0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Behöver jag verkligen ingen extra cirkulationspump där vattnet från knäpptanken kommer ut i detta fall? Det jag beskrev är vad jag förstår just en seriekoppling, men volymen är ju en helt annan...
Är det inte så att det knäpper som mest i samband med att värmepumpen tillverkat varmvatten? När växelventilen slår om från varmvattenberedning och en mindre mängd t.ex 50 gradigt vatten går ut i ett radiatorsystem som håller väsentligt lägre temperatur uppstår knäppningar pga stora temperaturändringar.I mitt system får jag knäppningar efter varmvattenberedning under den del av året när temperaturen i radiatorsystemet är låg.Under kalla perioden är temperaturen på radiatorvattnet högre och skillnaden i tempvariationer så liten att inga knäppningar uppstår
Ett sätt att få bort det skulle kunna vara att köra med en sk Arbetstank då går pumpen endast mot tanken och värmsytemet lika så. Det blir alltså 4 anslutningar.
Den yttre manteln är 200 l (värme), den inre (varmvatten) är 300 l. På grund av sprickan sitter de ihop och ger således 500 l. Cirkulationen mellan beredarna är inte den bästa men för en buffertberedare kan detta t.o.m. vara en fördel för den behåller värmen längre pga cirkulationen inte är perfekt.
Var inte vv-beredaren trasig?
dubbelmantlad 500 liters varmvattenberedare som inte kan användas som vvb p.g.a en defekt
Citat från: martinei skrivet 31 januari 2009, 15:52:44Var inte vv-beredaren trasig?Ja, stämmer bra. Som jag skrev:Citeradubbelmantlad 500 liters varmvattenberedare som inte kan användas som vvb p.g.a en defektDet är alltså en spricka mellan yttre och inre manteln.
CiteraEtt sätt att få bort det skulle kunna vara att köra med en sk Arbetstank då går pumpen endast mot tanken och värmsytemet lika så. Det blir alltså 4 anslutningar.Det här rekommenderade installatören också, hellre då en än "liten" seriekopplad 100 liters tank.