Grattis . Jag tror att luftburen värme är perfekt för luftvärmepump.
Jag har ett borohus med Bahco minimaster (köksfäkten)och minivent(Elvärmepaketet) 1988.
Minimaster: (reglerar frånluften)
Vämeväxlarpaketet ovanför spiskåpan återvinner frånluften i plattvärmarpaketet. Dock är själva spiskåpans (stek-osets)kanal
dragen separat (så den har ej återvinning för at inte växlaraen skall klägga igen). Därför ska man ej glömma spjällvredet öppet, då går frånluften rakt ut till kråkorna.
I min manual är hastigheterna 1= bortrest , 2=normal, 3=stekos, 4=extra stekos
Minivent: (värmer upp och cirkulerar luften internt i huset och byter endel som skickas till minimastern)
Den har jag i taket i tvättstugan. 3 fläktlägen; 1=normal 2=extra omsättning (tex när man eldar braskamin e. dyl.), 3=nödläge
(om termostat gått sönder går den på lite värme och lite fläkt)
Luftvärmepumpen bör sitta i det rum som minivent tar luften för cirkulation från (i mitt hus nere vid golvet i vardagsrummet) Då sprids värmen i hela huset. Sedan bör miniventens termostat sänkas så .
Kanalförvärmaren ovanför köksfläkten går nog att koppla bort. Den är nog för hus utan minimaster för att inte få kalldrag från alla utblås i alla rum. Den är nog på 1000w (COP1) att luftpumpen värmer i första hand. Vi klarade vårt hus med enbart luftvärmepumpen förra vintern, men den var ju mild.
Lycka till