0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mycket spännande att följa detta.
Ännu en dag till ända. Byggfläkt 4.5kW ger mig 13.5 ºC i garaget vid -15 ºC ute. Alltså kräven byggnaden 4.5-5kW för att hålla sig varm vid extrema förhållanden.Nere vid -15-20grader så är COP-värdet på Nocria säg 1.5-1.8 vilket inte ger mig mer än max 4-4.5kw. MEN, den stannar och avfrostar 20% av tiden. Vilket inte en byggfläkt gör. Och där kommer min kalla betongplatta in i bilden och förstör vår Utopi i förhållande till ett boningshus där man har varmare golv, husdjur, människor, rörelse, lampor etc etc...SÅ, idag köpte jag mig 2st 1-fas byggfläktar på Jula för 698:- som har termostat, samt 3 effekt-lägen om 650, 1300 och 2000watt.Ställde upp dem i garaget och justerade in termostaten så de håller den givna temperaturen 13 ºC som jag anser vara rimligt när man inte är där.Den ena ställde jag på 650watt och den andra på 1300watt, bägge står vid, vad jag tror vara den största risken för kallras, nämligen vid varsin port.Totalt har jag en elförbrukning på 4.9kWh när allt går för fullt. Vilken jag kan tycka är väldigt dyrt för ett garage. Men å andra sidan är värmen i princip gratis på sommaren Återkommer under helgen med mer info.För övrigt så fick jag godkänt av Polarpumpen-Niklas att dra ut värmekabeln genom hålet, samt klippa nätet.Nu ska jag bygga vidare på min race-wolvo. Godnatt
Idag har värmen funkat som den ska. 15.4 ºC i garaget och 64kWh förbrukat på ett dygn. Ställde ner termostaterna ytterliggare på byggfläktarna nu.Dock glömde jag ställa ner pumpen. Tänkte jag kunde ha den på 16 ºC.Nu börjar det bli lite varmare i småland dessutom, så det kommer säkert funka bra nu.Just det, hade 45-46 ºC utluft ur pumpen nu oxå. Så den verkar funka som den ska.Kommer hålla koll på det hela och återkomma med info...
Citat från: Tegheim skrivet 10 januari 2010, 23:10:38Idag har värmen funkat som den ska. 15.4 ºC i garaget och 64kWh förbrukat på ett dygn. Ställde ner termostaterna ytterliggare på byggfläktarna nu.Dock glömde jag ställa ner pumpen. Tänkte jag kunde ha den på 16 ºC.Nu börjar det bli lite varmare i småland dessutom, så det kommer säkert funka bra nu.Just det, hade 45-46 ºC utluft ur pumpen nu oxå. Så den verkar funka som den ska.Kommer hålla koll på det hela och återkomma med info...Nja...pumpen skall du alltid köra på högsta temp och högsta fläkt så länge du behöver ha något el-element på. Pumpen ger i alla lägen billigaste värmen.
Citat från: larryd skrivet 10 januari 2010, 23:16:10Citat från: Tegheim skrivet 10 januari 2010, 23:10:38Idag har värmen funkat som den ska. 15.4 ºC i garaget och 64kWh förbrukat på ett dygn. Ställde ner termostaterna ytterliggare på byggfläktarna nu.Dock glömde jag ställa ner pumpen. Tänkte jag kunde ha den på 16 ºC.Nu börjar det bli lite varmare i småland dessutom, så det kommer säkert funka bra nu.Just det, hade 45-46 ºC utluft ur pumpen nu oxå. Så den verkar funka som den ska.Kommer hålla koll på det hela och återkomma med info...Nja...pumpen skall du alltid köra på högsta temp och högsta fläkt så länge du behöver ha något el-element på. Pumpen ger i alla lägen billigaste värmen.Jo,det är klart. Men jag menade mest att jag inte behöver ha 15 ºC när jag inte är i garaget. Räcker om det håller sig över 10 ºC, och då kanske jag kan spara lite om jag ställer ner den. Men det kanske oxå kan vara en fälla? Att om man släpper ner tempen för lågt så blir de jobbigt för pumpen att hålla. Kanske är lättare att behålla 15-16 ºC än 10 ºC? Rent effektmässigt menar jag.