0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har en Toshiba Ras-10 inställd på 21ºC och fläktläge 3.Då har vi mellan 22-23ºC i huset.Vi bor i Stockholmsområdet så vi har inte haft så kallt ännu men för närvarande snittar pumpen på strax över 4kw/dygn.Det ska bli intressant att se hur det blir när det blir kyligareMvh Niklas
HejKollade i morse. I oktober har värmepumparna tillsammans snittat 5,5 kWh per dygn. Totalt snittar vi 19,3 kWh/dygn i oktober.Just nu kör vi bara Mitsubishin på bottenplan, det räcker ganska bra. Värmen stiger uppåt och håller övervåningen varm. Någon gång får man starta maskinen i trappan för att köra upp en extra dos värme till övervåningen.Mitsubishin går mest on-off, värmebehovet är så litet.MVH/Gano
Det är tydligen skillnad på livsstil eller oxå vet i fasen vad som är fel... min totala förbrukning snittar på 35-40kw/dygn, pumpen drar som sagt runt 12kw, resten, dvs 23-28kw är hushållsel. Vi är 2 personer i hushållet, båda jobbar 7-16 och är således inte hemma under den tiden.. hushållselen innefattar kyl/frys (2år gammal samsung, energi klass a, snittar 60W/dygn), acetec pd-250, frånluftfläkt (37W), vvb (35 år, 300lit). För övrigt är dator avstängd hela dagarna, på kvällen lagas det en måltid på en 4 år gammal E-H spis (med häll) normalt med tv och dator på kvällarna... Inget tvättning eller torktumling är med i denna avläsningen...
Citat från: dennisson skrivet 17 oktober 2008, 08:25:41Det är tydligen skillnad på livsstil eller oxå vet i fasen vad som är fel... min totala förbrukning snittar på 35-40kw/dygn, pumpen drar som sagt runt 12kw, resten, dvs 23-28kw är hushållsel. Vi är 2 personer i hushållet, båda jobbar 7-16 och är således inte hemma under den tiden.. hushållselen innefattar kyl/frys (2år gammal samsung, energi klass a, snittar 60W/dygn), acetec pd-250, frånluftfläkt (37W), vvb (35 år, 300lit). För övrigt är dator avstängd hela dagarna, på kvällen lagas det en måltid på en 4 år gammal E-H spis (med häll) normalt med tv och dator på kvällarna... Inget tvättning eller torktumling är med i denna avläsningen... Varmvattnet kostar väl en del kWh också?/Paj
Citat från: swepri skrivet 17 oktober 2008, 09:38:32Citat från: dennisson skrivet 17 oktober 2008, 08:25:41Det är tydligen skillnad på livsstil eller oxå vet i fasen vad som är fel... min totala förbrukning snittar på 35-40kw/dygn, pumpen drar som sagt runt 12kw, resten, dvs 23-28kw är hushållsel. Vi är 2 personer i hushållet, båda jobbar 7-16 och är således inte hemma under den tiden.. hushållselen innefattar kyl/frys (2år gammal samsung, energi klass a, snittar 60W/dygn), acetec pd-250, frånluftfläkt (37W), vvb (35 år, 300lit). För övrigt är dator avstängd hela dagarna, på kvällen lagas det en måltid på en 4 år gammal E-H spis (med häll) normalt med tv och dator på kvällarna... Inget tvättning eller torktumling är med i denna avläsningen... Varmvattnet kostar väl en del kWh också?/PajHej Paj!Jo självklart, det har jag tagit med i hushållselen enl ovan... jag bara jämför med vad endel andra förbrukar..totalt.. där ingår väl deras varmvatten oxå antar jag?VänligenUndrar varför jag inte får något svar på prisförfrågningar jag gjort på nordenberedaren?? Vill de inte sälja tro??