Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Clas Ohlsson nya energimätare  (läst 29972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Clas Ohlsson nya energimätare
« skrivet: 18 mars 2009, 09:20:45 »
Har installerat Clas i sjöns nya trefas energimätare 36-4000 på min IVT och så får vi se
hur den funkar. Enligt manualen < +- 10% nogrannhet, mätström 50mA-95A.

Tjosan

« Senast ändrad: 19 mars 2009, 10:07:47 av tjosan »

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2009, 10:10:12 »
Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och
0,05kW på tomgång.

Tjosan
« Senast ändrad: 19 mars 2009, 11:51:43 av tjosan »

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2009, 10:14:16 »
Det låter fint. Det är där man märker skillnaden på hög och lågtemp ut. men i smällkalla vintern stiger värmegraderna så då ökar den lite där. vad har du för vb ut nu?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2009, 20:59:22 »
Jag har "Rickards" Kamstrup, den har ju effektmätning.
När min Thermia startar om det är säg +-0 ute drar den under 1800 watt i slutet på en varmvattenkörning drar den 3000watt.
Detta samtidigt som uteffekten minskar kraftig vid högtempdriften innan vv cykeln är klar!

Det är helt otroligt viktigt att ha lämpligt värmesystem och att flödet är optimerat!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2009, 08:36:39 »
Vid -25 ute behöver jag 36gr ut för att klara mig. Så där ligger man på plus då det gäller energiförbrukning. Men låtsas jag vara en innegivare (måste skaffa en sådan) och slår av vp'n en solig vårdag tar den tillbakade förlorade gångtiden på kvällen. Så även om man sparar lite med en innegivare då, så är det mesta bara för komforten inne i huset. 18 kubik betong ska i alla fall underhållas med värme. Men jag är lite less på alla som har hört!!! Eller tror!! eller känner någon som har en kusin som har en bekant som jobbar med en som har golvvärme i betong som är SÅ trögt!!!

Men klart att tänket blir lite tokigt då (man tror, och tycker) vp ut diffar på 20-30 grader under en vinter. Men i värkligheten i golvet så handlar det om några grader i skillnad då man har stengolv i hela huset som är i sammanhanget bra isolerat. För oavsett om det smäller till och blir kallt ute så märker jag inte det innomhus. Däremot då solen värmer blir det varmare inne, (lika hos alla) men samtidigt så håller då det DÅ kalla golvet toppvärmen borta. Nu vid 0 och några + ute så är golvreturen 24 gr och golvytan under en matta 23,4 gr. Och innetempen 20,7

Men nu var det inte golvvärme som diskuterades, utan bara energiåtgången. Men i runda slängar värmer jag 160m2 i smällkalla vintern med en kupevärmare av äldre sort på 2000w och motorv på 550w. Fast då står vp'n stilla en hel del, men inte värmen till bilen....

Ska fixa in en elmät på vp'n. Men det är lågt på listan över vad som behövs. Nästan lika lågt som glokalnet!!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2009, 09:24:38 »
Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och
0,05kW på tomgång.

Tjosan

Du kan kallt räkna med att den där mätaren visar 20-40% för mycket, den ger dig en vingervisning om förbrukningen, inte mer.
Detta sagtmed reservation för att scrollkompressornerna kanske inte ger lika stor felvisning som en kolvkompressor.
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 09:26:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2009, 09:50:09 »
Enligt mätaren så tar min Greenline C6 HT +, 2,37 kW när den gör varmvatten, 1,91 kW när den kör element och
0,05kW på tomgång.

Tjosan

Du kan kallt räkna med att den där mätaren visar 20-40% för mycket, den ger dig en vingervisning om förbrukningen, inte mer.
Detta sagtmed reservation för att scrollkompressornerna kanske inte ger lika stor felvisning som en kolvkompressor.


Vi får se efter en månad hur den visar. Jag är dock glad att kunna kolla förbrukningen
utan att göra några ingrepp i installationen.

Dock förstår jag inte riktigt ditt resonemang, mätaren har en felvisning på < -+10+%, den mäter totala strömförbrukningen hos
pumpen på tre faser med ett möjligt fel enligt ovan, kan väl knappast bli 40% fel?


Tjosan

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2009, 09:50:56 »
Usch va du e ful på bilden Rickard!!! I slutändan får man ändå betala det som elleverantören vill ha! Att kämpa emot är förmodligen svårt, för kylsåpet tar en del, och ev bil motorvärmare lägger på lite. Så berätta lite om hur ström tar vägen kan säkert många förstå. Förmodligen är en elmätare bov(knyckare) men liten på årsredsovisningen.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2009, 12:10:25 »
Dessa typer av energimätare tar inte hänsyn till effektfaktorn (cos φ), antar att det är det Rickard syftar pÃ¥.

Citera
Effektfaktor inom området elektrofysik är förhållandet mellan den elektriska effekt (watt) en maskin eller apparat förbrukar och produkten mellan spänning och strömstyrka (voltampère). Detta är ett värde mellan 0 och 1 som anger hur fasförskjutningen mellan växelspänning och växelström påverkar effekten. I medeleffekten


kallas cos φ för effektfaktor. Vid induktionsfri belastning dÃ¥ φ = 0 är effektfaktorn som störst, d.v.s. apparaten konsumerar all energi. Men för det ideala fallet φ = 90° är effektfaktorn noll, och apparaten levererar tillbaka all energi som konsumeras. En apparat som levererar tillbaka energi belastar elnätet, och det är av intresse att beräkna hur stor denna belastning är.

Teori

Vid induktiv belastning, d.v.s. en apparat som innehÃ¥ller en spole, till exempel ett nätaggregat, delar sig fasen mellan växelströmmen och växelspänningen med vinkeln φ. Det betyder att under vissa ögonblick konsumerar apparaten energi, medan andra stunder levererar apparaten energi som lagrades i spolen. En induktionsfri apparat konsumerar bara energi, eftersom energin övergÃ¥r till värme och mekaniskt arbete.

För en spänning u = û·sin(2πft) och en ström i = î·sin(2πft - φ) är den momentana effektförbrukningen

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Effektfaktor
´
Enkelt förklarat, en elmotor (som i din kompressor) är en induktiv last eftersom det är spolar i en sådan.
Om man tex använder en amperemätare på en enfasmotor (230V) och får fram att den drar 10A betyder inte det att den drar 2300W men den är däremot på 2300VA. Din mätare från clasolson mäter enbart ampere däremot elmätaren elbolaget har satt upp hos dig tar hänsyn till effektfaktorn.
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 12:26:50 av citactiva »
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #9 skrivet: 20 mars 2009, 12:46:51 »
Precis, de mätare jag säljer i webshopen visar (på min kolkompressor) värmepump ca 40% för mycket, och tekniken är densamma i den clas olsson säljer, så den borde också visa mer fel än 10%, detta som sagt förutsatt att effektfaktorn är lika dålig på en scrollkompressor.

Det kan ju faktiskt vara sÃ¥ att Clas Olsson har plockat toleranserna frÃ¥n min hemsida  ::) där jag anger ca +-10% om man mäter pÃ¥ hela hushÃ¥llet, men mer än sÃ¥ om man mäter pÃ¥ t.ex. kompressorer, fläktar, eller lÃ¥genergibelysningar.

På resistiva laster, typ elradiatorer, spisar, glödlampor mm, mm är de riktigt bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2009, 13:45:47 »
där jag anger ca +-10% om man mäter på hela hushållet, men mer än så om man mäter på t.ex. kompressorer, fläktar, eller lågenergibelysningar.

Nja, om kompressorn i VP går så är det ju en stor del av "hela hushållet" om man inte råkar laga mat och ha ugnen på (resistiva laster)

Köp en riktig mätare istället.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2009, 14:59:42 »
där jag anger ca +-10% om man mäter på hela hushållet, men mer än så om man mäter på t.ex. kompressorer, fläktar, eller lågenergibelysningar.

Nja, om kompressorn i VP går så är det ju en stor del av "hela hushållet" om man inte råkar laga mat och ha ugnen på (resistiva laster)

Köp en riktig mätare istället.

Que, om man mäter på trefasen till värme pumpen så torde det vara den förbrukning som visas, oavsett vad chefen gör
på andra ställen. Dessutom faller det som jag skrev tidigare.
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 15:06:24 av tjosan »

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2009, 15:01:09 »
däremot elmätaren elbolaget har satt upp hos dig tar hänsyn till effektfaktorn.
Men du betalar väl för kWh o inte för kVAh????

på min (elleverantörens) mätare har jag två blinkande dioder en för kVAh o en för kWh
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2009, 16:36:56 »
Det må vara hur det vill med tillförlitligheten, jag vill bara att alla skall ha klart för sig att de inte visar helt rätt, utan att de är mest intressanta som indikatorer på hur förbrukningen varierar över tid, och då främst på hushållet i sin helhet.
Det gör även att man kan påverka sin förbrukning och få ett direkt resultat synligt på displayen, att mäta på en värmepump blir varken rätt eller nåt man kan påverka.
Vill man mäta en värmepump skall man ha en riktig elmätare helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tjosan

  • Nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Clas Ohlsson nya energimätare
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2009, 16:50:27 »
Det må vara hur det vill med tillförlitligheten, jag vill bara att alla skall ha klart för sig att de inte visar helt rätt, utan att de är mest intressanta som indikatorer på hur förbrukningen varierar över tid, och då främst på hushållet i sin helhet.
Det gör även att man kan påverka sin förbrukning och få ett direkt resultat synligt på displayen, att mäta på en värmepump blir varken rätt eller nåt man kan påverka.
Vill man mäta en värmepump skall man ha en riktig elmätare helt enkelt.

Jag håller inte med dig, om man mäter med två mätare, en för värmepump och en för totala, som jag gör, så kan man enkelt räkna ut precis
vad man behöver veta och det utan att blanda in elektriker. Jag vet vad elverket debiterar med siffror och jag blir inte lyckligare av att
kanske veta att felet är 1% eller 10%. Dock vet jag vad pumpen kostar mig och hur många gånger per dygn den startar, det är hela saken.
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 17:05:25 av tjosan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!