Raffen brukar ju veta vad han talar om, men rådet brukar ändå vara att inte sätta igen några hål.
Men det är väl alltid ett hål det rinner mer ur så då är det hålet du ska låta vara öppet.
Håll koll på eventuell isbildning i maskinen om du sätter igen hålen.
Tack för dina svar shelter!
Det du säger bekräftas av det svar jag nu fick av återförsäljaren som jag även ställt frågan till. Deras svar ser du nedan.
"De tätningsgummin som du beskriver skall absolut inte monteras, detta är bara när maskinen skall användas som en ren kylanläggning samt värme ner till +5 grader. Precis som du skriver så är värmekabeln enbart på under avfrostningen, och om några hål är pluggade så riskerar vatten att bli kvar i utedelen som sedan fryser med risk att skada denna.
De gummin du nämner är till för att plugga hålen och därefter används dräneringsslang till utedelen för att få bort vatten från utedelen, detta fungerar bra ner till +5 grader som de flesta sydländska pumpar, dvs de som heter -E på slutet, men dessa får inte användas vid minusgrader."
Det skulle vara intressant att höra Ruffens åsikt i ämnet då han verkar besitta en stor kunskap och dessutom har denna lösning.
Annars får jag komma på nån lösning för att kunna nyttja båda dräneringshålen. En kanske kan vara att använda sig av 2 trattar genom locket som jag tillverkat av frigolit. Lutar jag trattarna relativt kraftigt inåt borde bägge pricka den innersta lådan. Bara det inte fryser i tratten..Tyvärr är värmekabeln jag har redan i dagsläget i kortaste laget då vattnet ska evakueras en sträcka av drygt 6 meter, så kommer inte att räcka till för att kunna linda den genom trattarna.
Förra vintern provade jag att evakuera vattnet med en dropplåt, ansluten slang med en värmekabel i men det frös direkt på plåten, därför vill jag i år prova den variant denna tråd handlar om.