0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag reagerar direkt på förångar och avluftstemp. Min går ner till 0 ºC nu när det är kallare ute. Annars kanske mellan 2-4 ºC.
Hej igen!Japp framledningstemperaturen syftar jag på, men har du bra värme i huset så är det väl okej. Ett radiator system kräver oftast lite högre temperatur för att klara värma upp huset. Genom att du eldar mycket i kaminen så skulle jag göra på följande sätt. Öppna upp alla termostater och sänk värmekurvan till en grundtemperatur (inomhustemp på tex 19-20 grader). Då har du panna som bakup då du inte har hunnit att elda. Detta gör att panna får bättre arbetsro och fungerar bättre (blir snålare).Angående framledningstemperaturen 35-40 grader kan stämma ganska bra då du eldar och systemet ej behöver att brassa på för fullt.Fredrik
Mossfeldt har rätt. Är det 0°C ute och kompressorn går hela tiden så skall du ned mot noll grader i avluftstemp, lite beroende på hur stor luftmängd du tar ut.
Hur har det gått?
Vi har en Fighter 310P ja.Det låter lite konstigt att panelen visar hela 12 grader. Kanske har du väldigt högt flöde i ventilationen? Vet du något om hur högt flöde du har?Pumpen ska gå hela tiden nu under vinterhalvåret, den ger mer än instoppad effekt.Men om du även har andra värmekällor kanske du bara kör pumpen och ingen elpatron? Använder du Niben för att värma några radiatorer eller gör den bara varmvatten?Personligen tycker jag att du ska slå en signal till Nibe och se vad dom säger.Edit: Kom på att du hade lika hög framledningstemp som jag har. Kör du inte luftpumpen så mycket som möjligt?