0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Urk, vi ligger på cirka 1,16kw/h h från Juli tills nu.Jag köpte en energimätare och blev överraskad hur mycket allt drar i standby. Tvättmaskinen drar konstant 6 watt, 14" tv drar 18 watt, projektorn drar 18w etc etc. Nu ska det bli strömsparande av.
Jag har skippat watt och allt krafs och mäter bara A (ampere) som man sen multiplicerar med 230V för att få exakta watten.Jag har också hittat tjuvande maskiner, tvättmaskinen drog fastän allt var avstängt, samma med bubbelkaret.Trafon till dörrklockan verkar också vara slöseri-25W för att dörrklockan ska låta, ska nog återgå till batterier.Sen kom chocken, den "lilla" fotänpumpen som kärringen tjatade om drar 120W, där blev det timer fort som f-n.Ska försöka ta fram en lista senare på grejor som drar onödigt, har en uppskattning om att det kan bli rätt mycket......
Jag har skippat watt och allt krafs och mäter bara A (ampere) som man sen multiplicerar med 230V för att få exakta watten.
Ligger på 17 kw per dygn årsgenomsnitt och då har jag 2 motorvärmare på varje morgon (på vintern) samt elgolvvärme i badrummet datorn står på ca 100 tim vecka så om man vill kan man få en ruskigt låg förbrukning