0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Risken är väl bara att det blir kallt inne när det är riktigt kallt ute, och då kan du ju temporärt gåt tillbaka till 8kW och inte torktumla under tiden.Skiljer det mycket mellan faserna? I så fall kan man ju flytta bort andra belastningar från den fasen som torktumlaren använder.
Hej!Jag har en Nibe Fighter 310P och har haft problem med att huvudsäkringarna i till lägenheten går. Huvudsäkringarna är 16Ampere. Det räcker att elpatronen på Niben är igång samtidigt som vi kör torktumlaren för att en av faserna ska lägga sig på mellan 20 - 22 Ampere. Kollade i manualen till Niben idag och sänkte effekten på till 6kW istället för 8kW som var fabriksinställningen.Hur tror ni detta kommer påverka mina elkostnader? Kommer de stiga pga att patronen får arbeta längre tid än vad den behövde med effekt på 8kW? Eller kommer kompressorn att täcka upp bra och därmed sänka elkostnaden?Det bästa hade väl givetvis vart att sätta 20 Amperes huvudsäkringar istället men det skulle medföra en extra kostnad till nätägaren Kungälvs energi och det slipper jag helst.Såg att Nibe har en effektvakt man kan installera det får väl bli nästa steg kanske.
Citat från: jorren skrivet 14 mars 2009, 15:16:49Hej!Jag har en Nibe Fighter 310P och har haft problem med att huvudsäkringarna i till lägenheten går. Huvudsäkringarna är 16Ampere. Det räcker att elpatronen på Niben är igång samtidigt som vi kör torktumlaren för att en av faserna ska lägga sig på mellan 20 - 22 Ampere. Kollade i manualen till Niben idag och sänkte effekten på till 6kW istället för 8kW som var fabriksinställningen.Hur tror ni detta kommer påverka mina elkostnader? Kommer de stiga pga att patronen får arbeta längre tid än vad den behövde med effekt på 8kW? Eller kommer kompressorn att täcka upp bra och därmed sänka elkostnaden?Det bästa hade väl givetvis vart att sätta 20 Amperes huvudsäkringar istället men det skulle medföra en extra kostnad till nätägaren Kungälvs energi och det slipper jag helst.Såg att Nibe har en effektvakt man kan installera det får väl bli nästa steg kanske.Klart du kommer att spara en liten slant då kompressorn får jobba längre stunder under tiden som el-patronen också går, hur mycket du sparar är omöjligt att säga utan att gräva djupt i driftstider osv....Jag har ställt ner min 360P till 3kW och detta i kombintation med den ca 1,5 kW som krompressorn ger klarar att varmhålla ett hus i många minus grader.
Det går alldeles utmärkt att köra 310P på 3 kW. Ställ in för 6 kW och växla trefastamparna på värmarna. Om du behöver max 100 kW/dygn till huset så fungerar det utmärkt.