Behövs en pump-/ shunt typ Uponor Push 15A för att få ett fungerande system?
Har på övervåningen fått lagt 17mm rör i betong på badet, (10m2). Resten av våningen,(ca 80m2), blir 20mm rör lagt i värmeplåtar mellan glespanel skruvad uppe på spånskiva.
Det är planerat med en egen fördelare för övervåningen, totalt 6 slingor. Blir senare i renoveringen en motsvarande fördelare på undervåningen, med en tillsvarande kombination av rör i betong,(under klinker) och i glespanel,(under parkett).
Allt skall när det är färdigt kopplas ihop med VP i källaren.
Nu till problemställningen...
Fick inspel att det inte blir någon bra lösning med samma vattentemperatur för trägolv och klinkergolv. Han menar att trägolv kräver 40-45 grader medan klinker inte bör ha mer än 30-35. Han rekommenderar att samla de ingjutna slingorna till samma fördelare,(på övervåningen), och montera en Push 15A. Detta för att justera tempen till betonggolven...
Jag har trott att det var riktigt planerat med samma framledningstemp. och att justeringen att få passande temp på respektive golv gjordes med termostaten på ventilen på fördelaren. Har jag missförstått, eller?
Tillbaka till frågan...
Behövs en pump-/ shunt typ Uponor Push 15A för att få ett fungerande system?
Till saken skall kanske nämnas att jag vill värma utomhuspool, med samma VP, på sommaren, men vill också ha möjlighet att ha "komfortvärme" på badrumsgolv samtidigt.