Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba med separat installation eller komplett paket?  (läst 14953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #30 skrivet: 14 oktober 2008, 23:35:09 »
Stämmer bra det Raffen, jag skrev  fel namn, sorry letterman
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #31 skrivet: 15 oktober 2008, 00:15:30 »
Ingen fara!
Vad tror ni om Fujitsun som jag skrev om?
Såg även ASYB9LD (6,1kW) men då börjar det kanske dra iväg. Ska kolla med Värmepumpsgruppen imorrn.
/Letterman
Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #32 skrivet: 15 oktober 2008, 10:01:56 »
Nu fick jag ett pris pÃ¥ ASYA12LC - 16990kr. Med installation och 5 Ã¥rs garanti! Det är ju kanon!!  Thumbsup

Med 6,7kW så är den ju riktigt kraftfull! Bra köp? Vad tycker ni?

/Letterman
Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #33 skrivet: 19 oktober 2008, 17:13:42 »
Ingen som har någon kommentar?

Ganska låg COP (3,87) på denna pump men hög effekt (6,7kW). Bra pris på en pump med hög effekt och 5 års garanti. Det känns riktigt bra!

Den nyare pumpen, ASYA12LG, har lägre effekt (5,6kW) och både innedelen och utedelen är mindre. COP är högre (4,12) men det är väl inte allt här i livet?!
Samma pris på dessa så då tycker jag LC´n är mer prisvärd. Hoppas vi klarar värma hela huset mesta delen av året.
Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

Utloggad NE9GKE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Panasonic NE9GKE+ Toshiba RAS-B10SKVP-E
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #34 skrivet: 19 oktober 2008, 19:30:56 »
Hei Letterman13!

Du har vanskelig for å bestemme deg hvilken pumpe du skal kjøpe. Du har vært innom mange forskjellige. Du skreiv i ditt første innlegg at du hadde noen kompiser som kunne hjelpe deg med installasjonen av varmepumpa. Jeg monterte varmepumpene mine selv og synes ikke dette var noe problem. Deretter fikk jeg en kompis til å vakumsuge og dette skulle han ha 600,-kr pr pumpe for å gjøre. Dersom du har mulighet anbefaler jeg absolutt dette for å spare en god del kroner. Jeg registrer forøvrig at du syntes garanti er en viktig ting. Skulle jeg kjøpt varmepumpe i dag hadde jeg enten kjøpt en Toshiba RAS10-B10SKVP-E til 9650,-kr hos nettovarmepumper eller en Mitsubishi Kirigamine FD25 VABH til 11400,-kr hos polarpumpen.se. Rørpakke og fester kommer i tillegg.

\\ NE9GKE
Bor i 1,5 etasjes hus 78m2 + 78m2 + 40m2. Montert 1 stk Panasonic NE9GKE 16/9-08 i hovedetasjen. Montert 1 stk Toshiba RAS10-B10SKVP-E i kjelleren 2/10-08. Panasonic er solgt, og Toshiba er flyttet opp til hovedetasjen 23/9-11

Utloggad friidrottarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #35 skrivet: 22 oktober 2008, 11:33:00 »
Fick min RAS13 installerad av Ventilationsutveckling igår. Summa (inkl. elinstallation av separat elfirma) 18.000 kr. Det tycker jag är ett kanonpris, men då var jag också tuff i förhandlingen. Priset var ursprungligen förhandlat för RAS10, men igår kom de med en RAS13 och sa att jag fick ta del av november-erbjudandet. Det kallar jag kundservice! (Detta är i Göteborg.)

Mitt råd är att vara tuff i förhandlingen. Jag utgår i min förhandling att det inte är någon större skillnad mellan de nya modellerna för de stora märkena (säljarna kan sällan argumentera skillnader mellan dem heller...). Då kokar det ned till lägsta pris vinner!

Mvh

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #36 skrivet: 22 oktober 2008, 14:40:23 »
Fick min RAS13 installerad av Ventilationsutveckling igår. Summa (inkl. elinstallation av separat elfirma) 18.000 kr.
Grattis!
Blev det en -E eller en -ND?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad friidrottarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #37 skrivet: 22 oktober 2008, 14:57:49 »
Det är deras RAS13 Polar, dvs -ND.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #38 skrivet: 22 oktober 2008, 19:45:04 »
Ja det låter kanon!
Representanten frÃ¥n Ventilationsutveckling som jag pratade och hade mailkonversation med hörde plötsligt inte av sig mer. De förlorade en kund pÃ¥ det vilket de fÃ¥r Ã¥ngra. Jobbar själv som säljare sÃ¥ jag kan för mitt liv inte förstÃ¥ hur man kan bete sig sÃ¥.  Sc:,h

Vet inte om nån annan har samma erfarenhet som jag gällande Ventilationsutveckling? Det är ju riktigt synd när de har så bra pumpar!

Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #39 skrivet: 22 oktober 2008, 19:58:16 »
Ja det låter kanon!
Representanten frÃ¥n Ventilationsutveckling som jag pratade och hade mailkonversation med hörde plötsligt inte av sig mer. De förlorade en kund pÃ¥ det vilket de fÃ¥r Ã¥ngra. Jobbar själv som säljare sÃ¥ jag kan för mitt liv inte förstÃ¥ hur man kan bete sig sÃ¥.  Sc:,h
Vet inte om nån annan har samma erfarenhet som jag gällande Ventilationsutveckling? Det är ju riktigt synd när de har så bra pumpar!

Hej Letterman!  Ja det är ju verkligen synd om det är pÃ¥ det viset, för vi fÃ¥r väl verkligen inte hoppas att de tror att pumparna säljer sig alltid själva i likhet med vad VolvoÃ¥terförsäjarna trodde för rätt mÃ¥nga Ã¥r sedan, de var ocksÃ¥ rätt slöa och visade inget större intresse för kunderna när de kom för att köpa, men volvobilarna sÃ¥ldes ju ändÃ¥ pÃ¥ den tiden. Nu är det lite annat ljud i skällan, försäljarna stÃ¥r pÃ¥ tÃ¥ för kunderna men de fÃ¥r inte sälja nÃ¥got spec ändÃ¥ ju. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 oktober 2008, 23:02:29 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #40 skrivet: 22 oktober 2008, 20:03:36 »
Tror det gÃ¥r halvknackigt för dom, annars borde dom inte ha en annons i varje län pÃ¥ Blocket  ;D
Han som jag pratade med lovade att kontakta mig vilket aldrig hände  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #41 skrivet: 25 oktober 2008, 23:18:30 »
Nu har jag slagit till och det blev inte en Toshiba utan en Fujitsu ASYA12LC. De hade kunnat sålt en till mig rätt lätt men de verkade inte intresserade av att diskutera priset. Så då fick det bli Värmepumpsgruppen istället. Mycket bra mottagande av den säljaren. 17990kr med el och allt vilket jag tycker var överkomligt. Installation inom en vecka är oerhört bra.
Pumpen är igång och att gå från enbart elvärme till värmepump är underbart. Bra luft, varmt och skönt, tvätten torkar fortare = bara fördelar! Nu får vi bara vänta in kylan och se om vi klarar oss. Värmen på övervåningen har blivit mycket bättre sedan installationen så jag hoppas att det ska funka.

Märkligt att de kan vara så olika på priserna Ventilationsutveckling, eller?
/letterman
Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #42 skrivet: 25 oktober 2008, 23:30:54 »
Ja det låter kanon!
Representanten frÃ¥n Ventilationsutveckling som jag pratade och hade mailkonversation med hörde plötsligt inte av sig mer. De förlorade en kund pÃ¥ det vilket de fÃ¥r Ã¥ngra. Jobbar själv som säljare sÃ¥ jag kan för mitt liv inte förstÃ¥ hur man kan bete sig sÃ¥.  Sc:,h

Vet inte om nån annan har samma erfarenhet som jag gällande Ventilationsutveckling? Det är ju riktigt synd när de har så bra pumpar!



håller med dig
 har de inte tid med dig
 när du vill köpa en pump
 sÃ¥ har de säkert mindre tid
 om du fÃ¥r problem med din pump
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #43 skrivet: 26 oktober 2008, 00:02:46 »
Nu har jag slagit till och det blev inte en Toshiba utan en Fujitsu ASYA12LC. De hade kunnat sålt en till mig rätt lätt men de verkade inte intresserade av att diskutera priset. Så då fick det bli Värmepumpsgruppen istället. Mycket bra mottagande av den säljaren. 17990kr med el och allt vilket jag tycker var överkomligt. Installation inom en vecka är oerhört bra.
Pumpen är igång och att gå från enbart elvärme till värmepump är underbart. Bra luft, varmt och skönt, tvätten torkar fortare = bara fördelar! Nu får vi bara vänta in kylan och se om vi klarar oss. Värmen på övervåningen har blivit mycket bättre sedan installationen så jag hoppas att det ska funka.

Märkligt att de kan vara så olika på priserna Ventilationsutveckling, eller?
/letterman


Grattis! Nu har du ju köpt en riktigt bra pump  Thumbsup  ;)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Letterman13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba med separat installation eller komplett paket?
« Svar #44 skrivet: 27 oktober 2008, 11:15:16 »
Tacktack!
Resonemanget gick så att den bör klara ganska många minusgrader vilket känns riktigt bra. Vi ska försöka köra utan elelementen så då krävs det mycket kräm.
Känns skönt att du tycker att det är en bra pump även fast jag vet att du föredrar Nocrian, Northkingen. Om du säger att det är en bra pump då måste det vara det!

/letterman
Parhus på 120kvm i Eskilstuna. Endast direktverkande el. Förbrukning augusti 2007 - juli 2008 ca 18000kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!