0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det skulle vara intressant ,om det är möjligt, att få veta vad som varit orsaken till kompressorhaveriet. Är det materialfel,ventilfel,elfel....... Innan vi vet vad som hänt är det blir det väl bara gissningar om orsaken till haveriet.Jag har själv råkat ut för ett kompressorhaveri och det berodde på materialfel. Jag har haft ett kompressorhaveri på 54 värmepumpsår. (Flera anläggningar). Eller om man så vill 1 haveri på summa 165000 timmar.
Installatören försökte förklara för mig som okunnig om kompressorer. Det var dykröret som havererat av utmattning! Mig sa det tyvärr inget. De flesta timmarna kommer fran 2 st Thermia Duo 12 installerade 1982 och 84 De blev 23 resp 26 år.Båda föll pga gasbrist som skulle lett till gasbyte. Kostnaden för gasbyte investerades i stället i nya. Hittade en ny vp med garenti på blocket med förmånligt pris. Samt en förmånlig varuleverans från en firma. Bytte ut dem själv.
Pumpen är en 1210-7. Huset byggt 1972 är ca 240kvm med enrörssystem med golvvärme i källaren(ingjutna gröna rör) i övrigt element med temostater i samtliga rum. Årlig energikostnad ca 13000 kwh inkl. hushållström. Har ej gjort några ändringar i inställning på pumpen sedan installationen.