtidigt som pumpen startar för att vv-temp är för låg så höjer växlaren tempraturen på vv & det är viktigt att blandventilen komer efter detta så att man har kontroll på hur varmt vatten man släpper ut.
Såååå, nu fick du till det CarMan, nu krävs det dock att växelventilen tvångsväxlar och kompressorn startar när tappvarmvatten tappas.Fixas med en flödesvakt och en simulerad låg temp i VVB.Flödesvakten växlar ett reläs som simulerar hög temp på VB-f och låg temp i VVB:n.Resultat inget värmebehov i huset, men start av tappvarmvattenvärmning.Det skulle i mitt fall betyda att tappvarmvattnet toppas från ca 50 grader till??? vad 7kW kan ge...
Skissen.
Oj missade jag målet!???VVB är på 500L = Bubbelbadkar inget problem.Det jag var ute efter var COP.Sorry.Men å andra sidan om VP startar pronto vid VV tappning och sedan värmer utavbarafn.. så blir det nog mer VV tror du inte?