Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knäppa(nde) radiatorer  (läst 17902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2009, 14:52:24 »
Behöver jag verkligen ingen extra cirkulationspump där vattnet från knäpptanken kommer ut i detta fall? Det jag beskrev är vad jag förstår just en seriekoppling, men volymen är ju en helt annan...

Använd grova rör till o från tanken. så skall du klara det.
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2009, 23:21:02 »
Är det inte så att det knäpper som mest i samband med att värmepumpen tillverkat varmvatten? När växelventilen slår om från varmvattenberedning  och en mindre mängd t.ex 50 gradigt vatten går ut i ett radiatorsystem som håller väsentligt lägre temperatur uppstår knäppningar pga stora temperaturändringar.
I mitt system får jag knäppningar efter varmvattenberedning under den del av året när temperaturen i radiatorsystemet är låg.
Under kalla perioden är temperaturen på radiatorvattnet högre och skillnaden  i tempvariationer  så liten att inga knäppningar uppstår

Visst är det så att vid vvproduktion så slår trevägaren om och en mängd varmt vatten tar sig ut i vb systemet. Där av den snabba tempväxlingen men om man har otur så räker tempskilnaden mellan från och tillslag för att det skall knäppa om man har lite längre raka rördragningar som ligger i bjälklag. Ett sätt att få bort det skulle kunna vara att köra med en sk Arbetstank då går pumpen endast mot tanken och värmsytemet lika så. Det blir alltså 4 anslutningar. För att sedan nästan helt eliminera tempsvängningar i vb kretsen så skulle man kunna höja kurvan lika mycket som diffen mellan start och stop alltså endast ca 6-8 ºC och på radkretsen sätter man pump och en shunt som håller en kurva motsvarande tillslagstempen. På detta sätt får man en nästan helt konstant framledningstemp på bekostnad av några graders högre framledningstemp. Jag vet inte vad detta skulle kosta i COP men det är en comfortfråga.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2009, 15:28:07 »
Citera
Ett sätt att få bort det skulle kunna vara att köra med en sk Arbetstank då går pumpen endast mot tanken och värmsytemet lika så. Det blir alltså 4 anslutningar.

Det här rekommenderade installatören också, hellre då en än "liten" seriekopplad 100 liters tank. Ett alternativ vi spånat på är en dubbelmantlad 500 liters varmvattenberedare som inte kan användas som vvb p.g.a en defekt. Så här gick resonemanget:

Citera
Den yttre manteln är 200 l (värme), den inre (varmvatten) är 300 l. På grund av sprickan sitter de ihop och ger således 500 l. Cirkulationen mellan beredarna är inte den bästa men  för en buffertberedare kan detta t.o.m. vara en fördel för den behåller värmen längre pga cirkulationen inte är perfekt.

Företaget ger 2 års garanti på tanken om vi tar den som bufferttank (knäpptank), vilket låter OK. Meningen är att steglös cirkulationspump monteras, och vatten till radiatorsystemet går från toppen av tanken, och returen nedtill.

Vår VP startar mellan 34-40 ggr/dygn enligt mina mätningar under gångna veckan. Det borde komma ner då man kopplar till bufferttanken, och därmed också energiförbrukningen, eller hur? Javisst den går längre intervall dock inte så ofta, slutresultatet borde bli plus i plånboken? Plus att volymen med varmvatten höjs samt att jag slipper knäppande element (vilket var hur det hela började). Rapporterar givetvis om resultaten oavsett vilken lösning det nu sist och slutligen blir!  :)
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #18 skrivet: 31 januari 2009, 10:29:03 »
Samma på bild:


Märket på beredaren är förresten Bore, och begärt pris 500 EUR (bor i Finland  ;)), som sagt två års garanti. Nå, i detta fall skulle den ju inte vara kopplad till elnätet så det är ju inte precis mycket som kan gå snett vad beredaren anbelangar heller! Steglösa cirkulationspumpen går lös på 200 EUR och installatören tar inte betalt för jobbet. Beräknas ta en dag att göra det där jobbet, flera timmar går det i vart fall.

Å sen ska det vara slut på knäppandet!  *roflmao*
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30402
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #19 skrivet: 31 januari 2009, 14:40:21 »
Sorry, det där är ingen bra idé, så hör ska den kopplas istället:
(ursäkta min taffliga rit-stil)

VP:n jobbar med flytande kondensering, vattnet i VP:ns inbyggda VVB värmer inte radiatorerna utan röret från stigaren är skiljt från VVB:n i VP:n. Därför måste arbetstanken värmas av stigarvattnet från VP:n och inte genom att cirkulera vatten från VVB:n.

Arbetstankens VVB kan förvärma varmvattnet också på detta sätt om man vill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd från TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #20 skrivet: 31 januari 2009, 15:27:13 »
Thermia Optimum det är rena mardrömmen om man har problem med knäpp via den varvtalsstyrda cirk.pumpen.
VV blir kanon som Carl N säger men koppla vbut från pumpen in i toppen på tanken från botten ut till radiatorerna så att acc.tanken ligger i serie, då behövs ej ngn xtra cirk.pump utan allt styrs med den interna i vp.
Alternativet du visar kommer inte göra ngn skillnad på knäppen enl. mig
Mest kyla men lite värme också

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #21 skrivet: 31 januari 2009, 15:52:44 »
Hej!
Var inte vv-beredaren trasig?
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #22 skrivet: 31 januari 2009, 16:23:23 »
Var inte vv-beredaren trasig?

Ja, stämmer bra. Som jag skrev:
Citera
dubbelmantlad 500 liters varmvattenberedare som inte kan användas som vvb p.g.a en defekt

Det är alltså en spricka mellan yttre och inre manteln. I vårt fall skulle den endast användas som bufferttank, helt enkelt, dvs. kopplar inte in den i elnätet. Nu är det så att jag själv är total gröngöling :D vad VVS anbelangar, men enligt lekmans bondförnuft tycker jag att idén inte låter korkad med tanke på att målet är att uppnå maximalt jämn temperatur i framledningen till radiatorsystemet. Jämn temperatur i radiatorsystemet = tysta radiatorer? Som sagt kommer värmen från vp stötvis, det kan man ju inget åt i sig, så funkar den. Men med detta arrangemang, där volymen i bufferten är sto,r torde man ju nog uppnå betydligt jämnare temperatur...
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #23 skrivet: 31 januari 2009, 22:46:48 »
En kommentar vid sidan om. Det är intressant att se hur mycket Thermias produktsortiment varierar mellan Sverige och Finland (utbudet på .se, .fi och .com varierar en del). På finska sidorna kan man bekanta sig med Thermia's utjämningskärl TIP 100L, kopplingen jag skissat upp i inlägget nedanom är samma som alternativ B i det där PDF-dokumentet. Undrar varför inte det där utjämningskärlet är med på svenska sidorna.
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30402
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2009, 08:13:15 »
Var inte vv-beredaren trasig?

Ja, stämmer bra. Som jag skrev:
Citera
dubbelmantlad 500 liters varmvattenberedare som inte kan användas som vvb p.g.a en defekt

Det är alltså en spricka mellan yttre och inre manteln.

Aha, i så fall kan du koppla såhär:

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2009, 09:30:56 »
OK, skönt att höra! Funderade redan om jag var helt ute på villovägar.   Thumbsup
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2009, 16:34:27 »
Citera
Ett sätt att få bort det skulle kunna vara att köra med en sk Arbetstank då går pumpen endast mot tanken och värmsytemet lika så. Det blir alltså 4 anslutningar.

Det här rekommenderade installatören också, hellre då en än "liten" seriekopplad 100 liters tank.

Hela min ide med separat cirkpump och arbetstankbygger på att man även använder separat shunt med styrning. den kommer då hålla helt jämn temp på framledningen förutsatt att tanken aldrig blir kallare än börvärdet för framledningen. Annars faller iden med den separata pumen helt och då kan man ju lika gärna köra enligt principen för Knäppkärl.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2009, 17:32:34 »
Jämför Nibe`s ukv med Thermia`s pris så tror jaf att den är billigare.
Det är den i Sverige.
Tror att det är borö Tankar som Thermia säljer.

Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Jockster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppa(nde) radiatorer
« Svar #28 skrivet: 14 februari 2009, 15:26:01 »
Hej igen,
 Tänkte skriva ännu ett inlägg som avslutning (?) på tråden. Nämlige, nu har vi haft tanken inkopplad sedan 3.2.2009 och det har nästan eliminerat knäppandet helt. Nån enskild knäpp hör man nu som då, men ingen "musik" som tidigare. Det knäpper inte lika hårt heller. Har skild cirkulationspump kopplad till radiatorsystemet. Höjer man på hastigheten där så blir det väldigt lite knäppande, i gengäld är det ordentlig fart på vattnet i radiatorerna då, vilket man hör. Så kör på litet mindre hastighet för tillfället och undersöker som sagt hur olika inställningar inverkar.

Lite finjustering återstår, det är ju en viss tröghet i systemet så man ändrar en parameter i taget och väntar ett par dagar...



Av tidigare diskussion antar jag att det kommer många åsikter och kommentarer om att man kunde ha kopplat annorlunda. Diskuterade olika alternativ med vår installatör och litade på hans yrkesskicklighet i slutändan. Vi är nöjda med resultatet.  :)

Lite knäppande hörde man då vi hade oljepanna också, speciellt en dag som idag då solen gassar in genom tre stora fönster som vetter mot sydväst i vardagsrummet, och det är några minusgrader. Rumsgivare skulle säkert inte vara dumt tillbehör heller.

Tackar ännu en gång alla som tog sig att svara på mina frågor!  Thumbsup
Thermia Diplomat Optimum 8 kW, borrhål 180 m, installerad januari 2009.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!