0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Mer än 1:1 i alla fall.De totalt ca 4-5 kw som pumparna drar tillsammans räcker inte för att värma min stora kåk vid -18 grader.Men hur mycket över 1 är ju frågan..........?Jag skulle tippa på någonstans kring 1,8 till 2, men det är en ren gissning från min sida.
Håller med dig Gonzo garnaterat bättre cop än 1:1 du kör ju med 3st pumpar vilket borde innebära ett ganska hyffsat cop ändå. Undra egentligen hur bra cop en bergvärmepump har vid -18 grader.....
Citat från: Northkingen skrivet 22 november 2008, 18:47:44Håller med dig Gonzo garnaterat bättre cop än 1:1 du kör ju med 3st pumpar vilket borde innebära ett ganska hyffsat cop ändå. Undra egentligen hur bra cop en bergvärmepump har vid -18 grader..... Va??? Varför skulle COPen bli mycket bättre av att han har 3st pumpar? Det har han väl antagligen för att det behövs? Och COPen på en bergvärmepump när det är -18 grader? Min bergvärmeanläggning har en COP på 3,10 vid -18 grader.
Citat från: Ridax skrivet 22 november 2008, 19:10:03Citat från: Northkingen skrivet 22 november 2008, 18:47:44Håller med dig Gonzo garnaterat bättre cop än 1:1 du kör ju med 3st pumpar vilket borde innebära ett ganska hyffsat cop ändå. Undra egentligen hur bra cop en bergvärmepump har vid -18 grader..... Va??? Varför skulle COPen bli mycket bättre av att han har 3st pumpar? Det har han väl antagligen för att det behövs? Och COPen på en bergvärmepump när det är -18 grader? Min bergvärmeanläggning har en COP på 3,10 vid -18 grader.COP ökar på LLVP eftersom verkningsgraden i värmeväxlarna ökar. Samma effekt fås då värmeväxlarytorna ökas. Vid +2 grader kan COP vara 3,0 vid 100% kompressoreffekt. Vid 50% kompressoreffekt kan den ligga över 4. Visste du inte det ?
COP på 3,10 på en bergvärmepump är väl inte så anmärkningsvärt? I mitt fall så skickar pumpen då ut 50-55 grader och har en brine in på 5,8 grader (kollade just, det var minimum in-temp jag haft under året). Hade jag istället haft ett golvvärmesystem, så hade jag kommit upp i en COP på 5. Eller om jag haft lite mer normala brine-förhållanden med t.ex. 0 grader in och golvvärme så hade COPen legat på 4,25.När det gäller Gonzo så får jag inte riktigt ihop det. Om han har två L/L-värmepumpar som klarar att hålla huset så varmt som han vill ha det ner till -29 grader, varför investerar han då i ytterligare en pump? Jag för min del misstänker att hela hans hus inte var så varmt som han ville ha det när det var -29 grader och det var därför han skaffade en pump till. Annars lär väl återbetalningstiden för den 3:e pumpen bli ganska orimligt lång...Jag har för mig att det fanns några COP-diagram för L/L-pumpar här tidigare? Det borde väl vara ganska enkelt att se vilken COP de ger vid vissa temperaturer?