Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Argos AWI25 tjuvstannar  (läst 3049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Argos AWI25 tjuvstannar
« skrivet: 28 januari 2009, 21:39:29 »
Både vi och svärföräldrarna har var sin Argos AWI25.
Tyvärr så har det efter bara drygt ett år i drift så har svärföräldrarnas pump börjat tjuvstanna. Den stannar huxflux ibland går det inte att starta den alls. Man får då bryta strömmen helt då kan man få den att start. Härom dagen så tog det flera timmar innan den gick att starta men då gick den nästan ett dygn innan den dog. Sedan har den bara gått små stunder efter man brutit strömmen.
Har mätt utgÃ¥ende värme och den har legat pÃ¥ 50 grader vid full effekt.  Tyvärr sÃ¥ var det bara ett Ã¥rs garant pÃ¥ dom när vi köpte pumparna av Onzza. Har kollat med dom om dom tog det när det bara var typ en mÃ¥nad över tiden men tyvärr sÃ¥ kunde dom inte göra det. Men nu till frÃ¥gan är det nÃ¥gon som har förslag vad som kan vara fel. Tyvärr sÃ¥ larmar den ingen felkod när den stänger av sig den bara slÃ¥r av och stänger luckan pÃ¥ innerdelen. Men häromdagen när den dog sÃ¥ var det som man bröt strömmen tvärt pÃ¥ den för dÃ¥ stannade luckan i öppet läge. Min teori är att kretskortet pÃ¥ innerdelen är trasigt. Vad tror ni? Kan det vara nÃ¥gott vanligt för en kompis som har sanyo 123 pajade kretskortet pÃ¥ innerdelen och den uppträdde pÃ¥ ungefär liknande sätt.
Är det någon som kan tala om vad ett kretskort kostar?

/Miguran 

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2009, 22:16:49 »
Hej..

Vår Atlas beter sig som du beskriver, kan bara tvärdö, sen behöver man bara ta lite lätt på den så startar den! Funkar ibland nån månad, sen likadant, men funkar varje gång man bara rör lite på den.

Tror det flesta har styrkortet på utsidan..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad miguran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2009, 21:19:36 »
Hej igen ingen som har något råd vad man ska ge sig på att byta? och gärna vad korten kan kosta? om det nu är nått av dom.

/Miguran

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2009, 08:01:41 »
Har du styrkortet på insidan? Fick som för mig att de sitter på utsidan, är den helt död? Tror det inte bär sig att byta hela styrkortet..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad coolmanbhn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2009, 21:00:45 »
Hei,

Denne pumpen er jo et tjuvprodukt av Sanyo!

Sanyo har som følge av serielle feil på utetemperatursensorene måttet bytte enkelte av disse! Om f.eks motstanden i utetemperturføleren blir for lav vil maskinen stoppe da den "tror" temperaturen er under -20 grader ute! Om ikke det i ditt tilfellet er nettopp at det har vært lavere enn -20 grader ute! Da skal nemmelig omtalte modell stoppe! Dette burde omtalte selgereidioter hos Onzza vite!

Hvordan kan du være sikker på at dette er ditt tilfelle? Jo, om det på innedelen lyser rødt under tiden den ikke varmer og IKKE blinker rødt (blinker det rødt indikerer dette at pumpen har stoppet på en registrert feil) Lyser det rødt, du ønsker f.eks 30 grader som test og maskinen ikke starter utedelen etter 180 sekunder og ingenting skjer selv om utetemperaturen er høyere enn -16 som er innslagstemp etter stopp ved lav utetemp!
Mode Cut-off –20°C  Start Ambient temp -16°C

Lykke til

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2009, 21:36:51 »
Hej

Har samma problem mad min sanyo 91 clover.
Slutar ibland skicka utsignal till utedelen, kan gå allt ifrån nån timme till 1 månad och ibland inte starta alls även mitt i sommaren, brukar då ställa av den några dar eller veckor när jag tröttnat..

Kanske fel på givaren då? (pumpen har även varit fel inkopplad elmässigt av tidigare ägare därför har jag trott kretskortet fått stryk)


När detta händer blåser innedelen på min luftmängd och lyser rött = ser helt normalt ut.

Mvh Super
« Senast ändrad: 06 maj 2009, 18:39:39 av super »
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2009, 16:52:09 »
Innan du kostar på att provbyta några kompletta kretskort eller andra dyra delar, så gör en grundlig besiktning av elinstallationerna i både inomhus- och utomhusdel och håll utkik efter t ex sönderbrända flatstiftskontakter eller annat som verkar ha "gått varmt". Ta en grundlig titt på kretskorten och leta efter t ex dåliga eller spruckna lödningar, sönderbrända komponenter eller uppsvällda elektrolytkondensatorer.

Argo tycks i princip räkna med att kretskorten ska repareras och inte bytas ut när de går sönder, eftersom kretsschema, komponentplaceringsritning och allt annat som man behöver veta för att laga dem på komponentnivå finns i servicemanualen för värmepumpen (åtminstone gäller det för AW22AHL som jag köpte två stycken av från Citcop för närmare fem år sedan).

Ett problem jag har haft på båda de värmepumparna är att bimetall-överhettningsskyddet för kompressorn har gått sönder. Jag löste detta genom att koppla förbi det och mata hela värmepumpen via ett vanligt trefasmotorskydd som är inställt på 4 A. Någon enstaka gång kan det hända att motorskyddet löser ut, om frånslagstiden (det är ju en on/off-reglerad värmepump) råkar bli för kort. Det händer speciellt om man inte använder "I Feel"-läget på fjärren utan kör på inomhusdelens inbyggda tempgivare. Eller, för den delen, om batteriet tar slut i fjärrkontrollen.
På den ena värmepumpen har jag också fått en sönderbränd flatstiftskabelsko på kompressorns startkondensator.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kalle_kanin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Argos AWI25 tjuvstannar
« Svar #7 skrivet: 18 december 2010, 21:30:34 »
lyfter tråden då en nära vän har en exakt lika dan produkt och beter sig som trådskaparens beskrivning, har vid olika sätt att få igång den kommit fram till att den är lättare att få igång om man kortsluter inkommande fas och nolla när strömmen är bruten precis som att man laddar ur nån kristall eller konding.. va de någon som hittade lösningen på problemet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!