0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och jag som trodde jag var ensam om detta problem. Installerade min pump för några månader sen. Minns inte exakt, men tror det var i september/oktober. Garaget är på 100kvm och jag har fortfarande än idag ingen värme i garaget. Oavsett om jag ställer den på 16 eller 30 grader så får jag aldrig upp temperaturen över 8-10 grader. Och precis som ni säger så kan jag knappt justera fläkthastigheten. Har även jag haft en Installationsfirma för att felsöka med han hittar inga fel. Gasen, installationen och allt var i sin ordning. Förutom att jag fryser.Den avfrostar stup i kvarten och går på väldigt låg fläkthastighet oavsett vad jag ber den om.Bäst funkar den i 8/10 graders-läget. Där går fläkten för fullt och håller stabilt 8-10grader. Nackdelen är dock att den blåser för fullt och kallt när den avfrostar istället. Men så fort man ändrar till "HEAT" så sjunker temperaturen. Har även haft ett otäckt problem med pumpen där mina filter har blivit så varma att dom smällt bort och höljet missformat sig. Detta ligger nu på Panasonics bord och jag väntar på svar. Tydligen är han som har hand om det bortrest denna veckan.
Och att den sen nästan brinner upp av sig själv är väldigt oroväckande!
Det är jäkligt ofta som värmepumpen blir beskylld för läckor!Det finns ingen installatör som har kontakt med Panasonic!Fungerar innedelen och blåser på lågt varv samtidigt som utedelen går så är felet med näst intill 100% säkerhet köldmedieläcka!Om pumpen fungerade ok vid uppstart och en tid framåt så är det med största sannolikhet soppatorsk.Om utedelen fryser igen och ändå gör sin avfrostning så är det soppatorsk.Viktigt att veta om NE är att man måste ligga inom limit dvs fjärkontrollens inställningsområde, dvs man kan inte placera en NE9 i lagård och ställa fjärren på 16grader sen att det blir kallt ute så orkar inte pumpen själv upprätthålla temperaturen så att den faller till tex +12 grader.I sådant fall så måste den ställas i underhållsvärme så att den ligger inom sin limit. Gäller alla pumpar utom Daikin som fritt kan arbeta mellan +10 och +30grader, faller den under även underhållsvärmen så funkar ingenting.