Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Pumpmodell ! COP7  (läst 2272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Ny Pumpmodell ! COP7
« skrivet: 16 november 2008, 01:42:19 »
Hej !
Läste nu på Ultimatemarkets hemsida om Chofus senaste : Luft-luft-pump med Cop 7 , Cop 3 vid kalla och svåra förhållanden . Max värmeeffekt 6.2kw
Ska det månne vara nåt att tro på COP7 alltså ? Dyr är den i alla fall . De skyltar med "made in japan" , men vår chofu innehåller ju kinadelar så jag tror på den så mycket jag vill... :P

    www.ultimatemarket.com
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #1 skrivet: 16 november 2008, 10:00:39 »
COP 7 er trolig ikke uvanlig om to-tre Ã¥r . Feilen er at COP verdi er ved +7 , noe som egentlig er helt uinterssant da varmebehovet er svært lite . Min klare oppfatning er at O grader eller -7 grader bør være standarden for mÃ¥ling av annonsert COP verdi . Vi ser nÃ¥ at smÃ¥ pumper oppgis med høy COP , noe som er direkte villedende for folk som ikke har greie pÃ¥ mÃ¥lemetode .Og de i god tro kjøper for liten pumpe . Et godt eksempel ved +7 : Gamle RAS 10 COP 4,51 , RAS 13 4,31. Men sÃ¥ allerede ved 0 har RAS 10 COP 2,9  og RAS 13 2,99 altsÃ¥  da har allerede den store passert den lille. Fortsetter ved -7 har RAS 10 COP 2,59 , RAS 13 har 2,68. I tillegg gjør jo en større pumpe at du i mye mindre grad mÃ¥ støttevarme med dyrere varmekilder.
Raptus  Thumbsup  *vinkar*
« Senast ändrad: 16 november 2008, 10:03:35 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #2 skrivet: 16 november 2008, 11:07:19 »
Jag kan inte komma fram till detta cop om jag delar Värmeeffeckt med förbrukning.
Priserna är inte så tokiga och deras anvisningar ger intryck av en eriös firma, men det finns en massa svammel i texterna på siten som bara är till för att ge bilden av något unikt.

Om man bortser frår testdata som jag ifrågasätter och parallellen med den trimmade panasonicen så är nog produkten jämförbar med andra märken i samma prisklass.

Men var säker på att svammel inte ersätter det förtroende som Sp-testade märken upparbetar. För samma pengar och leveranser från firman på orten (vvs-firma tex) så skulle jag nog hellre välja en modell från erkända märken, än från en firma som enbart säljer en vara utan montering eller riktiga tester för att kvala in på nordiska marknaden.
Det ser dock ut som en seriös firma som anstränger sig för att tex skapa bra GDS-anvisningar.

Priserna är inte heller extrema. Där slår vår svenska panasonictrimmare dom med hästlängder.

Kina eller ej.... Kina kan fräsa, svarva, löda, etc lika bra som andra länder där detta sker på fabrik med modern teknologi.
Bland märken som tex har kinasmaarbete kan nämnas Carrier. Elux, Toshiba, mfl.'
Inget av dessa märken anses dåliga utan tillhör alla toppskiktet.

Så Kina eller ej. Du kan vara säker på att samma firmor tillverkar både OEM (Original Equipments Manufactory) dvs tillverka hela eller delar åt andra, och detta kan både ske under en logo som Carrierm, eget namn Midea, eller med de klistermärken köparen vill ha.
Du får såklart inte en Carrier om du köper en Coolix, men du kan vara övertygad om du får samma kunnande i denna produkts utveckling som i de kända märkena.

Det där skall du tro på. För är det något Kind, Taiwain, Korea, mfl länder fattat så är det att utföra OEM samtidigt som de "knycker" den kunskpa som beställaren försett dom med.

Det är så Taiwan blev en stormakt inom IT.

Så bry dig om produkten och inte enbart om var den kommer ifrån.

För din Ericsson, Nokia etc. bryr sig inte om det. Den fungerar lika bra var fabriken än ligger.
Och kanske en dag slås ut av Erixing eller Nokiang Xong liksom IBM fick på moppen av taiwanutvecklade bättre PC på 80-talet.

Så lika att de kallades IBMkompatibla tills de började leva sitt eget liv.
Då blev nästa fall att IBM inte längre var Taiwankompatibla med sina speciallösningar, där taiwan mfl skapade en standard som vi fortfarande följer, liksom IBM.... MAC är en annan historia.

ElV
« Senast ändrad: 17 november 2008, 09:31:37 av ElVikingo »
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #3 skrivet: 17 november 2008, 09:11:51 »

Så Kina eller ej. Du kan vara säker på att samma firmor tillverkar både OEM ((Others Equipments Manufactory) dvs tillverka hela eller delar åt andra, och detta kan både ske under en logo som Carrierm, eget namn Midea, eller med de klistermärken köparen vill ha.
Du får såklart inte en Carrier om du köper en Coolix, men du kan vara övertygad om du får samma kunnande i denna produkts utveckling som i de kända märkena.


OEM står för "Original Equipment Manufacturer"
En produkt som tillverkas och säljs till ett företag som "föräldlar" produkten. OEM är inte tänkt att vara en färdig produkt som ska säljas till slutkund.

Problemet med Kina är att ett icke kinesiskt företag inte kan äga sitt företag i Kina till 100%. Kineserna är farliga och kan nalla allt för den icke kinesiska fabriksägaren. Sedan har vi det där med att hålla en bestämmd och jämn kvalitet. Det råder lite ögon tjäneri över Kinesika fabrikörer Låga priser har alltid sina biverkningar! Trenden att tillverka i Kina kommer att minska till fördel för tex Rumänien som nästan har lika låga genomsnittslöner som Kina.




« Senast ändrad: 17 november 2008, 09:28:33 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #4 skrivet: 17 november 2008, 09:53:24 »
Mg...;
Du har helt rätt.
Får väl skylla på Allsejmer Ligthte. (Felstavningen är avsiktlig. Har man Allsejmer kan man ju inte heller minnas hur det stavas.)

När jag talade om fabrikernas roller, saknas ODE, som borde vara den rätta för att beskriva tex hur Midea blir Coolix innan den når kunden.

The term Original Design Manufacturer is used to describe companies that design and manufacture a product that is then sold under other brand names and does not necessarily acknowledge the Original Design Manufacturer brand.

Läser du artikeln om OEM på wikipedia (Eng) så får du en bra bild av handelsuttryck liksom inte är så precisa att de kan förklaras på en rad.

Jag säger OEM och vet vad jag menar. Ofta då OEM+ODM.

Vilket är slarvigt, erkänns.

FörlÃ¥t  *vinkar*

ElV

Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #5 skrivet: 17 november 2008, 11:45:10 »
Men vore det inte något att stilla drömma om.....

en L/L som ger COP 7 vid 0 ºC? Och optimerad för det! När händer det, gissar att en god lösning på avfrostningsfunktionen blir nödvändig.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Ny Pumpmodell ! COP7
« Svar #6 skrivet: 17 november 2008, 11:55:25 »
Men vore det inte något att stilla drömma om.....

en L/L som ger COP 7 vid 0 ºC? Och optimerad för det! När händer det, gissar att en god lösning på avfrostningsfunktionen blir nödvändig.

Man kan alltid önska sig nu när det snart är jul...  ;D
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!