Hej alla!
Har en Diplomat 12 med 220 meters borra sen ca en vecka. Jag undrar om det går att byta cirkulationspump på varma sidan och om det i så fall är nån här på forumet som gjort det.
Mitt problem med den befintliga pumpen är att det blir ett ljud som sprids i hela huset via stammarna. Ljudet är lågt nog vid läge 1 på pumpen, men då får jag ett dela T på 9-10 grader (testat i vårvärme, vet inte om det blir annorlunda på vintern, eller om brinetemp och delta T på kalla sidan påverkar. På kalla sidan går pumpen i läge 3, och där har jag ett delta T på 4 grader i sprillans ny borra.)
I läge 2 och 3 på cirkpumpen på varma sidan blir det som ett slags tinnitusljud som jag stör mig på när jag ska sova. Ljudet går genom stängda dörrar, och det är därför jag tror att det sprids via stammarna. Men kan det möjligen vara ett ljud som uppstår när vatten strömmar genom en böj på ett rör, nån som har erfarenhet av det?
Så långt själva tinnitusljudet. Pumpen surrar/brummar även betydligt mer än vad pumpen på elpannan jag hade tidigare gjorde (jag pratar inte om det hemtrevliga brummandet från kompressorn). Detta ljud är i princip konstant oavsett läge på pumpen. När fronten är av låter det lite mindre, men när man drar åt det sista snäppet på fronten när man sätter fast den så brummar det mer. Verkar m.a.o. bli kontakt som för vibrationer vidare som sen kanske förstärks via nån skum aukustisk egenskap i höljet. Har nån märkt nåt liknande?
Kan man kanske rent av klä in hela pumpskåpet med något ljudisolerande material?
Många frågor :-)
Trevlig valborg och första maj!