0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraTekniskt bevandrade stänger inte ner loggprogrammet.Har du någon idé om hur man på ett fint sätt berättar det för loggprogrammet? /Pson
Tekniskt bevandrade stänger inte ner loggprogrammet.
Jag förstår fortfarande inte varför det hittas på helt nya namn på 1wire-tekniken? (2tråd och 3-tråd?)Det blir lite hokus pokus när det står att man kan köra båda "näten" samtidigt.Det är ju inte några som helst problem att skapa spänningsmatade segment på vilket 1wire-nät som helst?
Citat från: elf98 skrivet 16 februari 2009, 00:23:29Jag förstår fortfarande inte varför det hittas på helt nya namn på 1wire-tekniken? (2tråd och 3-tråd?)Det blir lite hokus pokus när det står att man kan köra båda "näten" samtidigt.Det är ju inte några som helst problem att skapa spänningsmatade segment på vilket 1wire-nät som helst?1-wire är väl mer ett varumärke?Med tvåtråd och tretråd försöker jag förklara hur de olika givarnäten är inkopplade, båda typerna av nät arbetar väl med en form av 1wire-teknikRätta benämningen kankse hade varit 2-tråds 1wire och 3-tråds 1-wire?
Jag är beställare av loggern, och inte helt insatt i exakt hur bussarna är uppbyggda, tvåtrådsgivarna läses av med "standard 1-wire" men den andra bussen är en egen konstruktion.
Exakt hur mycket information som jag/utvecklaren kommer att släppa om hur konstruktionen ser ut återstår också att se.
Tretrådsbussen kommer att kunna driva inte bara enklare prylar, utan externa moduler som kan mäta mer eller mindre vad som helst som jag bestämmer mig för att utveckla.
Dessutom har jag aldrig hört att nån har haft problem att mäta temp över 85°C med RTLogger, i vart fall inte jag - och ingen av mina hundratals kunder har klagat.
The use of parasite power is not recommended for temperatures above 85°C since the DS18S20 may notbe able to sustain communications due to the higher leakage currents that can exist at these temperatures.For applications in which such temperatures are likely, it is strongly recommended that the DS18S20 bepowered by an external power supply.
Citat från: Rickard skrivet 16 februari 2009, 20:07:40Jag är beställare av loggern, och inte helt insatt i exakt hur bussarna är uppbyggda, tvåtrådsgivarna läses av med "standard 1-wire" men den andra bussen är en egen konstruktion.Återigen, det finns bara en 1wire-teknik! Det du kallar 3-tråd existerar inte i den bemärkelse du menar. Visst sker avläsningen (gällande DS18S20) på ett lite annorlunda sätt om nätet är spänningsmatat, men det är enbart mjukvaran som skiljer - inte busmastern. (Eller det finns så klart olika varianter av mastrar som är olika duktiga på att se till att det blir en snygg signal på nätet, men det har mycket lite med spänningsmatning av enheter att göra.)Det är inte några som helst problem att spänningssätta vilket 1wire-nät (eller 1wire-enhet) som helst och på så sätt skapa det du kallar 3-trådsnät. Gällande busmastern spelar det inte någon roll om spänningsmatningen sker precis vid det chippet eller 200m bort.Eller är det så att det du benämner "3-trådsnät" är Dallas Semiconductors 3wire-nät? (http://pdfserv.maxim-ic.com/en/an/AN619.pdf). Om så är fallet går det inte att ansluta vanliga 1wire-prylar till den bussen.Citat från: Rickard skrivet 16 februari 2009, 20:07:40Exakt hur mycket information som jag/utvecklaren kommer att släppa om hur konstruktionen ser ut återstår också att se.Fullt förståeligt, men att inte berätta hur bussmastern jobbar sätter ju käppar i hjulen när man skall designa sitt nät. Nu vet man ju tex inte om utgångarna är helt parallellkopplade och på så sätt gör det svårt att bygga ett stort nät.Citat från: Rickard skrivet 16 februari 2009, 20:07:40Tretrådsbussen kommer att kunna driva inte bara enklare prylar, utan externa moduler som kan mäta mer eller mindre vad som helst som jag bestämmer mig för att utveckla.Exakt vad är det som skiljer på DQ-signalerna mellan dina "2 och 3-trådsnät"? Det finns 1st 1wire-standard och kommunikationen sker på samma sätt oavsett om nätet är spänningsmatat eller ej. Vissa sensorer läses av på ett annorlunda sätt om nätet är spänningsmatat, det är det enda som skiljer.Citat från: Rickard skrivet 16 februari 2009, 20:07:40Dessutom har jag aldrig hört att nån har haft problem att mäta temp över 85°C med RTLogger, i vart fall inte jag - och ingen av mina hundratals kunder har klagat.Det kan fungera med lite tur, men standarden avråder starkt från att ens försöka göra det:Citat från: Dallas SemiconductorThe use of parasite power is not recommended for temperatures above 85°C since the DS18S20 may notbe able to sustain communications due to the higher leakage currents that can exist at these temperatures.For applications in which such temperatures are likely, it is strongly recommended that the DS18S20 bepowered by an external power supply.Så om man planerar att mäta temperaturer över 85 grader skall nätet spänningsmatas.
Jag har som sagt ännu inte tagit ställning till hur jag kommer att göra med detta, kanske offentliggör jag protokollet, för att andra skall kunna utveckla nya sensorer vilket skulle kunna öka efterfrågan på själva centralenheten, det får vi se.
Jag har själv testat en logger med sammanlagt ca 100 meter kabel, och 15 givare med olika kablelängd (inget perfekt stjärnnät) och den fungerade fläckfritt ändå upp till 125°C på alla givare som jag testkörde i denna temp.
Följ med i supportforumet för logger2020 (på e-logger.se) så kanske du kommer att få svar på dina frågor framöver, där kommer konstruktören att finnas tillgänglig för frågor av mer teknisk karaktär.