Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativt  (läst 18870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35040
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alternativt
« Svar #30 skrivet: 18 juli 2009, 17:12:49 »
Viktigt att tänka på när det gäller berg, jord eller sjövärmepumpar är att ca halva investeringen består i kollektorn, som bör ha minst 50 års livslängd.
Inte många räknar med detta när de räknar payoff-tid relativt livslängden.
Med en värmepump av denna typ är reinvesteringsbehovet när värmepumpen lägger av inte just mer än för en elpanna, vilket gör att payoff-tiden på en reinvestering efter den initiala värmepumpens livslängd kommer att bli väldigt kort.

Även på 15 år (antagen livslängd på denna typ av värmepump) kommer el, olja, pellets, vind och solkraft att slåss om "samma" kunder, priserna kommer inte att vara så stor skillnad på, så den som nu investerar i ett värmepumpssystem kommer med allra största säkerhet att ha en trevlig resa mot döden...

Min slutsats är att det långsiktigt inte finns något alternativ som är bättre för en fastighet med mer än 20 000 kWh i energibehov för värme och tappvarmvatten årligen.

För att ge ett exampel på överskådlig tid skulle man kunna nämna pellets, pelletseldning var väldigt hett för 4-5 år sedan, men idag säljs det nog inte alls lika många pelletsbrännare.
Bara i min hemby (ca 180 hushåll) vet jag 3 st som konverterat från pelletsbrännare till bergvärme, både för att det blev dyrt med pellets, och för att det var antingen skitigt eller bökigt att hålla på med pelletsen.
Att det föreligger en inte oäven brandrisk när man kör med pelletseldning kanske också avskräckte lite.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Alternativt
« Svar #31 skrivet: 18 juli 2009, 18:08:06 »
En tanke med vattenmantlad kamin kan vara bra till våren tex om man har en för kort slinga eller
låg temperatur på ingående köldbärare och bara boostar systemet med en eldning i kaminen.
Skulle inte det vara en bra anledning till att installera en kamin och "bara" låta CP på värmebäraren
sköta cirkulationen och vrida ner värmen till 0.

Dessa funderingar har jag själv och funderar även på en ventil så att man kan styra värmen till en beredare
eller acktank.
Frågan är ju då bara om detta kan bli ekonomiskt då man har en till installation som kostar och
har en viss livslängd.
Som extra spetsvärme anser jag att att det inte kan bli ekonomiskt hållbart.
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Alternativt
« Svar #32 skrivet: 18 juli 2009, 19:24:52 »

Du säger att: "Livslängd och payofftid har ingen koppling till varandra"

Det är förstås helt fel:

- lång livslängd ökar chansen att investeringen betalar sig och vi kommer fram
till ett läge då vi bara har drift- och servicekostnader kvar

och för att vara extra tydlig:

- kort livslängd minskar chanserna att hamna i detta läge

Givet att alla andra parametrar är oförändrade. Har du någon annan definition på payoff?

Min definition är den traditionella som t.ex. kan formuleras så här som jag hittade på en ekonomisida: Med återbetalningstid (pay-off tid) menas den tid det tar innan de sammanlagda inbetalningsöverskotten är lika stora som grundinvesteringen.

I sitt enklaste fall dividerar man investeringen med minskningen i driftkostnad per år. Det är inget som hindrar att den kvoten blir större än livslängden på investeringen. Sen kan man naturligtvis utveckla metoden genom att räkna besparingen år för år om den kommer att variera.

Payoffmetoden har i sig inget att göra med livslängden. Livslängden kommer in i steg två, bedömningen av om investeringen är lönsam eller inte. Men det är en annan frågeställning, i alla fall i den värld jag en gång arbetade i.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alternativt
« Svar #33 skrivet: 18 juli 2009, 19:28:59 »
Roland: Det är faktiskt ett krav som inte går att förhandla bort. 60 grader ut från
en förrådsberedare

Det där är väl ett allmänt råd i BBR och inte ett krav om jag inte läser fel? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Alternativt
« Svar #34 skrivet: 18 juli 2009, 19:36:42 »
En tanke med vattenmantlad kamin kan vara bra till våren tex om man har en för kort slinga eller
låg temperatur på ingående köldbärare och bara boostar systemet med en eldning i kaminen.
Skulle inte det vara en bra anledning till att installera en kamin och "bara" låta CP på värmebäraren
sköta cirkulationen och vrida ner värmen till 0.

En stor del av vinsten uppnÃ¥r man med en vanlig kamin i kombination med innegivare eller ev. radiatortermostater pÃ¥ elementen i rummet där kaminen stÃ¥r. Jag har väldigt svÃ¥rt att se att extrakostnaden för en vattenmantlad kamin och inkoppling i värmesystemet skulle betala sig. 

Jag tror inte att några timmars eldning varje kväll även med vattenmantlad kamin, för mer lär det väl inte bli i praktiken, råder bot för för låg köldbärartemperatur. Är temperaturen så låg att det är risk att det fryser i borrhålet är komplettering med några tiotal meter markslinga det som känns vettigast.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Alternativt
« Svar #35 skrivet: 18 juli 2009, 19:44:34 »

Bara i min hemby (ca 180 hushåll) vet jag 3 st som konverterat från pelletsbrännare till bergvärme, både för att det blev dyrt med pellets, och för att det var antingen skitigt eller bökigt att hålla på med pelletsen.

Har du någon känsla för hur husen värms i byn, andelar av husen som värms med värmepumpar, pellets eller annat?

Här i trakten är det nästan enbart bergvärme. Av det dussintal hus som ligger i den närmate omgivningen är det bara två eller möjligen tre som inte har bergvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativt
« Svar #36 skrivet: 18 juli 2009, 21:15:24 »
Hej

Kollade som hastigast de fyra närmaste gatorna här i byn. Det innefattar 45 fastigheter och de värms med följande värmekällor:

1 med ved, 1 med el, 4 med pellets, 10 med bergvärme, 9 med luft/luft, 13 med luft/vatten, och 7 är okänt för mig, men jag tror inte att någon använder olja.

De 10 med bergvärme är minst 4 år gamla, ingen har borrat här de senaste 4 åren utan det är luft/vatten, som tagit över.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #37 skrivet: 18 juli 2009, 21:17:46 »
Carl N: När det gäller en arbetsplats så blir kraven tvingande via Arbetsmiljölagen. I privata
bostäder gäller Miljöbalken. Dessa båda kopplas automatiskt till gällande regler från
repektive tillsynsmyndigheter.

Var och en är skyldig att hålla sig informerad om de regler som finns.

Jag skall försöka finna info om hur en s.k. "legionellakörning" i en VP kan klara av problemet.
Hur länge den måste köras och hur ofta. Utan sådan "legionellakörning", så får man alltså inte
ha förrådsberedare med lägre temp än 60 grader någonstans i behållaren.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Alternativt
« Svar #38 skrivet: 18 juli 2009, 23:01:38 »
Jag tänkte i samma banor som du att jag skulle ellda efter värmepumps installationen för att spara några kronor.
Efter fem Ã¥r ligger det forfarande en stor J...a vedhög utanför huset som snart kryper i väg. Har bÃ¥de eldningmöjligheter i pannan samt kasset i öppna spisen.  Jag misstänker att sotningskostnaden är betydligt högre än vad jag sparar pÃ¥ vedeldningen.......
Springa och elda en hel eftermiddag och kväll, och se att förbrukningen gÃ¥tt ner 20kr pÃ¥ en dag  nej tack dÃ¥ gör jag hellre nÃ¥tt annat roligt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Alternativt
« Svar #39 skrivet: 19 juli 2009, 09:02:53 »
Roland: Det är faktiskt ett krav som inte går att förhandla bort. 60 grader ut från
en förrådsberedare

Det där är väl ett allmänt råd i BBR och inte ett krav om jag inte läser fel? ???

Jag har nu läst Boverkets broschyr om Legionella och det enda kravet är 50 grader vid tappstället. Vad gäller varmvattenberedaren står det att temperaturen bör vara lägst 60 grader. Är sen huset från före 1994 gäller de regler som gällde när huset byggdes. Vad gäller varmvatten i gamla hus brukar risken enligt min erfarenhet vara att man får brännskador av varmvattnet så 50 grader bör inte vara något problem där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #40 skrivet: 19 juli 2009, 11:16:40 »
Roland: När en tillsynsmyndighet säger "bör" och du väljer att göra tvärtemot,
sÃ¥ ligger naturligtvis ansvaret pÃ¥ dig  huvuddunk

En orsak till att man säger "bör", kan ju faktiskt vara att det finns fall
där man på andra sätt kan försäkra sig om att det inte blir problem och
då får man naturligt vis ha lägre än 60 grader i sin förrådsberedare.

Ett paradexempel är ju "mannen med akvarierna" som behöver stora mängder
30-gradigt vatten varje dygn till sina fiskar. Han skulle ju utan problem kunna
ha en stor förrådsberedare med 37-gradigt vatten (= samma temperatur som
i människans lungor...).

Den som bara badar i badkar har troligen heller inga problem. Det är inte heller
farligt att dricka legionella, det har vi säkert alla gjort utan att märka något.

Det är när du sätter igång bubblorna i badkaret, eller ställer dig i duschen som
du kan få in bakterierna i lungorna.

På slutet gör du en "klassiker" du pekar på ett helt annat problem, nämligen
skållningsrisken, för att vända bort uppmärksamheten från det problem som diskuteras.

Om du hade läst hela BBR och inte bara en broschyr så hade du i:

6:621 Varmvattentemperaturer för personlig hygien och hushållsändamål

kunnat läsa om vad som gäller för max vattentemperaturer vid tappstället.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9770
  • Karma +19/-4
SV: Alternativt
« Svar #41 skrivet: 19 juli 2009, 12:40:18 »
Roland: När en tillsynsmyndighet säger "bör" och du väljer att göra tvärtemot,
sÃ¥ ligger naturligtvis ansvaret pÃ¥ dig  huvuddunk

Jag har inte valt att göra så. Skulle jag ställa in en varmvattentemperatur på 60 grader skulle pumpen stanna pga att högtryckspressostaten utlöses. Det gäller nog de flesta värmepumpar utom de nyare HT-varianterna.



På slutet gör du en "klassiker" du pekar på ett helt annat problem, nämligen
skållningsrisken, för att vända bort uppmärksamheten från det problem som diskuteras.


Nu tycker jag Sobris gör sig till åtlöje. Jag ser regeln om hus byggda tidigare 1994, kommer att tänka på några gamla hus med väldigt hett varmvatten (där jag för övrigt i ett fall monterade en termostatblandare vid pannan) och skriver i förbigående att det inte brukade vara problem med låg varmvattentempertur i hus där varmvattnet kom direkt från en oljepannas varmvattenberedare utan snarare tvärtom. Det var inga dolska planer från min sida i syfte att leda forumets läsare vilse.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Alternativt
« Svar #42 skrivet: 19 juli 2009, 16:53:07 »
Med tanke på antalet värmepumpar det finns i Sverige så är det konstigt att det rapporterats (läkare har anmälningsplikt på legionella) in så få fall där personer i enskild villa drabbats av legionella.
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Alternativt
« Svar #43 skrivet: 19 juli 2009, 17:29:06 »
Legionella bakterien slutar att växa till och börjar dö vid ca 45 grader och dom flesta har varmare i sina beredare. Dessutom är det inte säkert att dom över huvud taget har bakterien i sitt vatten. Sedan omsätts vattnet normalt så ofta att det aldrig hinner bli nån tillväxt. Den största faran är där man kapar och proppar rörändar och låter rören ligga kvar, där kan ingen cirkulation förekomma så där får bakterien god tid på sig att växa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Alternativt
« Svar #44 skrivet: 19 juli 2009, 17:54:58 »
Dessutom så är det endast hos de med nedsatt immunförsvar som legionella kan ge en allvarlig infektion, dvs gamla, cancerpatienter osv. Rökare är mer utsatta. För andra kanske det bara blir lätt hosta, eller inga symtom alls.
Legionella är knappast något av våra större hälsoproblem eller något gemene man ska vara orolig för.
Dock så verkar det pågå en debatt om huruvida värmepumpar och svalare varmvatten kommer att medföra ökade problem, och kanske kommer det att leda till ändrade bestämmelser?

Noterade också att PEX är bättre än koppar när det gäller påväxt.

t ex http://fc.bygging.se/~husbyggaren/2008_3_19.pdf
« Senast ändrad: 19 juli 2009, 21:08:24 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!