0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Av alla varianter som tänkas kan vara möjliga tror jag deffenitivt att väga pelletbingen är den mest korkade(ursäkta uttrycket, läs eg. svårste) av dem alla.Det som förmodligen är det enklaste är att nyttja det relä som drar matarskruven för att på så sätt ansluta en "counter" och med vetskap om given mängd varje gång den går via en godtycklig databas skapa trender och kurvor över förbrukningen!Finns ett antal databaser som fixar detta, men kanske t.o.m med LoggerSoft kan fixa dettta i framtiden, eller rent av redan?
Citat från: pricken skrivet 09 januari 2009, 22:35:02Av alla varianter som tänkas kan vara möjliga tror jag deffenitivt att väga pelletbingen är den mest korkade(ursäkta uttrycket, läs eg. svårste) av dem alla.Det som förmodligen är det enklaste är att nyttja det relä som drar matarskruven för att på så sätt ansluta en "counter" och med vetskap om given mängd varje gång den går via en godtycklig databas skapa trender och kurvor över förbrukningen!Finns ett antal databaser som fixar detta, men kanske t.o.m med LoggerSoft kan fixa dettta i framtiden, eller rent av redan?Loggersoft är knappast en databas!
Denna kan, via 1-wire och en counter
Näha, och vad är det då?
Det är ett program som skapar en databas , benämns oftast som en databas.Det är ganska ovanligt att man manuellt lägger in data i en databas , då skulle jag få en hel del att göra...Använder själv rrdtool + cacti för att presentera dom sparade värdena i databasen.Det som presenteras på nätet är enbart en delmängd .
Jag skall inte banka huvudet blodigt i väggen angående detta, då jag heller inte använt RRD, men jag tolkar då det som en databas efter det jag läst.Läs här om hur man skapar en RRD, updaterar RRD mm.Kanske lite anorlunda, men en databas finns då deffinitivt i RRDTool.