0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Borraren brukar kunna fylla på vatten. Det gjorde de för mig då de tyckte det rann till lite för dåligt.
Ptja..inte helt fel. (Det är det systemet jag kör). Behåll gamla pannan med 6 kWelpatron, docka in största Ecoairen 111, eftersom din far inte gillar direktel. Pris för 111:an 46.000 till vänster. Ecologicen betalade jag 6.500 för inklusive shunt och växelventil. Säg 5.000 för en rejäl VVB för eftervärmning av VV. Rördetaljer, installation+vinst, minus ROT, säg 15.000 till den lokala rörisen. Tot kanske 75.000.Möjligheten att elda finns kvar, och Ecologic känner själv av när det sker. Men man måste ha ett manuellt rökgasspjäll för att hålla nere pannförlusterna.Problemet är att vid kallare än -15 ºC så lägger Ecoairen av. Och jag antar att elpatronen inte håller värmen ensam då, utan din far måste elda. Alternativt så byter man till en större elpatron.
är det inte ett hetvattensutag då? som sitter på utsidan av pannan?
jo har funderat på det.tanken är då att det blir pellets som spetts. han har en pelletsbrännare ligger + att dom har en 55liers VVB.det kanske skulle räcka med en 109. sen köra pellets.?men hur mår panna av den låga tempen som blir vår och höst?sen en annan sak, på panna sitter retur röret från shunten på utsidan. och den är lika varm som vattnet i pannan.alltså vattnet måste på nått sätt cirkulera runt i pannan.? vet inte om det gör det när shunten är fullt öppen./Pontus
går det inte att bygga flisen med en tank och laddomat för att få längre tider?...