Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Autoterm 7  (läst 11047 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
Autoterm 7
« skrivet: 06 mars 2009, 09:55:17 »
Hej! Jag tror jag har blivit råblåst av min leverantör av bergvärme. Har en 2 plans kåk på 160 kvm med källare med dåliga 2 glas fönster som är hyfsat tätade och fixade av mig.Har källare som jag har element och värmer upp också. Jag fick min bergvärme installerad drygt 13-14 månader sen och tagen i drift. Jag har 7000 drifttimmer och nästan 2000 är eltillskott. Jag tycker det verkar väldigt mycket dock. Jag valde även till en extra varmvattentank då jag eventuellt ska hyra ut delar av kåken. Varmvattnet tar slut efter 15 minuter om man duschar tycker det var verkar väldigt lite. En period i vintras så starta den om sig flera gånger utan att jag hade rört den "Värmpumpen startar om 500 sek kvar...." något sånt. Någon som har tips och ideer? Har jag råkat på en rejäl blåsning eller är det intrimmning som behövs? Tar gärna emot tips och ideér om hur jag ska gå vidare.

//Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21746
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 7
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2009, 10:22:53 »
Har du kvar kalkylen som du fick av installatören?

Hur mycket el/olja (eller vad du nu eldade med) drog huset innan?
Fick installatören denna uppgift?

Hur varmt har du i källaren?
Källare i äldre hus suger rätt mycket värme, så frågan är om du hade lika varmt i källaren förut?

Om varmvattnet tar slut efter 15 minuter och du har extra VVB så är nått riktigt fel, har du inga larm eller så på din VP?
Är de kopplade i serie med VP:n först och extra VVB sen?

Hur djup borra har du?
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 10:28:00 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 10:29:40 »
Hej tänker du på kalkylen hur mycket dom skulle borra och pris? Då vi bytte direkt när vi köpte kåken så fick vi en uppgift på ungefärligt 3 kubik olja och resten el dom hamna på 45000 kr i drift om året uten uppvärmning i källaren. Ja den gamla ägaren uppgav dessa och jag visa dom för installatören. Källaren kanske ligger på 17-18 grader och det är vattenburna nya element. Ja igår duscha jag max max 20 minuter så var dom slut och det är inga larm alls. Det är en separat VVB som ska vara kopplad till VP eller förstog jag din fråga fel? Jag har inte uppgiftern framför mig men jag tror dom grävde 120 ev 130 meter då han tyckte vi skulle gräva lite extra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 21746
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 7
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 10:40:21 »
Hmmm... Sc:,h

OK, 3 kbm olja plus el (totalt 45000 kr) med kall källare. Du värmer källaren till 17-18 ºC. Om du kan bevisa att installatören fick dessa uppgifter så kan du kanske klaga. Dessutom är 130 m borra lite klent till en sån VP, som i sin tur är lite klen för huset...

Vad har du för temp på köldbärare in/ut?  ???

Aha, du har en VP utan inbyggd VVB med separat VVB, vilken storlek är det på VVB:n?

SVEP har en reklamationsnämnd där du kan klaga, men försök göra upp med installatören först.
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 10:52:21 »
Ja det kanske inte rä så lätt att bevisa men jag hade ju beställt så att dom skulle dra element också i källaren och jag bad dom dimensionera för det. Men det var ju muntligt så det är ord mot ord. Nu kommer dom svåra orden :) Köldbärare är det temperaturen som man kan se på värmpumpen min och max? Det finns inbyggd vvb i vp och en extra på 300 liter om jag inte minns fel. Varför startar pumpen om sig? Jag misstänker att dom inte har borrat tillräckligt eller så är ådern dom har borrat dålig.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3604
SV: Autoterm 7
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2009, 11:13:00 »

De uppgifter som du uppger d.v.s. 3 m³ olja och total kostnad 45 000 kr, är väl okey med en 7:a. Räknar typ 7 000 kWh/år för hushållsel och 12 000 kr/m³ för olja. Det gör att huset har  förbrukat ca: 25000 kWh/år.

Din värmepump har levererat ca: 60 000 kWh under 14 månader d.v.s. nästan dubbelt så mycket.

Att den startar om, kan bero på dåligt anslutna elkablar.

Var i landet bor du?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
SV: Autoterm 7
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2009, 11:21:07 »
Försök få fram uppgifter på vad du vekligen har, misstänker att det är lite si och så med inställningarna. Det är inte ditt fel utan installatören borde hjälpt dig med den biten, men det kan vi kanske hjälpa dig med här på forumet.
Om du har den typ av maskin jag gissar mig till så kan ett tips vara att öka tiden innan eltillskottet går in ligger under 8.1 i menyträdet. 60 min standard kan ökas upp till 300 prova med 180min. Kan även vara inställningar för varmvattenproduktion som går att förfina.

Att varmvattnet inte räcker låter skumt, en orsak kan vara luft i manteln brukar finnas en avluftningsventil på toppen. Andra orsaker kan vara givarplacering eller felkoppling.

Skillnaden i besparing mellan olika storlekar på maskiner brukar inte bli speciellt mycket om det inte är totalt feldimensionerat vilket det inte verkar vara.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2009, 11:33:28 »
Pumpen slocknar inte när den startar om utan den är igång och det står omstart sker 400 sekunder typ. Visserligen har det varit en kall vinter men ska man behöva tillskott när det är plusgrader ute? Hittade uppgifterna nu 140 meter minst har vi grävit tror han grävde lite extra dock. Jag bor i Örebro centralt. Jag ska testa det du skriver Fixaren. Givaren är placerad på norrsida på baksidan av kåken utomhus. Jag fick element installade och vet inte om dom har en påverkan i dessa problem. Dom blir inte heller helt varma kanske luft i dom eller så orkar inte pumpen med. Den är inställd på max när jag öppna och tittade. Denna pump har jag http://www.alsvvs.se/pumps/autoterm/terramax_2.jpg
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 11:35:39 av aramix »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2009, 11:51:15 »
Jag fick min bergvärme installerad drygt 13-14 månader sen och tagen i drift. Jag har 7000 drifttimmer och nästan 2000 är eltillskott. Jag tycker det verkar väldigt mycket dock.

Det är mycket, 13-14 månader räknat bakåt från nu blir ungefär 1,2-1,3 "uppvärmningsår" med tanke på att vintermånader väger tungt. Det blir 5400 - 5800 drifttimmar på pumpen omräknat till ett år. Min lite klena pump har aldrig gått mer än 4400 timmar under ett år. Att det i Örebro blir tillskott vid plusgrader är då som det skall vara. Men det betyder att pumpen är för liten för uppvärmningsbehovet. Dåligt isolerade källlare kan som redan påpekats dra otroliga mängder värme.

Oljeeldning antyder att det är ett äldre hus (byggår?). Då verkar 3 m3 olja till 160 m2 orimligt lite. Undrar om inte det blev fel ingångsvärden för dimensioneringen.
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 17:09:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
    • Byhålan
SV: Autoterm 7
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2009, 12:02:03 »
Citera
"Värmpumpen startar om 500 sek kvar...." något sånt.

Om regleringen liknar/motsvarar nibe, så betyder detta att det x antal sekunder/minuter innan kompressor startar. Helt normalt mao.
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
SV: Autoterm 7
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2009, 12:42:39 »
Att maskinen har texten VP startar om typ 500sek brukar innebära att den stannat aldeles innan. Vilket innebär korta stopp och korta gångtider, har för mig att texten bara dyker upp när maskinen försöker återstarta innan den stått stilla tillräckligt länge (9min).
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2009, 13:22:08 »
Jag ska testa fixarens förslag men jag tror inte det är normalt att få 3500 kr varje månad när vi är två i hushållet varav majoritehten är för värmpepumpen. Sen att varmvattnet tar slut kanske är nästa fråga. Vad har ni för inomhustemperatur hemma? vi ligger på 21-22 grader. Jag hade kurvan på 5,6 alla kalla månader det stog i manualen att har man över 6 bör man kolla över installationen då är det något fel...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
SV: Autoterm 7
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2009, 14:20:54 »
Just nu svingar vi rakt ut utan att veta något. Så ta det för vad det är.
Ett eventuellt senario kan vara termostatventiler/rumstermostater som stryper och onödigt hög kurva vilket ger dålig cirkulation och korta gångtider.

Däremot förklarar det inte det dåliga varmvattnet som har någon annan orsak. Där finns "patentfelet"  trasig vx-ventil som möjlig orsak. ;)

Kolla upp vilka temperaturer du har och inställningar så kan vi nog få till det bättre.

Finns som du ser många möjliga orsaker, men börja i lugn och ro och skriv upp alla inställningar och data du hittar typ temperatur, gångtid, fördelning värme-varmvatten osv. Sen får man beta av del för del.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3604
SV: Autoterm 7
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2009, 16:23:13 »

Att det i Örebro blir tillskott vid plusgrader är då som det skall vara.

Men det betyder att pumpen är för liten för uppvärmningsbehovet.

Dåligt isolerade källlare kan som redan påpekats dra otroliga mängder värme.

Då verkar 3 m3 olja till 160 m2 orimligt lite.


Man undrarvad som är skillnaden för oss i norrland, när vi klarar hus upp mot 230 m² med samma mängd energi....trots att vi har minst 20 000 extra gradtimmar.

Vi klarar med samma (Autoterm/IVT 7 kW) värmepump -15° utan eltillskott. Vi har en total energiförbrukning för värme/varmvatten om ca: 8 000 kWh/år.

Att vi har något mer isolering förstår jag, men man börjar fundera om ni saknar den helt.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2009, 17:08:13 »
Man undrarvad som är skillnaden för oss i norrland, när vi klarar hus upp mot 230 m² med samma mängd energi....trots att vi har minst 20 000 extra gradtimmar.

Vi klarar med samma (Autoterm/IVT 7 kW) värmepump -15° utan eltillskott. Vi har en total energiförbrukning för värme/varmvatten om ca: 8 000 kWh/år.

Att vi har något mer isolering förstår jag, men man börjar fundera om ni saknar den helt.

Husen är bättre isolerade norröver. Sen är det i det här fallet källaren som jag tror är boven i dramat.   
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 17:14:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2009, 17:18:38 »
Visserligen har det varit en kall vinter men ska man behöva tillskott när det är plusgrader ute?

Bodde jag i Örebro skulle jag vilja ha en pump som klarade 7-8 minusgrader utan att tillsatsvärme behövdes.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #16 skrivet: 15 april 2009, 22:14:06 »
Hej! Förlåt för min frånvaro har haft fulllt upp på jobbet men nu står jag vid pumpen och ska skriva upp alla uppgifter.
1.1 Värmeinställningar 1-10 stog i vintras på 5.4 och nu på 4.5
1.2 Värmeinställningar finjustering står på 0,5 grader
1.3 Värmeinställningar av värmekurva (knäcka) Ute 20 grader Kurva 20,5 och en under Ute 15 Kurva 24,1
1.4 Värmekurvans kopplingsdiff 5.0 grader
1.14 Värmeinställningar sommarurkoppling  18 grader
2.1 Antal timmar för extra varmvatten 0 timmar
2.2 Intervall för varmvattenspets 0 dagar
2.3 Inställningar av varmvattentemp 51 grader
2.4 Inställning av VV-differens 4 grader
5   Igångkörning service Driftfall A
5.2 Val av anslutningseffekt 2/3
5.10 Val av driftalt för P2  P2 kont. drift
5.11 Val av driftalt för P3  P3 kont. drift
5.13 Inkopplade extra givare i drift  Extra givare GT 3
6.2 Avläsning av tillskottstimer 3 timmar
7.1 Avläsning av värmepump i drift 7892 timmar
7.2 Fördelning VP VV-Rad i % 11 % VV 89 % RAD
7.3 Tillskott i drift i timmar 2024 timmar
7.4 Fördelning tillskott i VV-Rad i %  6 % VV 94 % RAD
8.1 Inställning tillskottstimer 180 minuter
8.2 Inställning av Block tillskott Ej aktiv
8.3 Inställningar för shuntat tillskott
8.3.4 Inställning av ramptid öppna 20 minuter
8.3.5 Inställning av ramptid stänga 3 minuter
8.5 Visning av inkopplad eleffekt i drift 0 %  2/3



Jag tror det var allt puuust :)

Hälsningar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #17 skrivet: 16 april 2009, 19:31:58 »
P3 skall inte stå i kontinuerlig drift, köldbärarpumpen behöver bara gå när kompressorn går.

Det är väl inga termostater på elementen som stryper? Alla radiatortermostater, om det finns sådana, skall vara helt öppna. Kurva 5.4 betyder mycket dålig isolering. Mitt dåligt isolerade hus har klarat sig på 4.4.

Vad gäller varmvattnet skulle jag först lufta varmvattenberedaren, det är där luften hamnar. 51 grader på varmvattnet skall ge ordentligt med varmvatten, jag kör med 45 grader och 5 grader VV-differens och det fungerar utmärkt. Det kan vara fel på givaren också, kolla gärna med termometer vid någon kran som inte har termostatblandare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #18 skrivet: 16 april 2009, 21:04:26 »
Ok på P3  Jag har termostater på alla element men dom är helt öppna.Hur ska jag lufta varmvattenberedaren? Där man drar ut vattnet ? Var ska jag börja? Kolla temperatur med termometer? Huset är nog inte så hemskt isolerat men fönstren är gamla 2-glas.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #19 skrivet: 26 april 2009, 09:38:15 »
Ta bort frontplåten. Då bör luftningsventilen på beredaren sticka fram ur isoleringen om Autoterm är uppbyggd på samma sätt som IVT. Det är i princip samma pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #20 skrivet: 30 december 2010, 23:05:44 »
Hej vågar jag gå vidare med denna tråd, fortsättning följer.... någon intresserad`?

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11903
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Autoterm 7
« Svar #21 skrivet: 31 december 2010, 02:43:41 »
Ja *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #22 skrivet: 31 december 2010, 10:15:02 »
Hej vågar jag gå vidare med denna tråd, fortsättning följer.... någon intresserad`?

Absolut ja!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #23 skrivet: 01 januari 2011, 12:59:51 »
Efter mycket om ochmen så har jag nu bytt fönster och tilläggsisolerat 5 cm extra hela kåken utvänding och ny panel. Dränering gjordes också i somras med pordrän 10 cm. Vinden är kollad och ska vara tillräckligt 20-25 cm spån och vi verkar inte ha några märkbara läckage. Alla fönster är inte intrimmade så vissa läcker lite men det är 3-glas med u-värde på 0.9.

Det är i princip ingen skillnad på förra årets kwh från i år och tycker att det är märkligt. Det var en servicekille här från oberonde firma och kollade och servade och tyckte allt såg bra ut, det ända han gnällde lite på var köldbäraren men han tömde hålet på luft och sen såg den bra ut. Varmvatten problemet löste ha i och med att han bytte en reservdel, 3vägsventil? I och med renoveringarna så har jag även plockat bort två element tillfälligt, vet inte hur det påverkar det hela. Jag har bara ett element igång av 4 i källaren och en fläktkonvektor.



Tillskottet går precis nu det är +1 ute just nu. Tycker att pumpen borde fixa det bättre än så. Kurvan står på 4.4 just nu och vi har mellan 20-22 grader hemma beroende på pumpens humör.
Brukar kolla elementen rätt ofta och lufta dom om det så behövs.

Borde inte mina förbättringar på huset ge rätt märkbar effekt?
 Ska tillskottet verkligen gå så mycket vid så låga tempereteruer?

Hälsnningar
Daniel


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #24 skrivet: 01 januari 2011, 13:37:59 »

Det är i princip ingen skillnad på förra årets kwh från i år och tycker att det är märkligt.


Det är skillnad på 2009 och 2010. Räknat utifrån drift- och tillsatstimmar producerade min pump 2009 20200 kWh värme och 2010  25100 kWh. 2010 behövdes det ca 25 % mer värme. 

Med tanke på att tillsatselen gör att antalet kWh el för uppvärmning ett kallt år ökar betydligt mer än värmebehovet är oförändrad förbrukning inte så illa.
« Senast ändrad: 01 januari 2011, 13:42:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #25 skrivet: 01 januari 2011, 22:55:39 »
Ok har inte tänkt i dom banorna ska man bara kolla på föregående års kwh timmar o strunta i helt hur pumpen går? Ja vi har och haft mycket bistra och kalla vintrar i två år nu återstår att se hur denna fortsätter. Fråga som jag har ställt mig är varför tillskottet går på i tid och otid ibland behövs det inte ens.... Pumpen känns inte intrimmad eller så är borrhålet dåligt... . Kan man lufta eller ska man lufta värmepumpen? Ja många frågor blir det hoppas jag inte är allt för jobbig.


Hälsningar
Daniel

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #26 skrivet: 02 januari 2011, 09:59:53 »
Tillskottet går precis nu det är +1 ute just nu. Tycker att pumpen borde fixa det bättre än så. Kurvan står på 4.4 just nu och vi har mellan 20-22 grader hemma beroende på pumpens humör.


Att det behövs tillskottel när det är +1 ute är inte bra alls. 3 m3 olja till ett hus på 160 m2 med rätt dåligt isolering går inte alls ihop med +20 i hela huset. Så där blev det fel från början. Sen tillkommer att källaren numer är uppvärmd. Med facit i hand hade en 10 kW pump varit lämplig storlek.

Det förvånar mig att det behövs värmekurva 4.4 med tilläggsisolering. Är alla radiatorer varma upptill och med en märkbar temperaturskillnad, skall vara minst 5 graders skillnad, mellan radiatorns in- och utlopp?

Är det fortfarande problem med varmvattnet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #27 skrivet: 02 januari 2011, 12:27:36 »
Jag anser att vi har bra isolering med alla förändringar vi har gjort i sommar, fönster, tilläggsisolering och dränering så vi borde inte ha tillskottshjälp.
Leverantörern skyllde på att vi har fått fel uppgifter från föregående ägare på uppvärmningskostnad därför gick den så mycket på tillskott.

Varmvattnet fungerar utmärkt nu inga problem. Utan det är tillskott och jämnhet i temperaturen.
En extrafråga, elementen blir kalla när vi duschar ska det vara så? På vintern kan det märkas rätt bra om vi är två som duschar efter varandra.

Kan jag felsöka mer saker hemma med tillskott o värme innan jag går vidare med detta? Annars vet jag inte längre vad jag ska göra då servicereparatörern sa att allt var ok på den.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #28 skrivet: 02 januari 2011, 14:18:44 »
Bristen på jämnhet i temperaturen kan bero på att värmekurvan inte har knäckts. Med en rak värmekurva blir det varmare inne när det blir kallt ute. Det kan man komma ifrån antingen genom att skaffa en rumsgivare eller genom att knäcka värmekurvan. Det står säkert i bruksanvisningen hur man gör. 

Elementen blir svala efter varmvattenuttag eftersom pumpen då börjar ladda varmvattenberedaren. Det går inte ut någon värme till elementen då. Om det märks rätt bra när två efter varandra duschar skulle jag rekommendera att kontrollera hur mycket vatten duschen gör av med. En snålspolande dusch fungerar bra med 6-8 L/minut men det finns också de som drar 20 L/minut utan att de upplevs som bättre.

Det finns nog inget mer att felsöka förutom att kontrollera att det inte finns radiatorer med för liten temperaturdifferens. Det är nog tyvärr så att tidigare ägarens uppgift om 3m3 olja var baserat på att bara en del av huset värmdes. Det verkar dessutom vara så att det var en del elvärme också. 45000 kr/år i driftkostnad borde vara mer än hushållsel och 3 m3 olja.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #29 skrivet: 04 januari 2011, 12:01:42 »
Jag har kollat lite i  manualen på det här med att knäcka kurvan men aldrif örstått vad det innebär? Man värmer upp extra vid vissa temperaturer? Finns det någon guide till hur man knäcker kurvan. Innegivare har jag funderat på länge men vet inte hur mycket det hjäjlper.

Elementen blir kalla efter en dusch det stämmer, och ja jag tror den gör av med mycket tråkigt nog, men hjälper det om man byter blandare eller dusch? Man vill ju kunna mäta innan och eftter på något bra sätt.

Ja han gav oss inte rätt uppgifter från början då han sa att han även "värmde" upp källaren underhållsvärme. jag tror 45000 var inte underkant för att inte avskräcka någon från att köpa huset. Vi hade en besiktningsman här och han sa med tanke på huset och dåvarande förhållanden lät det för lite. Trist med oärlighet och  råkigt för oss då kunde vi ha satt in en 9 kw pump från leverantörern. Antagligen går pumpmen väldigt hårt därför kanske den yttrar sig så?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7314
SV: Autoterm 7
« Svar #30 skrivet: 04 januari 2011, 12:53:01 »
En helt korrekt värmekurva skall vara lite böjd eftersom radiatorerna blir mer effektiva vid högre temperatur, strålningen från dem ökar snabbt när temperaturen ökar. Det innebär att har man ställt in en värmekurva som ger rätt innetemperatur när det är runt noll ute blir det för varmt inne när det blir -10 eller lägre. Man får då knäcka värmekurvan på så sätt att man sänker den ett antal grader vid låga temperaturer.

Har man rätt innetemperatur när det är noll ute kan det vara lämpligt att prova med att sänka 1 grad vid -5 , 2 vid -10, 3 vid -15 och så vidare. Kombinerat med innegivare blir det för det mesta bara några tiondels grader avvikelse från önskad innetemperatur. Innegivare fungerar också hyfsat bra även utan knäckt värmekurva men bättre med.

Kolla duschen med en hink som rymmer känd volym och klocka. Det hjälpte att byta för den som skrev om sina varmvattenproblem här på forumet för en tid sedan och upptäckte att han hade en dusch som drog 20 liter per minut. Varmvattenberedaren är väl luftad? Det brukar vara där luften hamnar till slut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
SV: Autoterm 7
« Svar #31 skrivet: 04 januari 2011, 22:26:54 »
Jag ska testa lite att knäcka kurvan får vi se om det ger något resultat... ska testa även och se hur mycket duschen spolar ut per minut så återkommer jag får vi se vad det ger för resultat. Tack för hjälpen jag är mycket tacksam.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser