Hej igen !
Ok, jag förstår att EcoAir är effektivast vid låga temperaturer och att detta sparar energi.
Men jag tycker att man borde spara energi på samma sätt när enbart EcoEl är igång. Det måste ju gå åt exakt samma energi för att värma vattnet i nedre pannan för varje grad oavsett om det är en elpatron eller VP som värmer upp vattnet.
( Att det sedan är billigare att
producera den energi som VP ger än elpatronen, det är ju en annan sak)
För oavsett hur den nedre pannan värms upp, så fungerar ju shuntningen på samma sätt.
Är temperaturen 50 grader i nedre pannan så är shunten inte öppen lika mycket som om tempen bara är 40 grader.
Men tydligen är det så att om man bara har en elpanna (eller oljepanna) så har det inte så är det inte någon besparing att ha lägre temperatur i pannan vid hög utomhustemperatur.
Men nog tyckte jag att det blev betydligt billigare att sänka panntemperaturen vid hög utetemp, när jag använde elpatronerna i min gamla CTC 1100. På sommaren sänkte jag panntempen till 60 grader mot 70 grader höst och vinter.
Ang börvärdet: Det blir alltså inget riktigt börvärde på nedre pannan vid enbart EcoEl-drift. Värdet blir det som ställs in för nedre pannan. Oavsett framledningstemp eller utetemp. Ställer jag in 35 grader, så går elpatronen till pannan når 35 grader. Ställer jag in 55 grader, så går elpatronen till panntempen är 55 grader.
Annars tycker man ju att borde vara en enkel programmeringssak att fixa så att EcoEl fungerade på samma sätt som när VP är igång. Det kan väl knappast bli sämre av att nedre panntemperaturen följer framledningstempen plus 5 grader, eller
Och VP:s sk 4:e körning kunde ju enkelt ordnas med att EcoEl vid jämna mellanrum automatiskt ökade nedre panntempen till 55 grader.