0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Coolix! Tycker att det ligger en hel del i vad du säger i dina inlägg här och håller med dig i det mesta. Thumbsup Självklart är väl att den som hänger upp en medioker luftvärmepump i 4-5 kw-storlek i ett relativt stort hus så kan denna pump inte bli annat än ett komplement till ordinarie värmesystem, och spec då vid kallare väderlek givetsvis.Sen är det så att vad jag menar med att det är bra att veta om hur LL-värmepumpar kan och skall användas är då precis som du själv nämnde beroende på var man bor i landet, husets storlek och isolering, planlösning kontra placering innerdel/delar mm. Utefter detta så dimensionerar man då pumpen, ser till att man får en riktig placering av innerdel och ser dessutom till att man kan ha så öppet som möjligt till flertalet utrymmen inkl att man inte småsnålar på pumpen utan i första hand gasar på med denna om det finns behov för det.För större hus i ett plan så är det ett klart mkt bättre och effektivare alternativ med 2 st något mindre pumpar istället för 1 st stor för att då få en jämn och bra värmespridning, men för normalstora hus bör det räcka med 1 st pump av rätt dimension/våningsplan. Själv har jag ett 1-planshus med källare och har numera 1 st pump/plan, dvs 1 i källaren och 1 i bostadsplanet, och jag utgår numera helt ifrån att jag klarar ivf 18-20 minusgrader med enbart luftvärmepumparna som värmekälla och utan annat tillskott, och det får man väl ändå anses som helt godkänt, och det är väl då av den anledningen som jag tyvärr tycker att kunskapen och insikten om luftvärmepumpar och hur de skall dimensioneras, placeras och användas fortfarande är väldigt dålig hos många människor inkl myndigheter. Mvh Raffen.
Jo men för att ej vara ett komplement, så skall då elradiatorerna ner, annars är det ett just komplement, men föredrar ett vattenburet system.