0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och0,05kW på tomgång.Tjosan
Citat från: tjosan skrivet 19 mars 2009, 10:10:12Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och0,05kW på tomgång.TjosanDu kan kallt räkna med att den där mätaren visar 20-40% för mycket, den ger dig en vingervisning om förbrukningen, inte mer.Detta sagtmed reservation för att scrollkompressornerna kanske inte ger lika stor felvisning som en kolvkompressor.
Effektfaktor inom området elektrofysik är förhållandet mellan den elektriska effekt (watt) en maskin eller apparat förbrukar och produkten mellan spänning och strömstyrka (voltampère). Detta är ett värde mellan 0 och 1 som anger hur fasförskjutningen mellan växelspänning och växelström påverkar effekten. I medeleffektenkallas cos φ för effektfaktor. Vid induktionsfri belastning då φ = 0 är effektfaktorn som störst, d.v.s. apparaten konsumerar all energi. Men för det ideala fallet φ = 90° är effektfaktorn noll, och apparaten levererar tillbaka all energi som konsumeras. En apparat som levererar tillbaka energi belastar elnätet, och det är av intresse att beräkna hur stor denna belastning är.TeoriVid induktiv belastning, d.v.s. en apparat som innehåller en spole, till exempel ett nätaggregat, delar sig fasen mellan växelströmmen och växelspänningen med vinkeln φ. Det betyder att under vissa ögonblick konsumerar apparaten energi, medan andra stunder levererar apparaten energi som lagrades i spolen. En induktionsfri apparat konsumerar bara energi, eftersom energin övergår till värme och mekaniskt arbete.För en spänning u = û·sin(2πft) och en ström i = î·sin(2πft - φ) är den momentana effektförbrukningen
där jag anger ca +-10% om man mäter på hela hushållet, men mer än så om man mäter på t.ex. kompressorer, fläktar, eller lågenergibelysningar.
Citat från: Rickard skrivet 20 mars 2009, 12:46:51där jag anger ca +-10% om man mäter på hela hushållet, men mer än så om man mäter på t.ex. kompressorer, fläktar, eller lågenergibelysningar.Nja, om kompressorn i VP går så är det ju en stor del av "hela hushållet" om man inte råkar laga mat och ha ugnen på (resistiva laster)Köp en riktig mätare istället.
däremot elmätaren elbolaget har satt upp hos dig tar hänsyn till effektfaktorn.
Det må vara hur det vill med tillförlitligheten, jag vill bara att alla skall ha klart för sig att de inte visar helt rätt, utan att de är mest intressanta som indikatorer på hur förbrukningen varierar över tid, och då främst på hushållet i sin helhet.Det gör även att man kan påverka sin förbrukning och få ett direkt resultat synligt på displayen, att mäta på en värmepump blir varken rätt eller nåt man kan påverka.Vill man mäta en värmepump skall man ha en riktig elmätare helt enkelt.