Hej'''
Ni har nog märk att jag förurspråkar speciellt för oss L/V VP ägare att ej vara rädd att använda TS till när det är kallare.
Komfort mässigt är det rätt.
Energi eller elförbrukningsmässigt är det fel.¨
Vad menar jag med det. Tror jag ni undrar. Eller det är vad vi sa, säger andra.
Min förklaring:
Jag har NU gjort som "BERG VP" debatten vill. Vridit ner TS ( elpatron termostat står nu på 30 grader).
Det gör effekt att min Dygns förbrukning sjunker från min max 207kWh (-15,5 ute) ner nu till 112kWh (-9,6 ute kl 7:00).
Effekten med detta är att ACC tank temp sjönk till 40 grader istället för 50. Nu har jag sep EL beredare som jag kör på 55 grader. Alltså sparar jag el genom att använda EL beredaren att värma VV vid kallare ute temp istället för VP. VP får då ta hand om värmen i stället.
Slutsats:
detta "fenomen" med att värmesystemet temp ligger på 35 grader ut. VV temp börvärde står på 50 grader. VP arbetar bättre vid lägre Temp diff.
Jag tror jag kör så här så länge VP går vid kallare ute temp. Det sparar EL. Vid -5 och högre tar VP över hela lasset.
Vid kallare under -10 tar EL,TS; elvärme över. Detta gäller oss som ej har Berg/mark VP.
Nu kl 9:30 var det +2,3 grader och VP hade Grad min 100 på radiatorsystem Framl 27(32). VV var uppe i Ack Tank på 48,5 gr. Alltså värme/vv behov snart uppfyllt.
"Använd kompressor vid dess specifika bästa temp område"
Då har man effektivare anläggning.
/Janne