Jag håller på att planera för en solvärmelösning. När det gäller solfångaren så är allt OK. Tre paneler med sfinx-vakuumrör verkar bli bra. Upp på taket till pannrummet, korta rör, ben 60 grader. Acktanken finns på våningen under, rakt nedanför. perfekt!
Men när det gäller styrenheten och pump med mera är det lite annorlunda. De grejer jag sett verkar väl komplicerade och dyra för mina behov och verkar kunna dra en hel del ström. Eftersom jag bor på landet så skulle jag gärna vilja kunna driva mitt pannrum med solceller/vindkraft om det skulle knipa. Jag har valt ut särskilt effektiv cirkpump och annat i detta syfte. Samtidigt skulle jag gärna vilja hålla ett par 12-volts batterier laddade för belysning och annat.
Mina styrbehov är små. Jag skall bara trycka in solvärme i botten på en 1500 liters ack med solslinga. Jag eldar med ved. Istället för en avancerad styrenhet så funderar jag därför på att istället driva en 12 volt cirkpump direkt från en solcell. Kanske överdimensionera en smula och kombinera med en enkel brytande anläggningstermostat för att undvika att iskallt vatten cirkuleras. Är det någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Hur mycket sämre blir det jämfört med en "riktig" styrenhet?
Ett alternativ är att sätta upp en 12voltslösning med batterier och omformare och driva en konventionell styrenhet och cirkpump den vägen. Men hur mycket elektrisk effekt skall jag räkna med att en solvärmeanläggning drar vid full drift?
Är det någon som kan berätta hur mycket ström det går åt när solen skiner som bäst och man laddar ackumulatorn för fullt? Typ 100 watt eller är det för mycket? 100 watt med solcell kostar ju en del...