Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N  (läst 29401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #30 skrivet: 15 mars 2009, 11:18:39 »
Hej Luftisen!  Nej du har nog missuppfattat Apan här, han är bara ute efter att kunna upprätthålla samma värmespridning i huset hela tiden via oförändrad fläkthastighet oavsett pumpens värmeavgivning därför att innetemperaturen regleras ju av tempsensorn i innerdelen. Nackdelen med styrparametrar för innerdelsfläkten är ju att när värmetillförseln från pumpen sänks så reglerar ju också fläkthastigheten ned sig efter detta via dessa styrparametrar. :)
Mvh Raffen.   
Och hur skall man sprida värme med konstant fläkthastighet om kompressorn stänger av?
Det blir ett kallras när innerdelen blir kall, därför skall fläkthastigheten minska.
Tomas 

Hej Tomas!  Du har väl rätt i att om nu kompressorn stänger av så sprider den ingen värme från innerdelen utan då sätter den bara fart på inomhusluften. Du kan också ha rätt i att även inomhusluft som är +21-22 ºC kan upplevas som lite kall när den blåses ut med en fläkt och kan då delvis upplevas som ett kallras. Men det är just av den anledningen som det då är extra viktigt att man har en pump som samtidigt kan gå ned till en riktigt låg värmeavgivning och därmed att kompressorn inte stänger av helt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #31 skrivet: 15 mars 2009, 12:32:30 »
Raffen, visst stänger fläkten av sig ändå när kompressorn går ur? Borde den göra, som den gamla Atlasen gick den jämt på inställt fläktläge, och gick ur när kompressorn stannar, eller såklart för avfrostning.

Men den nya modellen på Atlas, den går så fruktansvärt långsamt, steglös fläktstyrning, och då kommer kallraset från rummen längre bort, samt höjer jag tempen ökar fläkten, men då blir det jättevarmt inne, ej ekonomiskt.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #32 skrivet: 15 mars 2009, 12:41:21 »
Apan

Du kan väl inte jämföra alla pumpar som fungerar med en ny, felbyggd Atlas?

Du har ju konstaterat att Atlasen är felbyggd, då kan du väl inte tro att alla pumpar beter sig som din Atlas?

Vi har en Sanyo som inte går ner lägre än 900w men den har aldrig gått i off-läge....
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #33 skrivet: 15 mars 2009, 12:45:31 »
Hej Apan!  Nej Toshiba stänger inte ned manuellt inställd hastighet på innerdelsfläkteen även om kompressorn går ur värmedrift, utan den fortsätter med inställd hastighet tills kompressorn går på igen. Däremot så stänger den ned helt vid avfrostning och varvar succesivt upp till inställd igen efter avfrostningen allt eftersom värmen ökar i innerdelen.
Däremot på autoinställning innerdelsfläkt så reglerar den sig på samma sätt som alla övriga pumpar på marknaden.
Sen är det ju så att med den fördel som finns på dessa Toshibapumpar med att de kan gå ned till en så låg lägsta värmeavgivning på ca 600 watt och då en driftförbrukning på ca 120-125 watt så märker man aldrig av detta ev lilla bekymmer med kallras eftersom det då nästan alltid finns en mindre värmeförsörjning till innerdelen via kompressorn, och man slipper då också på det sättet en massa uppstartsförluster när pumpen knappast aldrig går ned i off-läge under hela uppvärmningssäsongen. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #34 skrivet: 15 mars 2009, 12:52:13 »
Jo men inte bara Atlas som har denna funktionen som du kanske läst! Kan inte säga dessa andra pumpar hur mycket de sänker fläkten, men hur som helst, manuellt läge skall vara manuellt, varför annars skall det ens finnas? Då skulle väl bara autoläget finnas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #35 skrivet: 15 mars 2009, 13:06:46 »
Jo men inte bara Atlas som har denna funktionen som du kanske läst! Kan inte säga dessa andra pumpar hur mycket de sänker fläkten, men hur som helst, manuellt läge skall vara manuellt, varför annars skall det ens finnas? Då skulle väl bara autoläget finnas..
Vad är det för funktion du pratar om? Det jag menar är att din Atlas är felbyggd. Dem har väl inte byggt in ett fel med flit?

Då måste du ju kolla och jämföra med en pump som fungerar som den ska, innan du dömmer ut alla pumpar, eller hur?
Visst, våran Sanyo kanske går ner lite i fläkthastighet när börvärdet är nått, men det händer bara när det ä rikligt med plusgrader ute, aldrig när det är kallt...

Samtidigt skulle inte jag vilja att våran pump skulle blåsa för fullt när börvärdet är nått, då skulle luften kännas kall!
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #36 skrivet: 15 mars 2009, 13:42:04 »
Denna går ned långt under fläktläge 1, trots att den drar runt 800w, var kylkillen som bytte farsans pump som pratade om felbyggd, men Atlas kommer inte att göra mer än att ta tillbaka den.

Tycker den gamla funkade mycket bättre med fläkten, inställt värde till kompressorn gick ur, samt att vi blir ej störda av ljudnivån, men blir det en dyrare pump så skall allt vara 100%, kraven ökar med priset, och böket att hitta en bra pump.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #37 skrivet: 15 mars 2009, 16:11:36 »
Nu har vi varmt i huset...och pumpen trycker fortfarande ut luft. Känner jag på luften så är den bara aningen varmare än omgivande luften. Men visst, skulle jag sänka på fjärren flera grader så stänger den nog av sig. Men det jag vill ha sagt är att den fläktar på...inte på lägsta men antagligen på 2ans steg tror jag, nästintill rumstempererad luft.

Känns som att det måste vara väldigt varmt klimat för att den ska stänga av helt. Och testet jag gjorde är ju egentligen konstlat...att snabbt sänka börvärdet så tvingar man ju mer eller mindre pumpen att stänga av. Kör man länge och inte rör pumpinställningen så sköter den tempen själv genom att sänka fläkt och köldmedeltempen OCH då följer ju tempen i huset efter sakta.

Tror, detta är min gissning, att det måste finnas en hysteres relaterat tempsensorn...även om det är varmare än börvärdet så fortsätter pumpen att fläkta på men med lägre temperatur på utflödesluften. Den mäter och ser om tempen i rummet sjunker eller inte...gör den det så fortsätter den väl. Men är det för stor skillnad mellan börvärdet och antalet grader i rummet så inser den väl att det är dags att ta en paus...Som sagt detta är min gissning...

När man kör med I-see sensorn så gör den val beroende på rumstemp (30.9%) golv/vägg värme 43.7% och luftfuktighet 20.7%. Alltså en uppskattad temperatur av vad en person uppfattar. Så står det i manualen.

Men jag kan rekommendera en sak om du har frågor angående qheat pumpen. Ring till Canvac och fråga. Dom är kunniga (tekniska supporten) och väldigt hjälpsamma. Jag ringde själv till dom flera gånger.

En rent personlig uppfattning jag har är att toshiban inte låter så mycket på fläkt 1,2,3. Men när man går till 4 så är det ett större delta i skillnad i fläktljud (tyckte säljaren också - han sa att man nästan aldrid kör på 4 och 5). Med fd25 så var det inte så stor skillnad mellan stegen (förutom allra högsta - 730). Kollar man på luftmängden som trycks ut på de olika fläktinställningarna så ligger fd25ans 3e fläktsteg (accceptabel ljudnivå) på 550/560 och toshibans 3e steg på 470 och 4e steg 550 och sist 5e steget 640 (linjert estimerat av mig). Återigen, detta är min känsla jag fick av att lyssna på pumparna. Detta är vad jag kom fram till i min egen lilla research innan jag köpte fd25an. Återigen, ingen vetenskaplig undersökning med ljudmätare utan bara min subjektiva uppfattning (2 gånger).

Så det bästa är ju att försöka lyssna på dom...bättre i en affär trots oljud i bakgrunden än inte alls tycker jag.

mvh luftis

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #38 skrivet: 15 mars 2009, 16:29:09 »
Hej Luftisen!  Om jag förstod det rätt så har du helt nyligen fått din FD25:a installerad eller?? Har du möjlighet att logga och kunna se pumpens energiförbrukning succesivt vid värmedrift nu då eller?? Eller har du den fast ansluten?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #39 skrivet: 15 mars 2009, 16:44:28 »
Hej,

Kör på stickpropp än så länge, har ingen elmätare tyvärr.

Men jag hittade en länk till en person som har en imponerande sida med massa loggar på allt i hela sitt hus. Bland annat en fd25.

Huvudsidan

http://sjo1.mine.nu:8080/home/

Går man in på "elförbrukning" och sen luftvärmepumpens diagram osv...kommer man till denna sidan tillslut

http://sjo1.mine.nu:8080/rrd/meny-1.cgi?trend=temp9

Genom att studera elförbrukingen och kolla på utomhustempen kommer jag fram till att del lägst drar 300-400 w. Sen ser man (söndag) att det spikar till sig i diagrammet....där antagligen pumpen stänger av/på. Medel sista tiden...veckan ligger väl runt 500 kanske.

Söndag eftermiddag ser man att den ligger några timmar i sträck på 350 w vad jag kan se. Så det är väl runt det lägsta den drar.

Imponerande sida!

mvh luftisen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2009, 17:07:13 »
Hej Luftisen!  Stickpropp än så länge?? Det är väl en mkt stor fördel att köra pumpen med jordad stickpropp tycker jag, personligen så skulle jag inte kunna tänka mig något annat så fortsätt du med det. Kan rekommendera dig Voltcrafts energikostnadsmätare Energy Check 3000 NL som finns på bl.a Conrad.se. En mkt bra och tillförlitlig elmätare som t.om visar rätt stand by-förbrukning också. :)
Mkt intressanta loggsidor du bifogade Thumbsup Skall hålla koll på dessa framöver, ser ju ut som den ligger mellan ca 300-400 watt eller ca 350 watt i snitt som lägsta, och det stämmer ganska hyfsat (eller kanske något högre då) ifh till minsta värmeavgivande effekt på pumpen. Lägsta värmeavgivning 1500 watts värmeeffekt genom cop-värdet 5,25 = ca 285-300 watt.
Jämför man då med Toshibas RAS 10 och RAS13:on-modeller så kan de pumparna alltså gå ned och tassa så lågt som på ca 120-130 watts elförbrukning utan att gå i offläge, går de sen ännu lägre så stänger de också ned givetsvis. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 mars 2009, 20:19:56 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #41 skrivet: 15 mars 2009, 17:22:47 »
Ok, nackdelen just nu är att förlängningsladden ligger utmed huset i och med att jag inte har någon kontakt utomhus i närheten. Så nånting måste jag fixa till.

Men jag har sett att vissa installerar en switch ute vid enheten som man kan stänga av den med skulle jag gissa. Hur är det att ha en sån? Själv är jag inte en sån som går och drar ut kontakter vid dåligt väder, så jag skulle nog inte bemöda mig att göra det i vp fall heller.

Ja 300 w är inte mycket med tanke på att vårt minsta element står det 500 w på  ;D

Sen har vi 4 st 800w element i rummet pumpen är i.....osv osv. Ska bli intressant att se elräkningarna framöver..."synd" att värsta kylan är över snart (i skåne) ;-)


mvh luftis

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #42 skrivet: 15 mars 2009, 18:15:18 »
Hej luftisen!  Ja ok då har du sladden som ligger runt huset på utsidan, ja då får du nog fixa till en s.k fast anslutning från utsidan av huset och då är det mkt vanligt och rent av praktiskt att även sätta upp en elbrytare också vid utedelen. Vid en anslutning med jordad stickpropp så gör man det vanligtvis från insidan av huset och gärna då i pumpinnerdelens närhet, detta innebär att man lägger med anslutningskabeln i plastkanalen in i huset tillsammans med övriga anslutningsrör i samband med installationen av pumpen.
En dylik installation är mkt smidig och den stora fördelen är att man på ett bekvämt och lätt sätt via en elenergimätare mellan uttaget och pumpen då lätt kan se närhelst man önskar hur mkt elenergi pumpen drar för tillfället eller hur det direkt ändras vid en justering, vid olika utetemperaturer, ändring av inställningar mm mm. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 mars 2009, 18:24:42 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #43 skrivet: 15 mars 2009, 19:56:26 »
ja sjukt preciserat! Undrar vad detta är för prylar, enda jag saknade var utetemp, eller så missade jag det..

Luftis, om du kör din pump på 20gr, hur betet sig fläkten när den kommit till börvärdet? Drar den ner under läge 1?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #44 skrivet: 15 mars 2009, 21:55:42 »
Hej,

Där finns utetemp också. Till och med COP logg med inne och utetemp  :D

Under läge 1? Helt ärligt, vet ej.

Nu kör jag allt på heat/auto, så jag vet inte vilken fläkt hastighet den kör på (troligtvis 1 och 2). Men det jag märkt är att ibland så är det lägre hastighet på fläkten men varmare luft och ibland lite högre med svalare luft. Antar att det beror på vad temp sensorn i enheten känner av kontra vad ögat ser. Som jag sa innan så ser ögat genom hela huset.

Men det har inte varit speciellt mycket fläkt idag alls. Varit varmt ute, soligt till och från och ganska mycket grundvärme i huset tror jag. Hela huset har varit varmare idag än tempen jag ställt i på fjärren, så jag har sänkt tempen under dagen från 22 till 20. Korta stunder under dagen har den stängt av sig...eller rättare sagt den ställer luftspridaren rakt ut och det kommer obefintlig luftmängd från pumpen. Men mest har den ändå varit igång på svag fläkt. Inte kallt någonstans i huset...utan snarare lite för varmt.

Dom andra dagarna, då det varit lite kallare och mulet och värmen har behövts på ett annat sätt, så stängde den aldrig av sig. Den körde på högre fläkthastighet då också (2 och 3 tror jag) (tillräckligt med tryck för att värma köket i andra ändan av huset till samma temp som rummet hade som pumpen sitter i), samt varmare utflödesluft.

Det är nog det bästa svaret jag kan ge dig. Som sagt, bara haft den sen mitten av förra veckan  ;D

En fundering...

Om man har en placering av en pump, som inte kan kasta luften så långt pga väggar, litet utrymme, typ hall, etc då får man nog räkna med högre skillnader i temperatur i olika delar av huset. För då förlitar man sig "bara" på att varm luft drar sig till kallare områden istället. Min fundering är då, varför man egentligen behöver ha igång fläkten hela tiden (eller på en högre nivå)? Då går det väl lika bra med låg fläkt och varm luft för att utrymmet som pumpen sitter i blir ju ändå varmt.

Lika så, om det ges uttrymme för pumpen att slunga iväg luften, då är ju risken mindre att det blir varmt just där pumpen sitter och därmed mindre risk för av/på'ande

Sen testade jag fläktstegen en gång till. Och det jag märkte var att med auto så kör den fläkthastigheten någonstans mellan ettan och tvåan just nu. Så den verkar ha fler steg i autoläget än när man ställer in manuellt. Kanske rent av steglöst?

mvh luftis

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!