Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Behöver lite råd.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Behöver lite råd. (läst 3056 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Wader
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 11
Karma +0/-0
Wader
Behöver lite råd.
«
skrivet:
12 februari 2009, 14:53:28 »
Citera
Då har man hittat hit då.
Liten beskrivning av verkligheten.
Gammalt hus -29, tilläggisolerat och eternitpanel gud vet när. 2 boplan på vardera 120m2, ouppvärmd källare och vind.
2001 blev en värmepump installerad (jordvärme) det är en ivt greenline D5, dessutom har vi en elpanna Pulsonex 25E och i ett stort vardagsrum har vi en braskamin.
I december och januari har huset dragit över 4000 kWh var månad. Vi bor i mitten på dalarna så det kan vara kallt ibland. Jag fick ju spel efter den andra elräkningen och ringde elbolaget direkt och sa att jag inte var beredd att betala hela byns elräkningar.Så vi gjorde lite experiment. Vi stängde elpannan helt ett dygn och då drog huset 42kWh på ett dygn mot mot 150kWh med allt på. Vi har även en box på väggen som det står evr på. Det är väl någon slags kontrollbox.
Nu är ju inte jag någon stjärna på det här med värmepumpar men ser att flertalet av er sitter inne med betydande kunskaper. Behövs fler parametrar för att reda ut vad som är fel och vad man ska göra så skriv vilka så skaffar jag fram dom. Vore mycket tacksam för svar/hjälp med detta.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
SV: Behöver lite råd.
«
Svar #1 skrivet:
12 februari 2009, 15:01:13 »
Citera
Hej..
Ja det låter väldigt mycket med 4000kw/mån, funkar inte bergvärmepumpen alls? Eller ligger den och spetsar med el ofta? Skulle spärra elpatronerna, vi har 141kvm byggt -71, vill ligger på 800-1000kwh/ månad i december och januari, bor i Umeå.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Wader
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Wader
«
Svar #2 skrivet:
12 februari 2009, 15:31:57 »
Citera
December 4000kWh och januari faktiskt 4200kWh. Jadu inte vet jag om det finns någon spärr, säkert finns det det. På elpannan sitter en mätare för panntemp och tryck. Panntempen har jag på 50 grader nu. Anledningen att jag skriver i denna tråd är att jag tror att man kanske kan installera en L/V pump och hjlälpa till med så inte elpannan behöver ligga på och spetsa hela tiden. IVT pumpen vi har går hela tiden och skriker på tillskott mest hela tiden också nu när det är lite kallare.
«
Senast ändrad: 12 februari 2009, 15:37:00 av Wader
»
Loggat
PlutoOrjan
Allmänt händig amatör
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 162
Karma +0/-0
PlutoOrjan
«
Svar #3 skrivet:
12 februari 2009, 19:35:48 »
Citera
Ingen direkt erfarenhet av jordvärme men antar att den bygger på samma princip som alla andra pumpar.
Kan det inte vara så att det är läckage någonstans så det blir brist på kylmedia?
Då borde ju "pumpeffektiviteten" sjunka markant och då kräver den tillskottsvärme...
\Örjan.
«
Senast ändrad: 12 februari 2009, 21:38:56 av PlutoOrjan
»
Loggat
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.
Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...
Wader
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Wader
«
Svar #4 skrivet:
12 februari 2009, 20:56:13 »
Citera
Jag har kollat expansionskärlet och det verkar innehålla den mängd vätska den ska göra. Läste lite på forumet som behandlar IVT pumpar och det verkar finnas en del inställningsmöjligheter.
Kanske finns möjlighet att trimma den så den går bättre.
Loggat
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #5 skrivet:
13 februari 2009, 08:15:56 »
Citera
Han menade nog kylmediet, vid vilken temp måste elpannan spetsa med el? Prova mät upp hur mycket ström Ivt tar, då kan man räkna ut hur mycket den ger ca, man räknar på jordvärme ca 40w/meter och bergvärme 80w/meter.
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Wader
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Wader
«
Svar #6 skrivet:
13 februari 2009, 11:29:48 »
Citera
Ok, finns det någonstans i menyn man kan se allt det här? Tyvärr är jag helt noob på det här.
Loggat
Farbror Sven
Expert på värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 208
Karma +0/-0
Kön:
Pumpa på
Farbror Sven
«
Svar #7 skrivet:
13 februari 2009, 12:10:03 »
Citera
Wader, jag tror du får lite mer initierade svar om du postar din fråga under Mark/Berg/Sjö-värmepumpar istället för under luft/luft.
Ett äldre hus med 240m2 i dalarna och en värmepump på 5kw låter väl lite i underkant?
Vad har du för temperatur på kb (köldbärare) in och ut?
En oinitierad fundering: Är Pulsonex 25E en kombipanna el/olja? Är den ansluten till skorsten? Om den är ansluten till skorsten finns en risk att spjället är öppet och värmen i pannan "effektivt" vädras ut den vägen.
Loggat
Hus i Göteborg 2 våningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav två har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005
Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/år
Två elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare på 300liter. Total el ca:17000kWh/år.
2006 total el:13850 kWh/år + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/år
Wader
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Wader
«
Svar #8 skrivet:
13 februari 2009, 13:19:08 »
Citera
Jag skrev här först för jag trodde att det jag behövde var en luft/luft värmepump som tillskott. Såg senare det andra forumet och har skrivit där.
Pannan är en el/olja som körs på el. Jo det finns ett rör som är kopplat till skorstenen, det där med spjället måste jag kolla. Sitter det i kåken tro eller finns ett i pannan?
kb in = GT10 = 0,0
kb ut = GT11 = -4,5
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #9 skrivet:
13 februari 2009, 14:06:16 »
Citera
I och för sig...
så har Pulsonex högt luftmotstånd när den inte går. Tror inte du har något spjäll.
-Men kapa omgående metallslangen från pannan till skorstenen. (Direkt intill pannan).Det är onödigt att tappa några kWh den vägen. Du kommer sannolikt inte att elda med olja igen.
Pumpen är inte bara i "underkant", den är alldeles för liten. Du har att välja på:
-Större jordvärme-pump. Men sannolikt är jordvärmeslingan oxå för liten, kb tyder på kraftigt uttag redan nu. (40-50.000kr?)
-Större jordvärme-pump och större jordvärmeslinga. (Eller ett kompletterande borrhål 100m?) (70-80.000?)
- Komplettering med en LV-pump. Osäker om IVT's reglersystem klarar det. (40-50.000?)
-Komplettering med en eller två LL-pumpar, kvalitetsinvertrar. En per våningsplan. (Tex minsta Toshiban). Skulle tro att du har pengarna tillbaka på cirka 2-3 år. (30.000 vid samtidigt montage)
«
Senast ändrad: 13 februari 2009, 15:35:24 av larryd
»
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #10 skrivet:
13 februari 2009, 15:29:59 »
Citera
Eller en LV pump?
Loggat
Wader
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Wader
«
Svar #11 skrivet:
13 februari 2009, 16:14:14 »
Citera
Alltså en pump som man kopplar ihop med befintligt vatten/radiator/vp/panna ? Ja varför inte. Bara det kommer att fungerar så är det inget problem.
2 st L/L pumpar, en på var våning låter väl kanske inte så dumt det heller. 30 000 gräver ju ett visst djup i plånboken men som det är nu dräneras den ju i alla fall hårt så det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Hur lång livslängd är det på en sån typ toshiba pump ?
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2741
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #12 skrivet:
13 februari 2009, 16:25:12 »
Citera
Jadu....
det är många som frågar sig det. Inklusive jag själv. Min äldsta har gått 4 år utan att förtröttas.
Bara för att säga något, så sticker jag ut hakan och säger "minst 6år - högst 10år". Allt under förutsättning att det är en kvalitetsinverter av känt fabrikat. Där tillverkaren tar ansvar för eventuelle konstruktions/tillverkningsfel som kan visa sig de fem första åren
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Apan
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #13 skrivet:
14 februari 2009, 19:31:27 »
Citera
Känns som att det är elektroniken som är boven, sällan kompressor eller mekaniken som ger upp.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Behöver lite råd.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1231
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
HBerggren
VictorHus13
tyke
svenske kocken
Kvarn
pathe915
ghupost
TS Comfort AB
BiggerDigger
RobertG
jantijanti
dadid
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info