Hej Nilss.
tack för svar.
Hmm, svåra frågor för en idiot som jag, men ska försöka.
Jag använder drygt 3 kubik olja per år
Pannan heter CTC2200.
Skorsten med 8 kanaler exakt i mitten av hela huset, och tror att sotaren sa jag bara använder 2 kanaler.
Bor i skåne, Helsingborg.
Jag har stora klumpiga gamla element med vatten i.
Min pappa säger dom gamla elementen är mkt bra, men som på gammalt vis är dom placerade i mitten av huset, ej under fönster.(som är nya bra).
öhh, det är väl självdrag.....det finns inga fler maskinerier i huset iaf, ;0)
Personer i hushållet är jag, mina 2 nästan vuxna ongar och oftas har jag ytterligare en till två klienter som bor här. (klienter från drog rehab).
Tomten är 1100 kvm
När det gäller bergsborrning så har jag hört att ju fler som borrar, desto sämre värme till slut...
Tycker det känns som en osäker satsning då jag även hört att man kanske måste borra flera gånger och kan bli väldigt dyrt...... men vad vet jag, jag bara hör en massa..
Vad jag skulle vilja är ju att få bort hela eländet i källaren, både pannan och olje tanken.
Finns det tex något som man kan börja med för värmen i huset och som man sedan, lite senare kan köpa "till något" som man värmer vattnet med.
Åhh en öppen brasa vore ju så gött.....
Det är ju dyra saker och kan ju va bra om man kan bygga på efter hand...som lego, hehe.
Ja, jag förstår att det är dumma frågor, men som jag skrev, jag fattar inte något.
Jag har haft en firma här, och några på telefon, men alla pratar ju om "sin sak".
Man kan ju få värme från 15.000.- upp till flera hundra tusen....
Är det inte så att mkt måste man söka tillstånd för oxå.....
neee, nu blev jag så där matt igen , alldeles för mkt att förstå. :0(
Drömmen är väl att få bli lite självförsörjande både med el och annat, för "hua" mig vad allt e dyrt. när ongarna lämnar mig vill man ju gärna bo kvar.....
JATACK, alla råd , Ideer m.m. är MYCKET tacksamt.
mvh,
elisabeth