0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker det verkar vara lite svårt och få nått vettigt svar, lite beroende vilken man pratar med. Min sotare sa dock att det inte få installeras så.Så det blir nog till att täppa kanalen neråt och vara utan den öppna spisen.
Hej Strom_robert! För att då ge dig ett vettigt svar så är det alltså så här, man får inte ansluta 2 st olika eldstäder-kaminer eller liknande till en och samma rökkanal, utan man måste alltid ha en rökkanal till varje eldstad, och detta oavsett vilken typ av eldstad det än är frågan om. Så i ditt fall så vore det väl kanske lämpligaste om du drar upp ett separat skorstensrör från kaminen på övervåningen och upp över taket om du nu vill behålla din nuvarande öppna spis i källaren. Mvh Raffen.
Här får man koppla två eldstäder till samma rökkanal, förutsatt att eldstäderna finns på samma våning och använder samma bränsle.
Citat från: sebbe skrivet 30 november 2008, 14:30:34Här får man koppla två eldstäder till samma rökkanal, förutsatt att eldstäderna finns på samma våning och använder samma bränsle.Hej Sebbe! Något märkligt tycker jag, och man får elda i båda samtidigt också då eller?? Och detta är under förutsättning att rökkanalen har en så pass stor area att draget då räcker till för 2 st eldstäder förstås?? Och hur stor dimension/area behöver rökkanalen vara isf för att få godkänt på detta från sotaren?? Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 30 november 2008, 15:42:01Citat från: sebbe skrivet 30 november 2008, 14:30:34Här får man koppla två eldstäder till samma rökkanal, förutsatt att eldstäderna finns på samma våning och använder samma bränsle.Hej Sebbe! Något märkligt tycker jag, och man får elda i båda samtidigt också då eller?? Och detta är under förutsättning att rökkanalen har en så pass stor area att draget då räcker till för 2 st eldstäder förstås?? Och hur stor dimension/area behöver rökkanalen vara isf för att få godkänt på detta från sotaren?? Mvh Raffen.Man får visst ha två eldstäder anslutna till samma kanal, dock inte använda dom samtidigt. Detta vet jag har gällt några år och var tillåtet i Skövde när jag frågade sotarn här. Men jag gissar att du ej läste länken Hansson skickade med