Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
missljud från innerdelen på ras13
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: missljud från innerdelen på ras13 (läst 2852 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nicolito
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
nicolito
«
skrivet:
17 november 2008, 09:36:41 »
Citera
Min mor har just fått installerad en ny toshiba ras13 -e varianten, och efter att elektrikern var på besök i torsdags har den stått och värmt skönt. Vad som är mindre skönt är det oljud som kommit från innerdelen ibland.
Själv var jag hos min mor 2 gånger på fredagen för att hjälpa henne ställa in fläktläget (sammanlagt 20 minuter), men bägge gånger brummade och tjöt det något obeskrivligt. Det jag spontant kom att tänka på var närmast en sliten fläktrem på en bil (dock inte lika högljutt). Jag tänkte filma det med mobilkameran, men då försvann det dock. Sen har det kommit och gått. Ibland varar det länge, inland bara en kort stund. I fredags kväll tjöt det hela kvällen så det hördes i hela huset.
Har någon annan haft en så missljudande innerdel eller har någon aning om vad det kan bero på? Tänker ringa servicesupporten med en gång nu på måndagsmorgonen, men vore intressant att veta vad ni haft för erfarenheter här. Det är inget litet kvitter, så som jag läst på en del andra trådar, och pumpen är helt ny.
Loggat
ts600
Kan det hända så händer det mig!
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
ts600
SV: missljud från innerdelen på ras13
«
Svar #1 skrivet:
30 november 2008, 10:18:38 »
Citera
Hej monterade själv en RAS10 som var tyst i ca 12 timmar sedan började den gnissla som en slapp fläktrem, har reklamerat fläkten men jag undrar om det verkligen är just den det är fel på misstänker att det kan vara något som ligger emot eller att den sitter snett, hadde av kåpan och om jag vrider lite på höljet/lägger något bakom väggfästet så ändras ljudet, när den hänger rätt tar fläkten i någonstans, det hörs som ett brummande/skavande ljud, gnisslet minskar om jag trycker på gummilagringen till motorn på vänster gavel (trycker mot väggen). väntar på svar där jag köpte pumpen, jag kan inte ha den igång då vi är hemma som den låter nu
Loggat
Bor i 1-1/2 plansvilla 260m2 (källare 98 m2 i Norra Bohuslän byggt 1981 och välisolerat. Uppvärmning160 m2 + 98 m2 i källaren. Väl tilltagen vattenburen uppvärmning med vedpanna (och reserv 6kw el-patron används 3-10 dagar om året), 1000L ack-tankar, shunt på pannan, laddautomatik för att ladda tankarna och för att ladda tillbaka till pannan (vid ved eldning), 50L varmvatten beredare (kopplad i serie med pannans beredare) 3 personer i hushållet, förbrukar ca 15-20 m3 Ved, El totalt 16000kwh. Har nu monterat 1st Toshiba RAS10SKVP-E på första våningen (2/12-08) mest för att slippa elda så mycket, kommer att montera en mätare för att logga förbrukningen senare. Jag har elförbruknings sanerat för att kompensera, ex datorn stod alltid på innan = 185W transformatorer till spottar, belysning, i radio, laddare, hittade mer än 20 st som drar 5-11Watt styck bara kopplade till nätet, bara dessa kostar mig 1800-2000 kwh/år, massor lågenergilampor, omkoppling belysning (så den inte glöms så lätt) nya el saker m,m. Totalt en trolig besparing på 6-7000 Kwh/år
raptus
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1019
Karma +0/-5
Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
raptus
«
Svar #2 skrivet:
30 november 2008, 14:10:35 »
Citera
Ta takk i innedelen og skyv den litt frem og tilbake sideveis .
Raptus
Loggat
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .
ts600
Kan det hända så händer det mig!
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
ts600
«
Svar #3 skrivet:
02 december 2008, 18:18:32 »
Citera
Hittade felet på min. Axeln satt inte i själva lagringen, utan bredvid, kan ses på en liten extra bula då man tagit bort kåpan över innerdelen, Mycket ovanligt fel enligt dom jag köpte den av och riktig otur att den passerade sluttesten, men den var också tyst i några timmar innan den började kvittra / hoppas att du får tyst på din
(undra om bilderna kommer med? syns ej i förhandsgranskning)
Loggat
Bor i 1-1/2 plansvilla 260m2 (källare 98 m2 i Norra Bohuslän byggt 1981 och välisolerat. Uppvärmning160 m2 + 98 m2 i källaren. Väl tilltagen vattenburen uppvärmning med vedpanna (och reserv 6kw el-patron används 3-10 dagar om året), 1000L ack-tankar, shunt på pannan, laddautomatik för att ladda tankarna och för att ladda tillbaka till pannan (vid ved eldning), 50L varmvatten beredare (kopplad i serie med pannans beredare) 3 personer i hushållet, förbrukar ca 15-20 m3 Ved, El totalt 16000kwh. Har nu monterat 1st Toshiba RAS10SKVP-E på första våningen (2/12-08) mest för att slippa elda så mycket, kommer att montera en mätare för att logga förbrukningen senare. Jag har elförbruknings sanerat för att kompensera, ex datorn stod alltid på innan = 185W transformatorer till spottar, belysning, i radio, laddare, hittade mer än 20 st som drar 5-11Watt styck bara kopplade till nätet, bara dessa kostar mig 1800-2000 kwh/år, massor lågenergilampor, omkoppling belysning (så den inte glöms så lätt) nya el saker m,m. Totalt en trolig besparing på 6-7000 Kwh/år
nicolito
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
nicolito
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2008, 21:23:24 »
Citera
Tack för svaret. Det var ett tag sedan jag var inne här på forumet så jag har inte märkt att jag fått något svar förrän nu.
Det låter som du upplevt samma ljud. Själv försvann oljudet ur vår pump lika plötsligt som det dök upp. Efter 4 dagars oljud ringde jag upp installatören som skulle komma och kolla. Sedan det samtalet har den dock pumpen varit tyst!!!....
Det kändes meningslöst att de skulle och komma och lyssna på en tyst pump så jag ringde och avbokade besöket. Förhoppningsvis behöver han aldrig komma.
Om det ändå skulle starta igen har du i alla fall gett mig en idé om vad som kan tänkas spöka.
Tack så mycket
och god fortsättning tomte::
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Toshiba
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1140
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
malfle
alvinpalv
bopakoster
purjo__
Josth
Zyberdude
T.eriks
Classe57
Heat?
Apelsin
Börje__
oldfarm
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info