0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: utopiazz skrivet 08 mars 2005, 21:14:42Visst finns det genomströmningsberedare. Vet inte om det finns några "klena" effektmässigt vet jag inte.Bauhaus har en modell men den är tänkt att sitta i direkt anslutning till tappstället. Tidigare hade dom även en större men den var (är) på 9kW !!Dom är oftast inte termostatstyrda utan tryckstyrda Dom stänger alltså av sig vid högt tryck. Problemet är väl att dom kör allt eller inget./Johandu monterar den mellan vvb & blandventilen sm man har direkt efter vvb:nsen så slår man bara på strömmen vid bad, varför inte styra deta från badrummet?
Visst finns det genomströmningsberedare. Vet inte om det finns några "klena" effektmässigt vet jag inte.Bauhaus har en modell men den är tänkt att sitta i direkt anslutning till tappstället. Tidigare hade dom även en större men den var (är) på 9kW !!Dom är oftast inte termostatstyrda utan tryckstyrda Dom stänger alltså av sig vid högt tryck. Problemet är väl att dom kör allt eller inget./Johan
Jag hade en diskussion med Metro (beredar tillverkare) om man kunde koppla deras genomströmsberedare efter en värmepumpsberedare.Det blev blankt nej, dom var inte konstruerade för förvärmt varmvatten och skulle lösa på överhettning.Det ska vara en vanlig beredare på min 30liter om det ska funka enligt dom.
2. termostatstyr tilslaget så att den ej får ström & kan starta fören det är kallt vatten som kommer & då löser inte överhettningsskyddet.
Har du tänkt på att det tar ett par timmar att höja´VV temp med el i VVB med el. Men förbered ett bubbelbad ett par timmar i förväg genom att bjuda frun på lite vin och räkor.Så är vattnet lagom varmt när vin flaskan är slut. Och när Ni tar ett bad är det lagom att ta med en ny flaska att snutta på i badet. Detta verkar riktigt romantiskt./Janne
Citera2. termostatstyr tilslaget så att den ej får ström & kan starta fören det är kallt vatten som kommer & då löser inte överhettningsskyddet.Frågan är hur kallt vattnet måste isf vara, man vill ju att gs-beredaren skall gå till med lite marginal i förhållandetmed blandningsventil i tex duschen. Så man ej märker att varmvattnet igentligen är slut.
nu vet intejag om nån blir lyckligare av den´datan jag lägger frm nu, men nån kanske blir lite lokare?testade att tappa upp vatten i mitt heltvanliga badkar (hur många liter rymmer ett sånt?vvb-temp visade 45grader innan jag började tappa. tappa upp karet med fullt ös.tet tog en stund innan tempen började sjunka (gisar att tempgivaren är seg eller att värmen i plåten gör att den reagerar långsamt)vid 40 grader starta pumpen & tempen han sjunka till 38 grader innan den steg igen. tempen nådde presis 40 grader innan karet var fylt.i karet hadde jag då en tempratur på 36 grader, så jag gissar att tempratoren varit lägre än 38 grader i vvbgissar också på att inte allt vatten i vvb höjs i temp fast det ser ut som det.nån som vet hur & var tempgivaren sitter?
Citat från: Jocke montör skrivet 09 mars 2005, 20:14:03Jag hade en diskussion med Metro (beredar tillverkare) om man kunde koppla deras genomströmsberedare efter en värmepumpsberedare.Det blev blankt nej, dom var inte konstruerade för förvärmt varmvatten och skulle lösa på överhettning.Det ska vara en vanlig beredare på min 30liter om det ska funka enligt dom.montera den på inkomande då & starta den endast då du vet att du har stort vv-bhov.
Citat från: CarMan skrivet 09 mars 2005, 20:56:14Citat från: Jocke montör skrivet 09 mars 2005, 20:14:03Jag hade en diskussion med Metro (beredar tillverkare) om man kunde koppla deras genomströmsberedare efter en värmepumpsberedare.Det blev blankt nej, dom var inte konstruerade för förvärmt varmvatten och skulle lösa på överhettning.Det ska vara en vanlig beredare på min 30liter om det ska funka enligt dom.montera den på inkomande då & starta den endast då du vet att du har stort vv-bhov.Dom är tänkta för ETT tappställe och 11kw modellen klarar ca 6.3 minutliter och anslutning 3/8"" Lite klent för att sitta på inkommande
Citat från: Jocke montör skrivet 10 mars 2005, 17:32:32Citat från: CarMan skrivet 09 mars 2005, 20:56:14Citat från: Jocke montör skrivet 09 mars 2005, 20:14:03Jag hade en diskussion med Metro (beredar tillverkare) om man kunde koppla deras genomströmsberedare efter en värmepumpsberedare.Det blev blankt nej, dom var inte konstruerade för förvärmt varmvatten och skulle lösa på överhettning.Det ska vara en vanlig beredare på min 30liter om det ska funka enligt dom.montera den på inkomande då & starta den endast då du vet att du har stort vv-bhov.Dom är tänkta för ETT tappställe och 11kw modellen klarar ca 6.3 minutliter och anslutning 3/8"" Lite klent för att sitta på inkommande va då klen, all förvärmning lär ju hjälpa en hel del!
Citat från: CarMan skrivet 10 mars 2005, 20:38:52Citat från: Jocke montör skrivet 10 mars 2005, 17:32:32Citat från: CarMan skrivet 09 mars 2005, 20:56:14Citat från: Jocke montör skrivet 09 mars 2005, 20:14:03Jag hade en diskussion med Metro (beredar tillverkare) om man kunde koppla deras genomströmsberedare efter en värmepumpsberedare.Det blev blankt nej, dom var inte konstruerade för förvärmt varmvatten och skulle lösa på överhettning.Det ska vara en vanlig beredare på min 30liter om det ska funka enligt dom.montera den på inkomande då & starta den endast då du vet att du har stort vv-bhov.Dom är tänkta för ETT tappställe och 11kw modellen klarar ca 6.3 minutliter och anslutning 3/8"" Lite klent för att sitta på inkommande va då klen, all förvärmning lär ju hjälpa en hel del!Flödet genom den räcker bara till ett tappställe.Du kan bara öppna en kran i taget annars blir det knappt nått tryck allsJag tror diametern på rören i en sån där genomströmsberedare är ca 8mm.3/8 anslutning dvs R10 är koppling för 12mm. rörNormalt har man 22mm. rör till beredaren i en villa som bekant.