Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Goda erfarenheter av att kombinera L/L pump med F/L pump  (läst 1376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Goda erfarenheter av att kombinera L/L pump med F/L pump
« skrivet: 23 februari 2009, 21:45:59 »
Hej!
För ett år sedan satte jag in en Toshiba L/L pump i mitt hus med direktverkande el.
Huset hade mekanisk frånluft som jag nu konverterat till en F/L pump Nibe Fighter 310p.

- L/L pumpen nådde ca 80% av huset. Hela groventren, tvättstuga och nedre dusch värmdes upp med gamla el-element.

- jag köpte en begagnad Nibe pump på blocket för 13000kr, den värmer nu tappvatten och har 4 nya vatten-element som täcker utrymmen i punkten ovan. Niben står i tvättstugan där ett gammalt torkskåp förut stod.

- förut gick 5 frånlufts-kanaler upp till vinden. Dessa har nu dragits ner till F/L pumpen och det var en del jobb.

- nu är huset till 95% uppvärmt med dessa två värmepumpar och det fungerar mycket bra.

- ventilationen har fått sig en rejäl uppgradering som inomhus-klimatet är jag väldigt nöjd med. Ventilationen är injusterad enligt gällande normer.

Totala besparingen kan jag ännu inte säga men investeringen totalt är ca 65000kr och då har jag ändå haft hantverkare till att göra det mesta. Dessutom slapp jag byta den gamla v/v-beredaren som börjat läcka.

Ville bara dela med mig av detta för jag är väldigt nöjd. Jag svarar gärna på frågor.

Hälsningar Anders
 
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
Från början fanns direktverkande el och mekanisk frånluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad vpfglenn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Goda erfarenheter av att kombinera L/L pump med F/L pump
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2009, 15:14:22 »
Hej!

Har själv en Toshiba L/L (RAS 13) och går och funderar på en ersättning till den gamla (-63) oljepannan. Den går i o f s rätt snålt. Gör nu av med ca 1,5 kbm/ år. Före L/L var det ca 2,2 kbm. Har funderat just på frånluftvp även om mitt hus inte har mekanisk frånluft nu. Enl. ventialtionsfirma skulle nya ventrör gå på mellan 10-15 000.

Tyvärr är det ju en veritabel djungel när man ska välja pump. Såg att Toshiba kommit med en L/V nu. Nå´n som vet nå´t om den? Har erfarenhet osv? / Glenn

PS Bor i Varberg så klimatet är inte allt för bistert vad det gäller låga temperaturer. 1½-planshus m golvvärme nere, radiatorer uppe. Ca 140 kvm. Ej badkar bara dusch

Utloggad Unghanse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Anders!¨

Funderar på samma lösning och funderar på om det har märkts något på din el-förbrukning?
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!