0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina två cent:- fasta apparater borde ha fast anslutning av el också - inte stöpsel. - att skicka ut en sladd från stöpsel under dörrlisten är under all kritik- att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt - tänk om det sitter ojordade kontakter inomhus - en fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5mm2 - grövre för långa avstånd- en värmepump med fast elanslutning borde ha säkerhetsbrytare vid maskinen - för att tryggt kunna serva maskinen.Så snälla Raffen - jag ger inte råd om hur man skor hästar eller borrar i folks tänder. Det ligger utanför mitt område. mvh Sebbe
Sök på forat så får du alla svar, jag orkar inte skiva det en gång till
Citat från: sebbe skrivet 30 september 2008, 20:22:52Mina två cent:- fasta apparater borde ha fast anslutning av el också - inte stöpsel. - att skicka ut en sladd från stöpsel under dörrlisten är under all kritik- att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt - tänk om det sitter ojordade kontakter inomhus - en fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5mm2 - grövre för långa avstånd- en värmepump med fast elanslutning borde ha säkerhetsbrytare vid maskinen - för att tryggt kunna serva maskinen.Så snälla Raffen - jag ger inte råd om hur man skor hästar eller borrar i folks tänder. Det ligger utanför mitt område. mvh SebbeHej Sebbe! Vad menar du nu då Sebbe?? Stöpsel?? Stöpsel under dörrlisten?? vad skulle det vara för fel i detta?? Att dra ut en stöpselsladd inomhus till utsidan är regelvidrigt?? En fast installerad kabel bakom en 10 amperes säkring borde vara minst 1,5 mm2?? Min kabel har minst 1,5 mm2 elkablar av den riktiga sorten (hårda stela rackare). Vad snackar du om egentligen Sebbe??Mvh Raffen.
Jag tror att stöpsel är ett branschuttryck för stickkontakt. Alternativt skarvdon, exempelvis en handske? Det Sebbe menar är väl att det inte är tillåtet att dra ström ut från en vanlig stickkontakt. Oavsett kabel. Om du har använt EKRK/kulo är det inte heller tillåtet för utomhusdragningar. Det ska väl vara EKLK eller kanske också en del EKK-kablar?Men nu ska jag tiga still, bättre att någon behörig svarar.
Kasch, det är inte för att vara besvärlig som elsäkerhetsverket ger ut sina anvisningar, utan det är för din och min säkerhet, men om du inte gillar svaren ska du nog inte fråga.
Raffen, om man har fel så ger det bättre trovärdighet om man erkänner att man inte har full koll än att börja svamla. Jag skulle kunna ge dig orsaken till varför man inte ska lägga kablar bakom lister men det hör hemma i andra forum. Och kommentaren om säkringstorleken har nog att göra med ditt råd att låta dra en 2x 0,75 mm2, det finns ingen kabel som är godkänd för fast förläggning och 230 volt med den arean.Och tipset att söka information var inte i första hand riktat till dig. utan till den som sökte information.Och förstår du inte vad Sebbe menar så hör av dig så ska jag hjälpa dig.Kasch, det är inte för att vara besvärlig som elsäkerhetsverket ger ut sina anvisningar, utan det är för din och min säkerhet, men om du inte gillar svaren ska du nog inte fråga.Och lite kort, 1 VP skall anslutas enligt tillverkarens anvisning en sådan SKALL följa med varje pump. Om man inte vill ansluta enligt anvisningen från tillverkaren skall man skaffa ett medgivande från denne och utföra anslutningen enligt gällande "elbestämmelser"
Alla vill vi handla helt korrekt, men samtidigt ha egna idéer och ge varandra tips, eller hur?Även om man kan ha synpunkter på laglig/lämpligheten att låta en lampsladd sticka rakt igenom en yttervägg, så kan i alla jag uppskatta själva idén med att enkelt kunna styra värmekabeln.
Det är väl lika bra att jag också kryper ner i träsket här som redan är fullt med elföreskrifter och behörigheter och annat. Om jag inte minns fel så är värmekabeln ansluten inne i maskinen på en kopplingsplint och inte ansluten till elnätet direkt. Och meka inne i maskinen behöver man såvitt jag vet inte någon behörighet för. Annars skulle man t.ex. inte få byta kraftaggregat till sin PC och lika lite få bygga sin egen PC från lösa delar, inklusive montera spänningsaggregat./Kilo