0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..dse bara på mercurys båtmotorer 2-t går lika billigt som 4-t...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 27 december 2008, 18:20:59synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..dse bara på mercurys båtmotorer 2-t går lika billigt som 4-t...Som jag ser det är vikten den enda fördelen som tvåtaktaren har. Den är iofs lättare att starta när det är riktigt kallt också, men jag tror inte vi lider så fasligt av just detta i vårat land.
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.
CiteraDet finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.Självklart är det så. Bara det att ditt liv hänger inte på det sköra på samma sätt som när skotern inte startar i fjällen. Du ringer bärgaren. Batteri kapaciteten är heller inte lika bra som på en bil. 2 start annordningar är bra mycket bättre än en. Det har många skoter åkare fått erfara.CiteraDet finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem. Yrkesfolk kan sina maskiner.
Citat från: orca skrivet 29 december 2008, 21:09:00CiteraDet finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.Självklart är det så. Bara det att ditt liv hänger inte på det sköra på samma sätt som när skotern inte startar i fjällen. Du ringer bärgaren. Batteri kapaciteten är heller inte lika bra som på en bil. 2 start annordningar är bra mycket bättre än en. Det har många skoter åkare fått erfara.CiteraDet finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem. Yrkesfolk kan sina maskiner.Jo, fjällräddning osv vidare kanske skall köra med tvåtaktare tillsvidare eftersom de fungarar bättre ur kallstartsynpunkt, men för oss andra så tror jag att tvåtaktaren bör lämnas till historien av samma anledning som den fått göra det i andra tillämpningar ( gräsklippare osv..)Nackdelen med vikten kvarstår dock...Prismässigt ligger fyrtaktarna fortfarande lite för högt även beggad för att jag skall rusa iväg och köpa en, men det känns mer och mer som att skall jag skaffa en skojter så lär det bli en fyrtaktare..
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 27 december 2008, 18:20:59synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..dse bara på mercurys båtmotorer 2-t går lika billigt som 4-t...Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?
Citat från: Mr.Frost skrivet 29 december 2008, 09:11:27Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 27 december 2008, 18:20:59synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..dse bara på mercurys båtmotorer 2-t går lika billigt som 4-t...Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?hej luft puff teknik ä grovt ett extra luft spjäll som puffar in lite luft i motorn då den blåser in sopa i förbrännings rummet på motorn, luft puffen trycker ut avgaserna ur motorn å man minskar spolförlusterna radikalt på en 2 taktare,kolla gärna på stihls motorsågar eller husqarnas sågar det håller på att sitta på alla motorsågar för dom ska klara avgaskraven i eu och usa...sänker förbrukning och minskar utsläpp rejält....sågarna ligger nästan i nivå med 4taktare utsläpps mässigt...sen så 4 takts nisssarna kolla på stihls 4-mix motor en ren fyrtakt som är lika smidig som en 2taktare grymm motor det roligaste är att man inte har olje tråg eller motorolja man kör maskinen på oljeblandad soppa....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 04 januari 2009, 15:12:48Citat från: Mr.Frost skrivet 29 december 2008, 09:11:27Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 27 december 2008, 18:20:59synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..dse bara på mercurys båtmotorer 2-t går lika billigt som 4-t...Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?hej luft puff teknik ä grovt ett extra luft spjäll som puffar in lite luft i motorn då den blåser in sopa i förbrännings rummet på motorn, luft puffen trycker ut avgaserna ur motorn å man minskar spolförlusterna radikalt på en 2 taktare,kolla gärna på stihls motorsågar eller husqarnas sågar det håller på att sitta på alla motorsågar för dom ska klara avgaskraven i eu och usa...sänker förbrukning och minskar utsläpp rejält....sågarna ligger nästan i nivå med 4taktare utsläpps mässigt...sen så 4 takts nisssarna kolla på stihls 4-mix motor en ren fyrtakt som är lika smidig som en 2taktare grymm motor det roligaste är att man inte har olje tråg eller motorolja man kör maskinen på oljeblandad soppa....Dvs i stort sett exakt samma lösning som förr kallades pulsatorteknik, och som användes på 40-talet när man byggde om tvåtakts semidieslar (tändkulemotorer) för gengasdrift. Det intressanta är att de flesta pulsatorombyggda motorer lämnade ungefär 20 % högre effekt på gengas än vad de gjorde i originalutförande då de kördes på brännolja.