0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du nämner att du har termostater på elemnten. De skall tas bort eller vara helt öppna.Du kanske kkan behålla en termostat i sovrummet men det skall i stort sett vara den enda.det är vp:s reglering som skall ställa in temp i huset.///AndersA
man reglerar termostaterna på elementen bara sa han. Gör dom fel då
Citat från: BraT skrivet 09 mars 2009, 13:23:15 man reglerar termostaterna på elementen bara sa han. Gör dom fel då Kort svar: Ja
Hej BraTMan ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.//Ronnie
Jag tycker att den går alldeles för ofta ffa på nätterna, och jag håller ca. 20 grader inomhus men det känns lite kyligt ändå, elementen är oftast kalla i ena änden (längst bort från termostaten ).Vad kan ändras för att den ska gå mindre på nätterna om det nu går att ändra, och kan man slippa "tempfallen" ?
Och jag tycker oxå att pumpen dånar/susar mycket i min dotters rum som ligger precis över pannrummet och är nog start element i huset. alltså det susar inte i själva elementet utan mer ett ljud ifrån källaren som är rätt irriterande.
Citat från: erp skrivet 09 mars 2009, 16:36:42Hej BraTMan ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.//RonnieSätt innetermostaten på en central plats mellan rummen och låt den sköta framledningstempen till radiatorerna. Du skall alltså inte strypa på en mängd radiatorer. Enda undantaget kan vara ett sovrum där man vill ha svalare.///AndersAJag som inte kan olika termer. Det är inte termostater utan manuella ventiler som du säger. Sådana man kanskruva på själv. Jag har kakelugnar i 3 rum. Eldar aktivt i två av dem .Känns dumt att köra pumpen för fullt när kakelugnarna värmer dessa två rum helt själva nästan.Kan man ha var sin innegivare i dessa två rum med kakelugnarna? Eller ska jag stänga samtliga 5 element i dessa två rum?(Tar jag för mycket plats i denna tråd och skall starta ett nytt ämne så får någon moderator gärnameddela detta till mig --/ )
Hej BraTMan ska i görligaste mån, låta anläggningens värmekurva reglera temperaturerna till radiatorerna. Alla radiatorventiler ska helst stå helt öppna, man kan visserligen, om det visar sig nödvändigt, reglera in något element själv, men i så fall föredrar åtminstonne jag vanliga manuella ventiler i stället för termostat. Dessutom bör man alltid ha en innegivare installerad, den kan man ju välja till eller från.Jag tycker att din installatör har fel och försöker göra det lätt för sig.//RonnieSätt innetermostaten på en central plats mellan rummen och låt den sköta framledningstempen till radiatorerna. Du skall alltså inte strypa på en mängd radiatorer. Enda undantaget kan vara ett sovrum där man vill ha svalare.///AndersA