Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperatursänkning pÃ¥ ex Cz  (läst 3471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B. Svensson

  • husbyggare pÃ¥ fritiden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
temperatursänkning på ex Cz
« skrivet: 27 februari 2009, 22:56:10 »
Hej

Jag håller som bäst på att försöka reda ut vilket som blir bästa VP alternativet, la ut min första fråga tidigare idag så här följer nästa:

En FLVP har ju fördelen och enkelheten att liksom vara allt i ett!!?  Ombesörjer uppvärmning, varmvatten och ventilation vilket ju är bra pÃ¥ sätt och vis...

Men Jag tänker som så, när ingen vistas i huset vilket är 8h/ vardag kommer ju VPn att vara igång i alla fall för att hålla tempen i huset vilket ju är bra. Men behovet av ventilation är ju minimal eftersom ingen är hemma så egentligen skulle man bara behöva värmetillskott för att kompensera husets transmissionsförluster. När FLVPn är igång genererar den inte bara värme utan även BEHOV av värme iom att den så att säga drar in kall luft i huset vilket jag då menar känns lite onödigt när ingen ändå är hemma.

I ett nybyggt hus blir ju inte transmissionsförlusterna så stora och VPn har ju en acc tank inbyggd eller en ännu större fristående.

Jag tänkte som så att kanske acktanken klarar att kompensera för transmissionsförlusterna om fläkten stannar eller går ner på nått minimum... och sedan när man kommer hem så drar så att säga hela anläggningen igång igen. Kanske det finns en sådan funktion på en CZ och då skulle kanske detta gå att koppla till Larmet för smidighetens skull......

Jag bygger ett trähus på gott och ont..... Lätt konstruktion som inte lagrar så mycket värme som ex ett stenhus... men så blir det ju enklare och snabbare att värma upp det om man skulle tillåta en temperatursänkning på någon grad när ingen är hemma....

Vad tror ni om dessa tankar och kanske någon vet vilka möjliheter och begränsningar en CZ har i detta samanhang??

Bygger nytt i Skåne. nyligen startat med schakt arbete. beräkndad inflyttning under sensommaren. Bygger lösvirke 170kvm i ett plan på en öppen plintgrund.
5.e husprojektet men det första från grunden.....

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: temperatursänkning på ex Cz
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2009, 00:30:53 »
skulle gärna vilja ha svar på den frågan själv.
(Min CZ CE65L har anlänt å står utanför dörren tillsammans med ack tanken - de väntar på att få komma in på kaklat golv i förrådsutrymmet där de ska bo. Nästa vecka anländer även 2 x 20 samt 2 x 30 sfinx-rör som snart ska ge vårvärme till huset.)
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: temperatursänkning på ex Cz
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2009, 21:39:11 »
Tror inte att det är någon vits med det, har du tur under dagen så har du lite solinstrålning och då tar det inte lång tid innan pumpen stannar.
Skulle du å andra sidan "stänga" av den under dagen (förutsatt att du inte har sol instrålning) och sedan sätta på den igen under eftermiddagen, så kan det vara så att tempen har sjunkit för mycket och pumpen kanske behöver någon elpatron för att komma upp i normal inne temperatur.
Möjligen kanske du kan sänka innetempen någon grad när du åker till jobbet för att sedan sätta up den till "normal" temp när du kommer hem, men jag tror inte att du gör någon större vinst på detta sett.

Det bästa är nog att låta pumpen sköta sig själv.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: temperatursänkning på ex Cz
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2009, 22:29:49 »
Instämmer med Abuquir ,

Du kommer antagligen göra av med mer energi om du försöker sänka temperaturen dagtid.
Det tar lång tid med pumpen på max (lågt cop ) för att höja värmen igen , elpatron kommer troligen att behövas..

 

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad B. Svensson

  • husbyggare pÃ¥ fritiden
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperatursänkning på ex Cz
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2009, 21:41:56 »
Hej!

Tack för era svar!

Min tanke var ju inte att medvetet eller aktivt sänka temperaturen i huset.

Min tanke var snarare att kraftigt sänka eller stänga av ventilationsflödet och på det sättet avgränsa energiförlusterna när ingen är i huset till endast transmissionsförluster.

Det känns ju lite begränsande med en FLVP där man tvingas att skapa förluster för att kunna göra vinst :o

Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag snart är tillbaka på ruta 1.

L/V pump, ev sol och ved men separat frÃ¥nluft.....  Kanske har jag ändrat mig tills i morgon. huvuddunk ;D

Bygger nytt i Skåne. nyligen startat med schakt arbete. beräkndad inflyttning under sensommaren. Bygger lösvirke 170kvm i ett plan på en öppen plintgrund.
5.e husprojektet men det första från grunden.....

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: temperatursänkning på ex Cz
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2009, 07:41:57 »
Hej!

Tack för era svar!

Min tanke var ju inte att medvetet eller aktivt sänka temperaturen i huset.

Min tanke var snarare att kraftigt sänka eller stänga av ventilationsflödet och på det sättet avgränsa energiförlusterna när ingen är i huset till endast transmissionsförluster.

Det känns ju lite begränsande med en FLVP där man tvingas att skapa förluster för att kunna göra vinst :o

Ju mer jag tänker på det desto mer känner jag att jag snart är tillbaka på ruta 1.

L/V pump, ev sol och ved men separat frÃ¥nluft.....  Kanske har jag ändrat mig tills i morgon. huvuddunk ;D


Samma problem med lägre COP för alla olika typer utav värmepumpar då dom brassar på för att höja temperaturen....





Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!