Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: skotran.. (4-stroke)  (läst 24253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #15 skrivet: 28 december 2008, 23:22:55 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...

Som jag ser det är vikten den enda fördelen som tvåtaktaren har. Den är iofs lättare att starta när det är riktigt kallt också, men jag tror inte vi lider så fasligt av just detta i vårat land.


Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Mr.Frost

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #16 skrivet: 29 december 2008, 09:11:27 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...


Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #17 skrivet: 29 december 2008, 09:17:51 »
Kan det vara turbo han menar?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #18 skrivet: 29 december 2008, 09:20:49 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...

Som jag ser det är vikten den enda fördelen som tvåtaktaren har. Den är iofs lättare att starta när det är riktigt kallt också, men jag tror inte vi lider så fasligt av just detta i vårat land.




För oss som ligger ute på fjället i ett par dygn så måste man ha med sig ett elverk eller ta in batteriet från skotern in i värmen för att vara säker på att få igång maskinen.
Nackdel förutom vikt är mer komplicerad motor konstruktion.

Fördel: går tyst inget os från avgaserna (nästan) längre livslängd på motorn.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #19 skrivet: 29 december 2008, 09:51:43 »
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.

Den erfarenhet jag har av svårigheter med kallstart av fyrtakts motorcyklar är att det i första hand beror på att föraren gör fel - inte har läst på om kallstartförfarande i instruktionsboken och inte heller satt sig in i hur choke/kallstartanordning på förgasarna egentligen är tänkt att fungera. I många fall har varje förgasare en separat "startförgasare" som ger mycket fet bränsleblandning när man med "choken" öppnar dess chokespjäll. Men om man samtidigt gasar så räcker inte undertrycket i insugningsröret till för att suga bränsle ur startförgasaren, och då är det omöjligt att få igång motorn. Med den typen av förgasare gäller det alltså att choka fullt, INTE röra gasen, och göra korta startförsök på några sekunder med kanske 10 sekunders paus emellan. När motorn väl har startat så gäller det också att låta bli gasen en liten stund tills motorn går jämnt på tomgång.

På en gammal sliten motor kan det göra underverk för kallstartegenskaperna att justera ventilspelet, framför allt för insugningsventilerna, noggrannt. Om någon ventil är det minsta lilla otät så det blåser bakvägen i insugningsröret under kompressionstakten, så fungerar startförgasaranordningen inte alls.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #20 skrivet: 29 december 2008, 21:09:00 »
Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.

Självklart är det så. Bara det att ditt liv hänger inte på det sköra på samma sätt som när skotern inte startar i fjällen. Du ringer bärgaren. Batteri kapaciteten är heller inte lika bra som på en bil. 2 start annordningar är bra mycket bättre än en. Det har många skoter åkare fått erfara.

Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.


Yrkesfolk kan sina maskiner.



Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #21 skrivet: 29 december 2008, 22:18:28 »
Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.

Självklart är det så. Bara det att ditt liv hänger inte på det sköra på samma sätt som när skotern inte startar i fjällen. Du ringer bärgaren. Batteri kapaciteten är heller inte lika bra som på en bil. 2 start annordningar är bra mycket bättre än en. Det har många skoter åkare fått erfara.

Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.


Yrkesfolk kan sina maskiner.




Jo, fjällräddning osv vidare kanske skall köra med tvåtaktare tillsvidare eftersom de fungarar bättre ur kallstartsynpunkt, men för oss andra så tror jag att tvåtaktaren bör lämnas till historien av samma anledning som den fått göra det i andra tillämpningar ( gräsklippare osv..)

Nackdelen med vikten kvarstår dock...

Prismässigt ligger fyrtaktarna fortfarande lite för högt även beggad för att jag skall rusa iväg och köpa en, men det känns mer och mer som att skall jag skaffa en skojter så lär det bli en fyrtaktare..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #22 skrivet: 30 december 2008, 13:23:41 »
Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.

Självklart är det så. Bara det att ditt liv hänger inte på det sköra på samma sätt som när skotern inte startar i fjällen. Du ringer bärgaren. Batteri kapaciteten är heller inte lika bra som på en bil. 2 start annordningar är bra mycket bättre än en. Det har många skoter åkare fått erfara.

Citera
Det finns ju egentligen ingen anledning till att en fyrtaktsmotor i en skoter ska vara svårare att kallstarta än en fyrtaktsmotor i vilken bil som helst. Och svårigheter att kallstarta en bilmotor i bra skick som har stått en vecka under svåra vinterförhållanden får man ju säga är 50-60-talsproblem.


Yrkesfolk kan sina maskiner.




Jo, fjällräddning osv vidare kanske skall köra med tvåtaktare tillsvidare eftersom de fungarar bättre ur kallstartsynpunkt, men för oss andra så tror jag att tvåtaktaren bör lämnas till historien av samma anledning som den fått göra det i andra tillämpningar ( gräsklippare osv..)

Nackdelen med vikten kvarstår dock...

Prismässigt ligger fyrtaktarna fortfarande lite för högt även beggad för att jag skall rusa iväg och köpa en, men det känns mer och mer som att skall jag skaffa en skojter så lär det bli en fyrtaktare..

Jag tror inte alls att tvåtaktaren ska försvinna från snöskotrarna.Etec från BRP är ett exempel på det.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #23 skrivet: 02 januari 2009, 16:39:44 »
Skotrars driftsäkerhet brukar ju under alla förhållanden inte vara särskilt bra, om ett gäng på 20 skotrar är ute och finåker en dag så kan man vara så gott som säker på att en eller ett par av dem inte tar sig hem för egen maskin. Så eventuellt något bättre eller sämre kallstartegenskaper spelar ingen som helst roll i sammanhanget för om man ska kunna ta sig hem eller inte. Har man varit i en stuga eller liknande så länge att skotern är genomkall, så klarar man sig säkert där ett par dar till, tills vädret är varmare.
Och, för den delen, en motor som inte låter sig kallstartas utan vidare brukar alltid gå att lura igång med hjälp av startgas och fingertoppskänsla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #24 skrivet: 02 januari 2009, 18:58:57 »
Ang skotrars driftsäkerhet är jag väl delvis om en annan uppfattning. Jag har råkat ut för några haverier på mina 27 skotrar som jag ägt. Någon av dom har haft å göra med att jag bara hade en start annordning på maskin och det resulterade i en besvärlig tur hem i över 6 timmar.

Om man är ute 20 skotrar så spelar det mindre roll, är man ute ensam på jakt eller fiske är det synnerligen viktigt att det går igång. Det förstår alla, driftsäkerhet rent allmänt är ju inte sämre på en 4 taktare. Det gäller bara att få igång den.

Argumentet om att vänta några dagar förstår jag då inte alls. Maskin ska starta på en gång inget annat. Jag har legat ute med 4 takt åxå och det gick igång men ett elverk är inte fel att ha med sig.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2009, 15:12:48 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...


Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?


hej
luft puff teknik  ä grovt ett extra luft spjäll som puffar in lite luft i motorn då den blåser in sopa i förbrännings rummet på motorn, luft puffen trycker ut avgaserna ur motorn  å man minskar spolförlusterna radikalt på en 2 taktare,kolla gärna på stihls motorsågar eller husqarnas
sågar det håller på att sitta på alla motorsågar för dom ska klara avgaskraven i eu och usa...
sänker förbrukning och minskar utsläpp rejält....sågarna ligger nästan i nivå med 4taktare utsläpps mässigt...

sen så 4 takts nisssarna kolla på stihls 4-mix motor en ren fyrtakt som är lika smidig som en
2taktare  grymm motor det roligaste är att man inte har olje tråg eller motorolja
man kör maskinen på oljeblandad soppa....



« Senast ändrad: 04 januari 2009, 15:16:26 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #26 skrivet: 05 januari 2009, 18:03:59 »
Ang skoter så var det en ganska kul artikel i tidningen i dag.
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article387277.ece

Turister...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2009, 09:04:16 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...


Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?


hej
luft puff teknik  ä grovt ett extra luft spjäll som puffar in lite luft i motorn då den blåser in sopa i förbrännings rummet på motorn, luft puffen trycker ut avgaserna ur motorn  å man minskar spolförlusterna radikalt på en 2 taktare,kolla gärna på stihls motorsågar eller husqarnas
sågar det håller på att sitta på alla motorsågar för dom ska klara avgaskraven i eu och usa...
sänker förbrukning och minskar utsläpp rejält....sågarna ligger nästan i nivå med 4taktare utsläpps mässigt...

sen så 4 takts nisssarna kolla på stihls 4-mix motor en ren fyrtakt som är lika smidig som en
2taktare  grymm motor det roligaste är att man inte har olje tråg eller motorolja
man kör maskinen på oljeblandad soppa....






Dvs i stort sett exakt samma lösning som förr kallades pulsatorteknik, och som användes på 40-talet när man byggde om tvåtakts semidieslar (tändkulemotorer) för gengasdrift. Det intressanta är att de flesta pulsatorombyggda motorer lämnade ungefär 20 % högre effekt på gengas än vad de gjorde i originalutförande då de kördes på brännolja.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #28 skrivet: 12 januari 2009, 09:37:31 »
synd bara att folk tappat tron på 2-stroke,finns ju riktigt fina 2taktare nu mer
lätta smidiga och bra pulver i dom,använder man luft puff teknik,katalysator,och direktinsprut så
är faktiskt en 2taktare bara lite sämmre än en 4 takt då det gäller bränsle å miljö..

dse bara på mercurys båtmotorer  2-t går lika billigt som 4-t...


Luft puff teknik? Vad innebär det, eller snarare hur funkar det?


hej
luft puff teknik  ä grovt ett extra luft spjäll som puffar in lite luft i motorn då den blåser in sopa i förbrännings rummet på motorn, luft puffen trycker ut avgaserna ur motorn  å man minskar spolförlusterna radikalt på en 2 taktare,kolla gärna på stihls motorsågar eller husqarnas
sågar det håller på att sitta på alla motorsågar för dom ska klara avgaskraven i eu och usa...
sänker förbrukning och minskar utsläpp rejält....sågarna ligger nästan i nivå med 4taktare utsläpps mässigt...

sen så 4 takts nisssarna kolla på stihls 4-mix motor en ren fyrtakt som är lika smidig som en
2taktare  grymm motor det roligaste är att man inte har olje tråg eller motorolja
man kör maskinen på oljeblandad soppa....






Dvs i stort sett exakt samma lösning som förr kallades pulsatorteknik, och som användes på 40-talet när man byggde om tvåtakts semidieslar (tändkulemotorer) för gengasdrift. Det intressanta är att de flesta pulsatorombyggda motorer lämnade ungefär 20 % högre effekt på gengas än vad de gjorde i originalutförande då de kördes på brännolja.


Ok, är det så att man "blåser rent" med luft innan man fyller på med ny soppa ? Det borde nämligen göra rätt stor skillnad, speciellt om man gör funktionen intelligent på så sätt att  pulslängden på luftpuffen är beroende av motorns varvtal.
Det är väl just detta som är tvåtaktarens nackdel att den i princip är avstämd för ett varvtal, på alla andra varvtal så hinner den antingen inte blåsa ut avgaserna eller så blåser den in för mycket soppa , dvs oförbränd bensin/luft blanding åker ut genom avgasporten innan motorn kommit in i förbränningstakten.. Eller ?

Intressant diskussion, men tvåtaktaren borde inte kunna bli lika miljövänlig som fyrtaktaren i alla fall, eftersom den kräver inblandning av olja i soppan..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: skotran.. (4-stroke)
« Svar #29 skrivet: 12 januari 2009, 15:04:07 »
En pulsatormotor fungerar så att vevhuset bara pumpar ren luft. En del av luften går via spolkanaler upp i cylindern på vanligt tvåtaktssätt, men en del går via ett rör utanför cylindern till en kammare med reedventiler. Den pulserande luftpelaren i röret ger omväxlande undertryck i kammaren, så att det sugs in bränsleluftblandning (från förgasare eller gengasaggregat i den kammaren, och omväxlande övertryck. Då blockerar den första reedventilen och bränsleluftblandningen trycks via en annan reedventil in till en annan kammare, varifrån den släpps in i förbränningsrummet via en insugningsventil som styrs av en kamaxel (precis som insugningsventilen på en fyrtaktsmotor, men här går förstås kamaxeln med samma varvtal som vevaxeln, för att ge insugning vid varje varv. På det sättet används bara luft för att spola ren cylindern från gamla avgaser, bränsleluftblandningen släpps in alldeles i början av kompressionstakten när kolven har hunnit förbi avgasporten. Alltså kan inget oförbränt bränsle läcka ut den vägen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!