0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffennu hade du lite bråttom , motsvarigheten till e9ekeb är ne9gkesamma pump men ne9 har underhållsvärmemvh
Tack så mycket för klargörande! Bor i en korsvirkeslänga i Skåne med många mindre rum och låga dörrposter, och upplever att min nuvarande E9EKEB pump får köra rätt hårt. Vinner jag något på att gå upp på NE12GKE modellen, m a o kommer den orka trycka ut mer, ut i huset, eller riskerar jag bara att få övervarmt i det rum den sitter i, samt således ingen egentlig nytta av den extra effekten, ut i övriga huset?Åter igen, mitt problem här är nog inte ytan i sig, utan just planlösningen, och som följd värmens möjlighet till spridning ut i huset. Min tanke lite är att kanske fler med mindre effekt är bättre med få med mycket i mitt scenario?Vad gäller CE9HKE mot NE9GKE, vad förlorar jag på ett tapp på 400W i värmekapacitet, något lägre COP och rotation mot scroll (har jag missat något mer?)? Borde man totalt sett alltså lägga de lite extra pengarna som NE9GKE (eller rentav HE9GKE) kostar mot CE9HKE, och sett ur mitt ovan beskrivna yt/rumsscenario?/Fredrik
Tack Raffen! Ett steg närmare en CE9HKE därmed. Tankar annars kring att gå upp på modell större (CE12HKE) med hänsyn till mitt scenario?/Fredrik
Nja, inte spikat placering än, men när jag nu har en "9:a" på plats, så blir det förmodligen en till sådan.Tänkte mest på hur du ser på resonemanget kring att välja rätt styrka i förhållande till mitt ovan scenario, ponera att du satt i en situation att köpa typ två "9:or", en "9:a" och en "12:a" eller renatv två "12:or"; avlångt hus, låga dörrposter, trappa upp till ovanvåning i samma rum som E9EKEB:an sitter idag, så lite spridning till ovanvåning från denna i dagsläget.Planen nu är en "9:a" till på ovanvåningen, där det för övrigt är mer öppet, så denna borde inte ha några problem där./Fredrik
Hej Fredrik! Ok det är alltså till övervåningen du skall skaffa pump då. Då skulle jag väl säga att det definitivt bör räcka med en 9:a där, och spec om du har en 9:a tidigare på nedre planet, detta eftersom det oftast är ett mindre värmebehov på det övre planet ifh till nedre. Om du nu skulle ha olika storlekar på pumparna så är det isf att föredra en större pump på nedre plan och en mindre pump till överplanet isf, detta eftersom värme alltid stiger uppåt ju. Mvh Raffen.
tänk åxå på att en 12a drar ca1900watt å en 9a ca1300 watt och vad du har för huvudsäkringar förmodligen har du enfas tvättmaskin å diskmaskin mm kjell
Citat från: Raffen skrivet 13 november 2008, 21:29:57Hej Fredrik! Ok det är alltså till övervåningen du skall skaffa pump då. Då skulle jag väl säga att det definitivt bör räcka med en 9:a där, och spec om du har en 9:a tidigare på nedre planet, detta eftersom det oftast är ett mindre värmebehov på det övre planet ifh till nedre. Om du nu skulle ha olika storlekar på pumparna så är det isf att föredra en större pump på nedre plan och en mindre pump till överplanet isf, detta eftersom värme alltid stiger uppåt ju. Mvh Raffen.Tack för tips, lite åt det håller jag resonerar med.Att byta ut den där nere mot en 12:a, och sätta 9:an där upp är kanske för mycket jobb, eller är det?Vilka komponenter behöver skifta plats, förutom själva ute- och innedelen?Jo en 12:a där nere, och en 9:a där uppe hade nog funkat bra. /Fredrik