0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: messer skrivet 19 oktober 2008, 13:50:40Hej RaffenJa det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.MVH MesserHej Messer! Jag håller väl mig till ämnet i allra högsta grad tycker jag Messer. Däremot så är det väl väldigt svagt av dig att du inte ens kan svara på en enda fråga ifrån mig tycker jag, och detta är ju också en väldigt naturlig fråga vid en dialog som denna Messer. Den är ju också helt relevant i sammanhanget och förmodligen också väldigt intressant att få veta även för Kjulakalle. Jag svarade ju faktiskt på flera frågor från dig förra gången innan jag förstod att du hade börjat spela "mäster magister" i ämnet, för då slutade jag nämligen att svara förstår du, och spec som jag förstod sammanhanget och att du egentligen redan visste och kunde svaren på dina frågor, och att du då bara hade för avsikt att hålla husförhör med mig för att på så sätt försöka att sabla ned på mig. Detta var ju då också ett mkt dåligt uppträdande av dig, det är väl det minsta man kan påstå Messer, och jag har väl aldrig någonsin under min tid på forumet ivf sett någon som har burit sig så otroligt dumt åt tidigare. Så håll dig nu själv till ämnet tycker jag och svara på vad du själv har för ventilation av din kallvind, detta eftersom du ju verkar att sitta inne med någon alldeles spec patentlösning på detta som du väl då får delge oss och argumentera för isf. Jag har ju redan svarat på vad jag har för slags ventilation på min kallvind, och att den är ordentligt tilltagen när det gäller luftväxling, och den argumenterar jag för eftersom det är den enklaste, billigaste och säkraste lösningen om man nu inte vill riskera att få några problem på sin kallvind.Raffen.
Hej RaffenJa det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.MVH Messer
bra info Raffenhar inte kollat i nocken hur det ser ut menar du att luften går ut under nockpannorna?// kjulakalle
Citat från: Raffen skrivet 19 oktober 2008, 21:58:34Citat från: messer skrivet 19 oktober 2008, 13:50:40Hej RaffenJa det är ett känt trick, om man har svårt att argumentera i sak så gäller det att byta ämne, men det tänker jag inte förledas till, så håll dig till ämnet.MVH MesserHej Messer! Jag håller väl mig till ämnet i allra högsta grad tycker jag Messer. Däremot så är det väl väldigt svagt av dig att du inte ens kan svara på en enda fråga ifrån mig tycker jag, och detta är ju också en väldigt naturlig fråga vid en dialog som denna Messer. Den är ju också helt relevant i sammanhanget och förmodligen också väldigt intressant att få veta även för Kjulakalle. Jag svarade ju faktiskt på flera frågor från dig förra gången innan jag förstod att du hade börjat spela "mäster magister" i ämnet, för då slutade jag nämligen att svara förstår du, och spec som jag förstod sammanhanget och att du egentligen redan visste och kunde svaren på dina frågor, och att du då bara hade för avsikt att hålla husförhör med mig för att på så sätt försöka att sabla ned på mig. Detta var ju då också ett mkt dåligt uppträdande av dig, det är väl det minsta man kan påstå Messer, och jag har väl aldrig någonsin under min tid på forumet ivf sett någon som har burit sig så otroligt dumt åt tidigare. Så håll dig nu själv till ämnet tycker jag och svara på vad du själv har för ventilation av din kallvind, detta eftersom du ju verkar att sitta inne med någon alldeles spec patentlösning på detta som du väl då får delge oss och argumentera för isf. Jag har ju redan svarat på vad jag har för slags ventilation på min kallvind, och att den är ordentligt tilltagen när det gäller luftväxling, och den argumenterar jag för eftersom det är den enklaste, billigaste och säkraste lösningen om man nu inte vill riskera att få några problem på sin kallvind.Raffen.Och var skulle det vara för relevans mellan hur en kallvind fungerar och hur min vind är beskaffad, jag kanske till och med bor i ett hyreshus, skulle det påverka funktionen av kondens och kallvinds problem.Nä du Raffen du bara försöker snacka dig ur problemet med att du egentligen inte kann vilket framgick av de svar du gav i den refererade tråden.Om det nu är så att jag visste svaren på mina frågor och eftersom jag nu har berättat svaren i tråden och du inte påtalat var jag har fel i min argumentation kan jag då anta att du insett att allt jag sagt är riktigt?Betyder det kanske att du nu förstått att det kan uppstå problem med för stor ventilation eller vill du ha det förklarat kanske?Fast å andra sidan varför skulle jag förklara det för dig för, du vill ju inte veta hur det fungerar.MVH Messer
okeyHar ju som du vet nu öppnat upp hela takfoten eftersom ventilationen var nästan helt obefintlig, har också ventil i gavlarna högt upp.Skadorna var minimala längst ut på ena gavelsidan finns lite svarta prickar ev. får jag behandla dessa men tror inte det är nödvändigt.Om jag hänger upp några referensplattor borde de kanske vara av samma material som innertaket masonitboard av något slag.//kjulakalle
Skönt att höra det som var konstigt var att Anticimex inte nämnde något om luftspalten i sitt protokoll utan det upptäckte en kompis som byggt ett antal hus någon lukt har jag inte märkt.//kjulakalle
Så vad du än gör så se bara till att du har en ordentlig ventilation utav kallvinden, detta eftersom man faktiskt aldrig kan ha en för stor/god ventilation däruppe, däremot så kan man ju ha en lite för dålig ventilation ev, och då riskerar man fuktskador av varierande storleksgrad isf.
Hej Raffen du skrev dettaCiteraSå vad du än gör så se bara till att du har en ordentlig ventilation utav kallvinden, detta eftersom man faktiskt aldrig kan ha en för stor/god ventilation däruppe, däremot så kan man ju ha en lite för dålig ventilation ev, och då riskerar man fuktskador av varierande storleksgrad isf. Där påstår du att man inte kan ha för stor ventilation, det var det du påstod i förra tråden också, när jag där försökte få dig att förstå att ventilationen visst kan vara för stor då hoppade du av tråden för du tyckte mina frågor var löjliga, vad får dig nu att tro att jag skall börja om i denna tråden du kan fortsätta i förra tråden och säga till mig var jag har fel så kanske jag kan orka med att försöka förklara för dig.MVH Messer
HejRaffen vad är det som är så svårt att förstå med att jag säger att du har fel när du säger att man inte kan ha för stor ventilation.Varför blandar du in allt det andra.Jag har inte sagt att man skall ha för lite ventilation.Jag har inte sagt att man skall ha dyr utrustning.Jag har inte sagt att man skall ha hygrometer.MVHMesser
Vad sägs om att istället för att bråka kan vi väl diskutera vad som faktiskt kan och bör göras i praktiken. Min uppfattning, som jag också gav i förra kallvindstråden är:1. Man kan ha för lite ventilation.2. Man kan ha för mycket ventilationMan ska naturligtvis ha lagom/rätt ventilation. Det är dock mycket svårt att uppnå perfekt ventilation vid varje tidpunkt då omgivningen ständigt förändras med väderlek, sol osv. Att upprätthålla perfekt ventilation vid alla tidpunkter kräver dyr komplicerad utrustning som kanske inte ens finns att köpa idag.Det minst sämsta är därför att ha för mycket ventilation, eller åtminstone i överkant, eftersom i brist på perfekt ventilation är det sämre med för lite ventilation jämfört med det dåliga att ha för mycket ventilation.Detta är min uppfattning, kommentarer, någon?/Kilo