Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Fairland Artic luftvärmepump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fairland Artic luftvärmepump (läst 3404 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
helene
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
helene
«
skrivet:
30 oktober 2008, 22:23:53 »
Citera
Finns det någon som känner till den här värmepumpen?
Har sett ett erbjudande som verkar för billigt för att vara riktigt bra.
Tacksam om någon kan råda - avråda mig .
Loggat
robocom
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
robocom
SV: Fairland Artic luftvärmepump
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2008, 23:17:33 »
Citera
Hittade en på Blocket för 5400:-
Mailade den som säljer om lite mer info. Att han skriver bra effekt och tyst gång räcker inte. Han måste ju komma med typ ett faktablad.
Spontan gissning är att det är en on/off pump liknande den Jula säljer för 5995:-. Om man ser till den Jula säljer så är den väl inte dålig i sig. Problemet är att det är en on/off vilket kan vara olämpligt som uppvärmning av bostad, en inverter går så att säga "smidigare", tystare och mer energieffektivt. Som extra värmekälla till ex pellets som inte är så effektivt i min mening vid +10 jmf med LVP så kanske, men en on/off pump kan leva om lite mer. Generellt så sätter man en LVP med inverter för bostadsutrymmen om man vill få ut mesta möjliga komfort och besparing, en billig on/off är bra för garage, källare etc... MEN, notera att många köpt on/off pumpar och värmer sin bostad och är väldigt nöjda. Mycket beror nog på planlösning och placering.
Själv bott utomlands mycket i tjänsten och upplevt AC-aggregat (Samma grej i princip men där är det varmt så de behöver inte värmefunktionen) som kört on/off. En del kan vara väldigt jobbiga om de sitter i/nära sovrummet (tyst en stund sen brummar de) medan andra är väldigt diskreta och behagliga trots att de är simpla on/off. Lite chansning möjligen med andra ord.
Den stora frågan är egentligen vad du skall ha pumpen till, annars går det nog inte att ge ett vettigt svar.
Återkommer om/när jag får svar.
«
Senast ändrad: 30 oktober 2008, 23:25:13 av robocom
»
Loggat
helene
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
helene
«
Svar #2 skrivet:
31 oktober 2008, 00:22:45 »
Citera
Hade tänkt installera en luftvärmepump och använda den som huvudsaklig uppvärmning av ett 1 1/2 planshus
på ca 150 m2. Har även braskamin som jag använder flitigt. Direktverkande el som stötta om det blir mkt kallt.
Bor i södra Sverige och här brukar inte bli så kallt + att mitt hus är välisolerat.
Tror att bästa platsen att sätta på bör vara i vardagsrummet, vilket gör att den inte får väsnas för mycket.
Såg också den här annonsen på Blocket, låter för billigt för att var bra tyckte jag, men det kanske är fördomar?
Man undrar ju också om reservdelar om ngt går sönder.
Sedan är jag ju novis på området och kan kanske inte bedöma vad som är bra eller dåligt. Priset kan man ju som sagt inte klaga på, under hälften av vad det normalt kostar.
4-5000kr verkar vanligt för installation.
Loggat
robocom
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
robocom
«
Svar #3 skrivet:
31 oktober 2008, 01:19:51 »
Citera
Innan jag fått svaret så kan man ju inte säga.
Men jag misstänker att den är lik Julas LVP fär 5995:-.
Om det är så, då skulle jag alla gånger välja Jula. Visst, du får själv borra hål i väggen men så mycket mer är det inte. Efter det har du lite mer trygghet som jag ser det genom att ha köpt från Jula.
Nåväl, vi får se om/vad han svarar.
Vad gäller billiga pumpar av denna typ så visst är det ofta så att man får vad man betalar för.
Men, jag som själv är bilintresserad kan ju konstatera att de som vid sekelskiftet köpte dyra Mercedes inte fick vad de betalade för, de rostade sönder och Mercedes ville inte ta mycket ansvar.
Istället har Hyundai, Kia etc glidit fram med billiga och bra bilar som folk är nöjda med, inklusive generösare garantier än vad Mercedes drömt om.
Vart jag vill komma är att man inte alltid får vad man betalar för. Finns många som säger att Julas lågbudgetmaskin är alldeles utmärkt, lika många som hävdar motsatsen. Detta inkluderar bl a bullernivå där många säger att den är väldigt tyst.
Jag har den inte själv, men funderar på den.
Har du inte en väldigt ansträngd ekonomi så varför inte testa ett billigt aggregat? Kör den en vinter och ha den kopplad mot en elmätare (finns på Clas Ohlson mfl).
En annan vettig lösning är att köpa ett "märkesaggregat" från någon av de som annonserar här. Det du behöver då är att hitta någon tekniker som kan installera den åt dig. Har du en schysst umgängeskrets så borde du inte behöva pynta mer än max någon tusenlapp eller en vettig whiskeyflaska för besväret. I detta fallet hamnar vi kring 10 lax för en väldigt fin Mitsubishi eller Panasonic etc.
Detta är kanske en viktig del av forumet, de stora kedjorna vill ju sälja en Panasonic blabla installerat och klart för 25000:-. Detta skall man inte behöva betala!
Denna för 5-6000:- kommer inte fixa att värma ditt hus när det lackar mot minusgrader, utan att ha sett faktan så kännerj ag mig rätt säker på att den är för klen.
Om du kollar ex nettovarmepumpar.se så kränger de en Mitsubishi Heavy 25 som borde klara din kåk för under 9000:-. Lite attiraljer och en kompis kompis som kan fixa smådetaljerna så har du en kanonmaskin som värmer kåken för under 15000:-. Du kommer spara el nåt så in i bängen och slippa elda så mycket. Fast har du fri/billig tillgång till ved så satsa även på fläktar osv som sprider värmen från braskaminen. Har en braskamin själv, även om den är gammal så jisses vilken värme den ger om man hjälper den att sprida värmen med lite småfläktar - nästan så att det blir bastu i hela kåken.
Får se om han på Blocket svarar - gör han idet så återkommer jag. Innan dess, köp INTE från denna person då allt vad gäller garrantier osv känns ruskigt osäkert. Bättre då att lägga på några hundringar och köpa från Jula, där har man åtminstone "normal" trygghet.
Återkommer.
Skriv gärna sedan vad det blev och hur det fungerar, det uppskattar alla på forumet.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
31 oktober 2008, 07:37:20 »
Citera
Ett köp av en okänd blocketpump från en okänd säljare är att be om problem.
Har sökt på annonsen som jag hittade på blocket.
Mobilnumret verkar INTE gå till ett företag, den angivna adressen hittas inte vare sig av eniros eller hittas karttjänster...
VARNING!
Har du pengarna att avvara och vill chansa på att göra ett klipp, ok, men var beredd på att pengarna är mer eller mindre bortkastade.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
helene
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
helene
«
Svar #5 skrivet:
01 november 2008, 09:54:36 »
Citera
Fegade ur och köpte en Panasonic NE9GKE i stället.
Känns bra att ha beslutat sig, men nu kommer nya problem.
Klarar jag att installera den och var ska jag placera den?
Måste fundera lite och återkommer med all säkerhet med massor av frågor
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1952
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
BiggerDigger
rocas
Börje__
VictorHus13
macman
DonPablo
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info