0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejÄr ny här, men har läst lite om inställningar osv vad gäller frånluftsvärmepumpar. Och blir förvirrad, så nu skapar jag en egen tråd.Vi har ett nybyggt eksjöhus, enplans med platta. Golvvärme, separata slingor i alla rum som styrs av egna termostater, huset är 130 kvm stort. Vi är två vuxna o ett barn på ett år, bor i nordvästra skåne, har en braskamin i vardagsrummet (öppen planlösning) Vill ha en inomhustemp på ca 20 grader.Hittills har vi inte rört pumpen, vi har ställt in termostaterna på ca 20 grader o trott att det var bra. Från många har jag hört att man inte ska röra inställningarna på värmepumpen, fast å andra sidan kan man ju undra varför möjligheterna finns där om man inte ska kunna påverka själv...Efter att ha läst en massa så förstår jag det som att man ska reglera temperaturen från pumpen o inte via termostaterna?Jag har dragit ner vår värmekurva till 2 efter att ha läst i användarmanualet att normal kurva för ett hus med platta är 1-2. Den var ju fabriksinställd på 4.Men jag fattar inte riktigt det här med termostaterna... ska de vara i maxläge? Då har de ju reellt ingen funktion? För då jobbar de väl som att det ska vara typ 30 grader varmt i huset? Eller är det där det kommer in att jag stryper värmen från pumpen? Men blir det inte dubbla budskap då eller?Samt när vi eldade häromdagen så hade vi 26 grader varmt men pumpen körde ändå med eltillskottet på? Det verkar ju helt orimligt... O då med termostaterna på 20 grader.... Jag fattar nada, behöver ngn som kan nöta in fakta i huvudet nu...