0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejFunderar på att skaffa en Panasonic Sverigepumpen.Vad är den stora skillnaden mellan en rotationskompressor och en scrollkompressor?Vilken ska man ha och varför, och så klart vilken håller längst enl. experten då?MvhReas
Citat från: Reas skrivet 13 april 2009, 11:37:35HejFunderar på att skaffa en Panasonic Sverigepumpen.Vad är den stora skillnaden mellan en rotationskompressor och en scrollkompressor?Vilken ska man ha och varför, och så klart vilken håller längst enl. experten då?MvhReasSkillnaden är så klart mest konstruktionen. Den kompressor som har minst rörliga delar är scrollen, den borde ju hålla bäst men det är inte säkert. Bifogar lite läsning.
När det gäller hållbarhet så finns det absolut inget hittills som talar för att scrollkopressorn skulle ha en längre livslängd än rotary resp twin rotary.
Om vi nu pratar Panasonic så finns det väl hur många skäl som helst att välja just scroll, kan inte minnas att jag läst 1 enda som fått h16 på sin scroll men ungefär hur många som helst som har rotary.Kolla igenom forumet och kolla in alla H16 trådar så ser du att ALLA är just rotary kompressorer.Gå på en scrollkompressor om du ska ha panasonic.
Den du läst om som fått H16 på en maskin med scrollkompressor,
Om inte rotationskompressorn skulle vara pålitlig, finner jag det mycket märkligt att det i princip bara är Panasonic som överhuvudtaget har scrollpumpar i sortimentet av villavärmepumpar. Med andra ord, om inte rotationskompressorn skulle vara pålitlig, innebär det praktiskt taget att Panasonic är det enda fabrikat vars luftvärmepumpar skulle fungera, eftersom "alla" andra fabrikat använder sig av rotationskompressor...
H16-problemet var helt inriktat på just Panasonics pumpar pga en fjäder av dåligt material...Mvh Raffen.
Var skrev jag att jag läst om scroll som fått h16?
Jag säger inte att rotationskompressorer i alla märken är dåliga, jag sa att dom var dåliga i just Panasonic...
F.ö så har min Panasonicpump gått som en klocka i 4 vintrar nu och är fortfarande H16-fri