Hej!
Föreslår istället att du använder CZ interna givare och tittar på mätvärde A och ökar avläst värde med 1.0 grad!
Frånlufts temperaturen får du från frånluftstempgivaren, dvs mätvärde A, dock är värdet default minskat med 1.0 grad mot verkligt värde (vad din offset är hittar du i konfigurationsläget (tryck in pil upp och pil ner samtidigt) leta upp parameter: offset F1 rum.
Man har en offset på mätvärde A pga frånluften vid taket är vanligtvis någon grad varmare än vad man brukar referera till som rumstemperatur.
Givaren är fysiskt placerad precis under filtret fastsatt med spännband mot gallret som filtret ligger på.
Stänger du av kompressorn kommer så småningom även mätvärde C (avluftstemperaturen) visa samma värde som A (förutsatt offset = 0) då frånluften inte längre kyls av värmeväxlaren.
För övrigt är lösningen med att sätta frånluftsgivaren mot plåtgallret märklig då detta kan ge en vis avklyning av givaren då kompressorn går. Detta att interna givaren ligger mot metall tror jag är orsaken till att många får en lugnare gång vid installation av extern givare istället.
För egen del har jag lossat givaren från gallret så den hänger fritt i frånluftsflödet istället. Detta tror jag givit mig en lugnare och bättre styrning av vilken frekvens kompressorn kör på i vissa fall, särskilt på vår och höst då värmebehovet är lägre.
Mikael