0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, men jag är rätt säker på att en chablonmässig beräkning baserat på tillverkarens uppgifter om förbrukning och antalet timmar stämmer bättre än en mätare av den typ du köpt.Helt säker.Men den ger ju en indikation om förbrukningen, utan att du behöver räkna på det.Sen är det ju en kul pryl. Thumbsup
Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och0,05kW på tomgång.Tjosan
Citat från: citactiva skrivet 20 mars 2009, 12:10:25däremot elmätaren elbolaget har satt upp hos dig tar hänsyn till effektfaktorn.Men du betalar väl för kWh o inte för kVAh?på min (elleverantörens) mätare har jag två blinkande dioder en för kVAh o en för kWh
däremot elmätaren elbolaget har satt upp hos dig tar hänsyn till effektfaktorn.
Jag håller inte med dig, om man mäter med två mätare, en för värmepump och en för totala, som jag gör, så kan man enkelt räkna ut precisvad man behöver veta och det utan att blanda in elektriker. Jag vet vad elverket debiterar med siffror och jag blir inte lyckligare av attkanske veta att felet är 1% eller 10%. Dock vet jag vad pumpen kostar mig och hur många gånger per dygn den startar, det är hela saken.
Citat från: tjosan skrivet 20 mars 2009, 16:50:27Jag håller inte med dig, om man mäter med två mätare, en för värmepump och en för totala, som jag gör, så kan man enkelt räkna ut precisvad man behöver veta och det utan att blanda in elektriker. Jag vet vad elverket debiterar med siffror och jag blir inte lyckligare av attkanske veta att felet är 1% eller 10%. Dock vet jag vad pumpen kostar mig och hur många gånger per dygn den startar, det är hela saken.Du skulle kunna göra ett test, bryt alla säkringar i centralen, utom de till värmepumpen. Skriv av ställningen på elverkets mätare och Clas Ohlsonmätaren låt VP köra, kanske under en arbetsdag när ni inte är hemma. Jämför sedan värdena du fått. Skriv och berätta hur det gick. Rickard har gjort ett liknande test och han pratar om upp till 40% felvisning på en liknande mätare.
På resistiva laster, typ elradiatorer, spisar, glödlampor mm, mm är de riktigt bra.
Because of a current shape different from standard compressors, asdescribed more in detail in 'Current consumption shape', measuringequipment for energy consumption has to meet extended specifications.The higher frequency parts of the current give a demand for a bandwidthof at least 5 kHz for the energy consumption measurement equipment, toget accurate measurements.We recommend following data:Minimum bandwidth 10 kHzPower factor capability <0.2Peak current capability 15 AResults coming from equipment with unsatisfactory bandwidth are not predictable.A systematic deviation of several percent is easily possible toget, resulting in higher or lower values.
Citat från: Rickard skrivet 20 mars 2009, 12:46:51På resistiva laster, typ elradiatorer, spisar, glödlampor mm, mm är de riktigt bra. Om jag skulle vilja kolla förbrukningen på min elektriska VVB, Nibe Compact 300, är tillförlitligheten bra eller dålig? Alltså, är en VVB en resistiv last?