0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min billiga on/off:are (3,5kw) tar nu ikväll oxå 8 minuter på sig, en gång i timmen (då välbehövligt ). 0 ºC ute och blåsigt med snöblandat regn. Har inställt på 22 ºC, håller ca 20 ºC i huset. Den värmer ensam kåken än så länge.
Citat från: dennisson skrivet 30 oktober 2008, 23:43:52Min billiga on/off:are (3,5kw) tar nu ikväll oxå 8 minuter på sig, en gång i timmen (då välbehövligt ). 0 ºC ute och blåsigt med snöblandat regn. Har inställt på 22 ºC, håller ca 20 ºC i huset. Den värmer ensam kåken än så länge.Hej Dennisson! Är du säker på att det verkligen var en avfrostning?? Så att det inte var ett vanligt temporärt off-läge alltså?? Men å andra sidan så borde den ju egentligen aldrig kunna gå i off-läge just nu då om den nu värmer hela huset som du säger här?? Mvh Raffen.
Citat från: Foxx skrivet 30 oktober 2008, 12:34:41Ni som tycker avfrostningen går snabb och smidigt, hur långt tid tar det?Min tar mellan 10-20 minuter Hej Foxx! Jag har för första gången nu av en ren tillfällighet kunnat ta tiden på avfrostningen av min Toshiba RAS 10 GKVP-E-pump nu ikväll, och från att innerdelsfläkten stannade för avfrostning till att den startade igen efter avslutad avfrostning så visade min klocka nästan exakt på 8 minuter. Mvh Raffen.
Ni som tycker avfrostningen går snabb och smidigt, hur långt tid tar det?Min tar mellan 10-20 minuter
Hej NE9GKE! Jag har en ju Toshiba RAS 10 GAVP-E-pump, och när den avfrostar så stängs ju inte vingen på innerdelen heller, ej heller någon lampa som blinkar, utan innerdelsfläkten bara stannar under avfrostningen som går snabbt och effektivt, och startar igen när avfrostningen är klar. På min Panasonic E9 DKE-pump så stängs heller inte vingen på innerdelen utan det är bara fläkten som stannar, däremot så blinkar det en lampa på den pumpinnerdelen under avfrostningen som då tar klart längre tid, och sker avsevärt oftare än på Toshiban. Mvh Raffen.
Her var -12 i natt og på morgenen , min RAS 13 fikser det greit , men det er lurt å øke ønsket innetemperatur med 1-3 grader når det drar seg under -10 . For å holde kulda litt lenger ut i "veggene " , vanskeligere å jage kulda ut igjen hvis den først har kommet inn . Raptus
Citat från: Raffen skrivet 30 oktober 2008, 10:56:32Hei Raffenhe he... hos meg var det bare en helt normal avfrostning som skjedde. Det var bare det at jeg aldri hadde sett avfrostning på min Toshiba før.. Det stemmer også at spjeldet ikke lukker seg ved avfrostning dersom den ikke står i "auto". Dette gjelder både Toshiba og Panasonic. Akkurat nå er det -3 grader og det er meldt litt kaldere så det blir spennende å se hvordan pumpene fungerer i helgen.God helg!!!\\ NE9GKE