Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konstigt fenomen ras10  (läst 4917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
konstigt fenomen ras10
« skrivet: 08 december 2008, 20:32:53 »
När jag kom efter jobbet idag så var det ovanligt kallt hemma,pumpen inställd på 22grader.
kände att det det bara blåste lite halvljummet så jag skruvade upp den till 30grader.
Fortfarande lite halvljummet.
Stängde av pumpen med huvudbrytaren och lät den stå en stund(30min) och satte igång pumpen igen.
Kompressorn hoppar igång omedelbart och endast lite halvljummen luft kommer(inställt på 30grader).

Har fått detta fenomen en gång förut och höll på o kuckla en hel kväll innan denn hoppade igång "normalt",med lite väntetid på kompressorn innan den startade.

Är det någon annan som råkat ut för detta?

Vad kan detta bero på?
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #1 skrivet: 08 december 2008, 21:17:23 »
Antagligen har du tagit pumpen på bar gärning när den just har avslutat en avfrostning. ;D
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #2 skrivet: 08 december 2008, 22:12:04 »
kanske det,men pumpen går ju,den brukar stanna när den ska frosta av,sen ska det väl inte kompressorn gå på fullt när man sätter på pumpen när den varit avstängd ett tag,nåt säkerhetsläge för att skydda kompressorn enligt manual.
Dessutom stod och gick i flera timmar men dåligt effekt med resultat av det vart kallt som fan inne.
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #3 skrivet: 09 december 2008, 06:52:05 »
Det var alltså inte så att användaren stått och tryckt på fjärrkontrollen i ren desperation?
Ok.
Nästa steg är då att kontrollera temperaturen vid pumpen. Är det så att pumpens innerdel hamnat i en varmluftsficka uppe i taket?
Ifall inte, då är det antagligen problem med pumpen.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #4 skrivet: 10 december 2008, 14:58:50 »
Hvor kaldt var det ute da slempelle ? Kan hende pumpa ikke orket å avgi mer varme , kan hende det er årsaken . Fra ca. -10 ute og med stort inneareal å varme opp så er nok dette normalt. Så sant du ikke hjelper til med støttevarme .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad slempelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #5 skrivet: 14 december 2008, 09:37:55 »
det var ca 0grader ute,det lustiga är att kompressorn hoppar igång omedelbart efter jag haft pumpen avstängd en stund (över en halvtimme).
Nu tuffar den o går igen.
Faluhus 1-plan 1985 130kvm direkt el icke öppen planlösning braskamin Toshiba Ras B10 EAVP-E(2007)Östergötland

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2009, 10:09:42 »
Hej, har också en RAS 10 som beter sig som du beskriver. Oftast runt 4-5 minus så får den ett spel och inte startar efter avfrostning, bryter huvudströmmen och då kommer den oftast igång. Ute delen går men inget blås inne, slår jag över på kyla så startar fläkten men tillbaka på värme så stannar den. Ibland blåser den bara fis ljummet. Låter jag den vara så kan den starta av sig själv efter ett par timmar och gå som en klocka i flera veckor. I natt var det 10-14 minus och den gick klanderfritt.....
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad lathund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS-B10 Daisekai & Coolix 3520W
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2009, 23:11:12 »
haha ja se man är inte ensam! har precis samma själv. orkar dock inte krÃ¥ngla med den sÃ¥ jag vänder ryggen till och ignorerar pumpen och lustigt nog kommer den alltid igÃ¥ng och sprutar värme igen efter en stund...  Sc:,h


Utloggad gibler

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2009, 22:29:17 »
Det där lät ju inge bra Slempelle, har du kontaktat firman du köpte den av och/eller haft ute en tekniker som har kommit fram vad problemet är, för jag anntar att inte alla RAS10 håller på så här?

Vända ryggen till e inte min grej men jag kallar mej inte Lathund heller iförs  ;), du skriver att den sprutar värme igen efter en stund, hur lÃ¥ng tid är en stund?

Utloggad lathund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS-B10 Daisekai & Coolix 3520W
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2009, 20:08:53 »
Det där lät ju inge bra Slempelle, har du kontaktat firman du köpte den av och/eller haft ute en tekniker som har kommit fram vad problemet är, för jag anntar att inte alla RAS10 håller på så här?

Vända ryggen till e inte min grej men jag kallar mej inte Lathund heller iförs  ;), du skriver att den sprutar värme igen efter en stund, hur lÃ¥ng tid är en stund?

kan inte delge dig den infon tyvärr då detta fenomen försvann efter jag skrev det och har inte haft några fler problem. (har för mig dock det tog en 20 min typ)
inte alltid illa att vara lat ska du veta, dÃ¥ gör man aldrig nÃ¥tt förhastat  ^-^

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2009, 20:18:32 »
Kan berätta att min ytterdel nu får en ny fyrvägsventil av Ventilationsutveckling. En kärvande sådan kan få innderdelen att stå och vänta på att det "skall hända något" tydligen. Kan lägga in ett "hissa eler dissa" när den kommer tillbaka, då skall den få bekänna färg...
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

Utloggad cementblandaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2009, 19:31:16 »

Hej, har också en RAS 10 som beter sig ungefär likadant.
Med början förra vintern ville den inte starta efter avfrostning några gånger. Ringde Ventilationsutveckling och fick då rådet att stänga av strömmen och sätta på den efter någon minut samt sätta upp värmen till 30 grader tills den startar och sedan tillbaka till normal temperatur.
Detta har fungerat bra men om jag inte skruvar upp värmen kan det ta upp till 10 timmar innan den behagar starta.
Min dör helt och hållet, ingen fläkt går vare sig inne inne eller ute det enda som rör sig är swingarmen som pendlar upp och ner. Detta händer oavsett vilken yttertemperatur som råder.
De senaste 48 timmarna har problemet eskalerat och jag har haft tre st flera timmar långa stopp som alla slutat med att jag fått manuellt stänga av och på strömmen så imorgon får jag nog också ringa och fråga om ett byte av den där fyr-vägsventilen kan hjälpa.
Till saken hör att jag även har en ett Ã¥r yngre Ras B10 (min första är 4 Ã¥r) som har fungerat klockrent. 
   

Utloggad MekoBengt

  • Ju varmare dess bättre
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: konstigt fenomen ras10
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2009, 15:01:38 »
Kan berätta att den nya fyrvägsventilen var lösningen. Nu har den gått helt perfekt under flera veckor, frostar av och startar så lugnt och fint sedan.
Falu hus i sutteräng från -79 med takvärme, öppen spis i köket, värmer de bägge boplanen på 230 kvm med en Panasonic HZ25 UKE, samt källarplan och garage på 130 kvm med en Sanyo KRV 123.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!