Hei!
Jeg har byttet ut min Hitachi RAS12 med ME FD35VAH, og her er mine erfaringer :
Positivt :
- ME går mye roligere. Både innedel og utedel gir mindre støy
Negativt :
- FD35 er satt på auto viftehastighet, men da går den på trinn 1 eller 2 hele tiden, slik at den ikke klarer å spre varmen i huset. Det blir varmt like ved varmepumpen, men kaldt i resten av huset. Jeg må ha den til manuell i trinn 3 hele tiden (gir litt støy). Så må jeg sette den på lavere hastighet når det blir varmt ute igjen. Med andre ord, jeg må styre den manuelt. Hitachi'n fungerte bra på auto, og hadde god varmespredning hele tiden men med mer støy.
- FD35 klarer ikke å holde temperaturen inne konstant, uavhengig av tempereraturen ute. Hvis det er "varmt" ute klarer den å holde temperaturen jeg har valgt. Men når det blir kaldt, må jeg sette fjernkontrollen til 2-3 grader høyere enn det jeg vil ha inne. F.eks må jeg sette den til 25 grader dersom jeg vil ha 22 grader i huset. Dette medfører at når temperaturen ute brått stiger igjen, blir det 2-3 grader for varmt inne igjen.
Altså her må jeg manuelt justere temperaturen hele tiden. Den gamle Hitachi'n klarte denne jobben helt fint.
Men alt i alt er jeg mer fornøyd med FD35VAH på grunn av mindre støy. Klarer å leve med litt manuell justering
Den klarer fint å varme opp 140m2 ved minus 15 grader ute.
Noen andre som har samme erfaringer med ME ?
-kjbu