Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dry-läge  (läst 10716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Dry-läge
« skrivet: 09 oktober 2008, 18:45:40 »
Hej!

Vet någon om man kan få värme i dry-läge.

Jag har prövat men får bara ut kall luft.



Mvh Niklas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dry-läge
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2008, 19:41:07 »
Hej Nille!  Ja det är väl för väl du Nille att du nu inte kan få ut någon värme ur pumpen i dry-läget, eftersom då hade det ju isf varit något mkt allvarligt fel på din pump. Dry-läget eller avfuktningsläget är ju just ett kyla-läge, eller skall vi kalla det för en lättare form av AC. För när man kör med den riktiga AC-funktionen så har man alltså en ännu effektivare avfuktningsfunktion på pumpen ju. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dry-läge
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2008, 19:53:48 »
Nja, riktigt så är det inte. För att få bort maximalt med fukt ur luften gäller det att kyla mycket och samtidigt köra fläkten sakta. Detta för att fukten i luften ska kondensera.
På AC-läget körs fläkten på högre hastighet, då kyls mycket luft men ofta inte så mycket att daggpunkten underskrids.

På inverterpump försöker pumpen dessutom undvika påfrysning i innerdelen.
På On/off-pump fryser fukten i innerdelen och smälter när utedelen stannar(pausar).
« Senast ändrad: 09 oktober 2008, 21:27:46 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Dry-läge
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2008, 20:25:57 »
Ja okej då vet jag hur dry-läget funkar. :)

Men det blir fasligt kallt i huset när fukten ska bort.
För att motverka det eldar jag i spisen och släpper ut varmluft med hjälp av en fläkt i insatsen.

Är det rätt sätt av mig att bli av med fukten samtidigt som jag kan ha det varmt och skönt inne?

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Dry-läge
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2008, 20:33:30 »
hej
är intee dryläge enbart för torkning av luften dvs påverkar inte temperaturen nämnvärt samt det ni talar om att ta bort frosten på innerdelen när man kör kyla för då brukar den gå över automatiskt i dryläge ibland.
//kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dry-läge
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2008, 21:00:36 »
hej
är intee dryläge enbart för torkning av luften dvs påverkar inte temperaturen nämnvärt samt det ni talar om att ta bort frosten på innerdelen när man kör kyla för då brukar den gå över automatiskt i dryläge ibland.
//kjulakalle :)

Hej Kjulakalle!  Dry-läget är ett kyl-läge, det både kyler och avfuktar inomhusluften samtidigt alltså, så det är en lättare form av AC. Jag vidhåller nog oavsett vad Sebbe säger att AC-körning är ännu effektivare både vad det gäller att kunna kyla ned och avfukta inomhusluften. Så kallt blir det med både Dry-läget och AC-läget på pumpen. :)  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9128.msg87054#msg87054

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 oktober 2008, 21:03:14 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Dry-läge
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2008, 21:03:03 »
hej
Vi använde ofta dryläge i Spanien vid hög luftfuktighet (när det var varmt ute)
kjulakalle :)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dry-läge
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2008, 21:27:02 »
hej
är intee dryläge enbart för torkning av luften dvs påverkar inte temperaturen nämnvärt samt det ni talar om att ta bort frosten på innerdelen när man kör kyla för då brukar den gå över automatiskt i dryläge ibland.
//kjulakalle :)

Hej Kjulakalle!  Dry-läget är ett kyl-läge, det både kyler och avfuktar inomhusluften samtidigt alltså, så det är en lättare form av AC. Jag vidhåller nog oavsett vad Sebbe säger att AC-körning är ännu effektivare både vad det gäller att kunna kyla ned och avfukta inomhusluften. Så kallt blir det med både Dry-läget och AC-läget på pumpen. :)  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9128.msg87054#msg87054

Mvh Raffen.
Vid AC på högt fläktläge kan vi kyla en stor mängd luft utan att alls komma ner till daggpunkten. (=kyla, men ingen avfuktning)
Vid dryläge körs fläkten på låg hastighet. Då kommer vi ner under daggpunkten och energin vi tar ur luften kommer mestadels av vattnet som kondenserar.
Sorry, men jag kan inte förklara det enklare än så.
Det var nån som försökte förklara hydrologi för Dej i tråden om ventilation på kallvind men där gick de också bet.
mvh
Sebbe
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!